Bild
Nästa artikel

Udda utmanare

Tester
Peugeot 607 är välutrustad och som dieselbil en föregångare med partikelfilter.
Peugeots satsning i storbilsklassen har inte slagit så väl ut, i alla fall inte i Sverige. Trots att 607 har många goda sidor har den inte sålt så bra.
Kupén är ljus och rymlig, särskilt sedd från framsätet. Skinnklädsel kostade 15000 extra när bilen var ny.
Handskfacket fungerar även som kylskåp, lyxdetaljerna är många i Peugeots största modell.

Peugeot 607 visades våren 2000 och började säljas i Sverige samma höst. Modellen ersatte märkets tidigare storbil 605 – och är byggd på samma bottenplatta. Drygt 2000 exemplar har sålts i Sverige, vilket gör 607 till en ganska udda bil på marknaden.

Motoralternativen är fyrcylindriga bensinmotorer på två liter och 136 hk eller den vanligare 2,2 liter och 158 hk. En V6 bensin på 207 hk samt en 2,2-liters diesel, kallad HDI, finns också att tillgå. De fyrcylindriga modellerna finns med manuell femväxlad eller fyrstegs automatlåda. V6-varianten finns bara med automatlåda.

Den stora vagnen är framhjulsdriven men väghållningen fick kritik när bilen skulle lanseras i Frankrike. Bakvagnen kunde plötsligt bryta ut i tvära sladdar vid en kraftig undanmanöver, precis som företrädaren 605. Men tillverkaren förbättrade 607 innan den släpptes till köparna och numera är väghållningen bra. Styrningen är snabb och 607 ligger stabilt på vägen.

Antisladdsystemet ESP var först tillval, men blev senare standard. Båda 2,2-litersmotorerna ger bra prestanda. Däremot kan tvålitersmotorn kännas för klen för den stora och tunga bilen. Sikten är dålig, speciellt bakåt är det svårt att avgöra var bilen slutar. 607 är inte bilen för den som ofta fickparkerar i stan. Bakluckan öppnas genom ett tryck mitt i 607-emblemet, strömbrytaren är dold i nollan.

Bagageutrymmet är långt och brett men ganska lågt. Baksätet går att fälla och dela. Förarmiljön är i stort bra; fin komfort och goda utrymmen är 607:ans starkaste kort. Det är också de punkter som ägarna värderar högst hos bilen. Modell 607 är en mycket bekväm och rymlig bil, såväl inne i kupén som för bagaget. Många exemplar av 607:an är välutrustade med bland annat regnsensor, klimatanläggning, farthållare, färddator, läderklädsel, eldrivna stolar, xenonljus och baksätesvärme.

Krånglande elfönsterhissar är ett relativt vanligt fel, som kan kosta runt 5000 kr att laga. Många elhissar har dock bytts på förlängda garantiåtaganden. Hjullager fram kan behöva bytas redan efter 6000 mil, vilket är ovanligt tidigt. På en del 607:or kan avgassystemet behöva bytas redan efter tre år, också det är ovanligt tidigt. Elektronikfel drabbar många nya bilar, så även 607. Det handlar ofta om motorstyrdon som får felaktig information.

Flera exemplar har fått detta åtgärdat på garanti eller goodwill. På V6-modellen har tändspolarna behövt bytas, kolla med en verkstad om detta är gjort. På HDI-motorn har det varit fel på partikelfiltret på de första årsmodellerna. En tillsatsvätska, som ska förbättra förbränningen av partiklarna, delades ut i för stora doser. Felet låg i programvaran till partikelfiltret.

På dieselmotorn har igensatta bränslefilter också förekommit. De flesta 607:or har dubbla batterier, ett fram och ett dolt bak. Om bilen mest körs kortare sträckor laddas det bakre batteriet lätt ur. Då kan bilen vägra starta till en början. Men oftast går startmotorn snart igång och efter en stund fungerar också elektroniken. Då bör man köra en längre sträcka för att ladda upp batteriet.

Bekväm, lyxig, bra priser
Elfel, ej hålrumsbehandling

Begpriser

607 2,2 160hk, Komf.Pkt, ACC, 4d

(2,0 137hk -12 000) (3,0 V6 210hk =0) (2,0 136hk HDi-FAP +6 000, 07) (2,2 136hk HDi/- FAP +8 000, -06) (Titanium/Ebony/Ivory =0) (Skinn +5 000) (Affärs Pkt, Skinn +8 000)

År4812
00 - - 33800
01 - - 40800
02 - - 48000
03 - 6640056200
04 - 7530064600
05947008320072000
061037009120080000
071122009970088000
08A128600113600101400

Ekonomi

Modell2,2 HDI-052,2-05
Pris kr8870080700
Värdeminskning
Skatt, besiktning71002300
Försäkring 75207290
Bränsle1278018470
Reparationer, service mm 85408540
Däck 19701970
Totalt/år5100050500
Totalt/mil 3434

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3404
Katalysator12197
Bromsbelägg fram 1624
Hjullager hö fram3281
Kamrem 3110
Elektronikbox, motor 12814
Koppling 10946
Stötdämpare fram 5340

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare00/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP402-
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,2 HDI-052,2-05
Längd/bredd, cm487/183487/183
Tj.vikt/maxlast, kg1640/4851550/485
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm34/21794/2231
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,510,2
Bränsle, l/100 km6,69,1
Effekt, kW/hk99/136117/160

Rostskydd

607 är i grunden bra konstruerad för att motstå rost. Karossen har få skarvar, motorhuven är i aluminium och resterande plåtar är till 95 procent galvaniserade. Bensintank och reservhjulsbalja är av plast och innerskärmar finns både bak och fram. Tyvärr s
12345

Kommentarer

#1
Jamesovedy
2017-09-08 14:21

GREEN HOUSE 北歐傢俱-台中家具 http://www.greenhouse.net.tw/

#2
johnsandik
2017-11-29 01:50

Hello guys, my name is John!

I`m an academic writer and I`m going to change your lifes onсe and for all
Most of my works were sold throughout Canada, USA, Old England and even India. Also I`m working with services that help people to save their time.
People ask me "Please, John Sand, I need your professional help " and I always accept the request, `cause I know, that only I can save their time!

Academic Writer - John - [url=http://gulencharterschoolsmyth.com]Gulen Charter Schools Myth[/url] Team

#3
soniablaidgo
2017-12-10 19:29

Hello, my name is Sonia Blade!

I`m an academic writer and I`m going to change your lifes onсe and for all
Most of my poems were sold throughout Canada, USA, China and even Russia. Also I`m working with services that help people to save their nerves.
People ask me "Sir, Sonia Blade, I need your professional help" and I always accept the request, `cause I know, that only I can solve all their problems!

Professional Academic Writer - Sonia Blade - [url=http://intersectionsjournal.org]Intersections Journal[/url] Corps

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.