Bild
Nästa artikel

Trippel med komfort

Tester
Citroën, Peugeot eller Fiat? Det är samma bil, men priserna kan skilja mycket mellan likvärdiga exemplar.
Citroën C8, Peugeot 807 och Fiat Ulysse är tre olika märken av samma familjebussar. Priser och utrustning skiljer märkena åt.
Instrumenteringen är något förvirrande och svår att överblicka.
Med de bakre stolarna bortmonterade blir lastutrymmet acceptabelt.

Citroën C8 kom till Sverige året 2003 och ersatte Evasion. Precis som tidigare är Citroëns stora familjebuss ett samarbete mellan koncernsyskonet Peugeot samt Fiat och Lancia. Lancias modell har inte kommit till Sverige och Fiats variant, Ulysse, har sålt dåligt.

Fransoserna Citroën C8 och Peugeot 807 är betydligt vanligare på svenska vägar. Basmotorn är på två liter och 138 hk eller 146 hk. Det finns även en 2,2-liters motor på 160 hk samt en V6:a på 208 hk. Dieselmotorerna har 109 hk eller 130 hk.

Köregenskaperna är mycket personbilslika, den stora Cittrabussen rullar tryggt och stabilt på vägen. Antisladdsystemet ESP finns i de flesta versioner, välj helst en sådan bil. Då ökar körsäkerheten i halka. Förarplatsen är förvirrade och svår att överblicka.

Vissa instrument är placerade i mitten mellan förare och passagerare. Komfort och utrymme är den fransk-italienska familjebussens styrka. Speciellt populär är bilen hos barnfamiljer där just småttingarna sitter högt och kan ser bra ut. Istället för baksäte finns separata stolar, som kan fällas eller plockas ur helt.

Stolarna är bekväma för barn, men vuxna sitter bäst i framsätet. Interören har många prylfack, men stolarna är tunga och bökiga att plocka ut. De kan också förstöras i hanteringen, speciellt när de ska monteras dit igen.

Bagageutrymmet är litet med alla sju sittplatserna, men kan bli gigantiskt stort om stolarna plockas ut. Syskonbilen Peugeot 807 fick högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest 2003. Citroën C8 klarar besiktningen sämre än medelbilen. Glapp i spindelleder är vanligt, liksom fel på bromsar, parkeringsbroms och strålkastare. Bromsoken bak slits ut ovanligt fort.

Att Bilprovningen anmärker på säkerhetsbältena beror ofta på att ägarna glömt att ta med alla sätena till besiktningen. Tyvärr finns det också andra kvalitetsbrister. Elektronikfel är vanligt, med varningslampor som ”falsklarmar”. Det brukar hjälpa med omprogramering av programvaran.

Elhissar kan strula, liksom de elektriska skjutdörrarna. De löper i skenor som lätt tar åt sig smuts och fukt. Det gör att dörrarna kan gå tungt att öppna. En del ägare tycker också att lamporna tar slut ovanligt fort. En del exemplar har drabbats av läckage från takluckan.

Om motorn plötsligt ”dör” för att sedan fungera oklanderligt igen är det fel på kamaxelgivaren. På V6-motorn har många tändspolar bytts ut. Rostskyddet är mycket tveksamt, med exempelvis lacksläpp på dörrhantag. Bra kvalitet på plåt och galvanisering räddar bilen från en etta i betyg. Nu blir det en svag tvåa. Rostkänslig motorhuv, många skarvar i bottenplattan och dåligt slitskydd är minus, liksom bensintank i plåt.

Sjusitsiga bilar brukar ofta vara eftertraktade i andra hand. Men Citroën/Peugeot/Fiat har inte varit det mest populära valet i den bilklassen. Andrahandsvärdet är bättre på Peugeot än på Fiat, trots att det är samma bil. Det gör Peugeot och Citroën dyrare än Fiat som begagnade.

Köregenskaper, komfort
Rostskydd, kvalitetsmissar

Begpriser

C 8 2,2i 158hk, SX, ACC, 7pl

(2,0 136hk/140hk, X, Endast AC -15 000) (2,0 136hk/140hk -8 000) (2,0 140hk, Family Edition -10 000, -07) (2,0 107hk HDi +6 000)

År4812
03 - 7330058600
04 - 8320067500
051048009230076100
0611440010190084200
0712480011090092200
08A12320010950090800

807 2,2 160hk, SR, ACC, 5d, 7pl

(ST, Ej Komf.Pkt -6 000, 06-) (2,0 137hk, SR -8 000) (2,0 140hk, SR, Endast AC -10 000, 06-) (2,0 109hk HDi-FAP, ST +6 000)

År4812
03 - 8020064500
04 - 8870071500
051093009580079600
0611250010000092300
0712260010900090800
0813260011690099200
09140900126000105700
10A149600134400 -

Ekonomi

Modell2,2-062,0-06
Pris kr10310095100
Värdeminskning
Skatt, besiktning23602360
Försäkring 71907420
Bränsle1969018270
Reparationer, service mm 89808980
Däck 20302030
Totalt/år5470052400
Totalt/mil 3635

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5875
Katalysator8549
Bromsbelägg fram 2067
Hjullager hö fram4142
Kamrem 6477
Elektronikbox, motor 9763
Koppling 14136
Stötdämpare fram 5483

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2003
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare2003
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,2-062,0-06
Längd/bredd, cm473/186473/186
Tj.vikt/maxlast, kg1760/6401730/650
Max släpvikt, kg 17751775
Antal cyl/slagvolym.cm34/22304/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,012,0
Bränsle, l/100 km9,79,0
Effekt, kW/hk116/158105/143

Rostskydd

Invändig vaxbehandling i hålrummen saknas helt. Bottenplattan har otätade skarvar och dåligt täckande slitskydd. Innerskärmar saknas bak och skjutdörrarnas konstruktion vid bakre hjulhuset gör det svårt att hålla rent. Stänklappar saknas och dörrarna är b
12345

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!