Bild
Nästa artikel

Säker och elegant

Tester
Peugeot har höjt sig ännu ett pinnhål i mellanklassen. Säkerheten är hög.
Peugeot 407 är vilsam att köra riktigt fort, exempelvis på tyska Autobahn. Trots blåst går bilen stabilt rakt fram.
Symmetri, lugn och elegans präglar interiören. Materialen håller en kvalitet som känns påkostad. Armstödet går att höja.
En öppningsbar bakruta är praktisk, både när bilen står trångt till eller när familjehunden ska ha luft, vid ett kort besök på stranden.

Peugeot 407 har erövrat fem stjärnor i Euro-NCAP:s krockprov och sju krockkuddar är standard. Avancerade hjulupphängningar, stora bromsar och sladdhämmare ger pålitlig körsäkerhet.

Vi Bilägares testbil var en 407 kombi med en tvåliters dieselmotor. Maskinen hade alla moderna attribut, som common rail-insprutning, variabel turbo och overboost som ökar kraften från 320 till 340 Nm när gasen trycks i botten. Motorn ger 136 hk. Peugeot har också en mindre diesel på 1,6 liter (110 hk) med hyfsat god dragkraft. Bland bensinarna är 2,2-litersmotorn på 160 hk populärast, tvålitersmotorn på 137 hk upplevs av många som aningen för klen för en bil som trots allt väger mer än 1,5 ton.

Som modellsiffran berättar är Peugeot nu inne på sjunde kapitlet i sin 400-historia som började redan på 1930-talet. Peugeot 407 presenterades sommaren 2004, först som fyradörrars sedan. Kombibilen som med Peugeots beteckning heter SW kom till Sverige hösten 2004.

I kombins fall har det visat sig att Peugeot satsat mer på elegans än lastförmåga. Bilen är trång för tre vuxna bak och bagageutrymmet är häpnadsväckande litet. Vår Peugeot 407 2,0 Hdi är en suveränt komfortabel bil på raka och snabba asfaltvägar. Den är vilsam att köra riktigt fort. Däremot kan 407:an upplevas som något otymplig i stadstrafik och på isiga och snötäckta vägar.

Det är svårt att få in känslan i var bilen börjar och slutar. De första 5 000 milen rullade vår Peugeot utan några allvarligare problem, frånsett några falsklarm om slitna bromsbelägg. Det berodde på fukt i en kontakt till de givare som bevakar beläggen.

Ett par tusen mil senare var det ändå dags för byte av beläggen bak. Då såg också verkstaden till att grundligt smörja upp både fram- och bakbromsarna. Framför allt måste skivorna bak underhållas. Strax före 8 000 mil upptäcktes glapp i de nedre spindellederna. Här byttes nu kullederna. Vissa elektriska fel har kommit och gått. De yttre backspeglarna har till och från levt sig eget liv, vikt in sig - och ut igen, utan någon rimlig förklaring. Efter garantins utgång gick dörrarna i baklås, och det betydde att låsen måste bytas till en kostnad av närmare 3 000 kronor.

Vad som är mer oroväckande är att vi efter två vintrar upptäckte rost längs med skarven på backluckan. I det här fallet var det delar av tätningen som släppt, vilket resulterat i att fukt och vägsalt trängt in bakom skarven. Peugeot bytte luckan på rostskyddsgarantin. Däremot var nybilsgarantin utgången när startmotor och generator strejkade. Trots en goodwilluppgörelse kom fakturan att bli hela 8 614 kronor.

Övriga Peugeotägare har anmärkt på tidigt slitna hjullager, strejkande bakrutetorkare och krånglande ASB/ESP-enheter. Kvalitetsmässigt levde inte heller vår bil upp till förväntningarna, men när den väl fungerade som den ska har den varit suveränt komfortabel på långa resor och i snabb trafik.

Ljudkomfort, skön fjädring
Utrymme, lacksläpp baklucka, kvalitetsbrister

Begpriser

407 2,2 160hk, ST, ACC, 4d

(Comfort, ACC -6 000) (1,8 117hk/125hk -8 000) (2,0 137hk/140hk -4 000) (1,6 110hk HDi-FAP =0) (2,0 136hk/140hk HDi/-FAP +6 000) (SW=Kombi, Panor.glastak +10 000)

År4812
04 - 6590055700
05833007180061600
06912007970069000
07995008750076300
081084009490083700
0911490010240090700
1012550011150099300

Ekonomi

Modell2,2 SW-052,0 HDI-07
Pris kr79500108700
Värdeminskning
Skatt, besiktning24004510
Försäkring 74407130
Bränsle1827011620
Reparationer, service mm 87707310
Däck 23602500
Totalt/år5040047800
Totalt/mil 3432

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4253
Katalysator15796
Bromsbelägg fram 2570
Hjullager hö fram3565
Kamrem 7043
Elektronikbox, motor 10832
Koppling 10824
Stötdämpare fram 4753

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak04/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare2004
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,2 SW-052,0 HDI -07
Längd/bredd, cm476/181476/181
Tj.vikt/maxlast, kg1640/5151680/515
Max släpvikt, kg 15001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/22314/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,310,1
Bränsle, l/100 km9,06,0
Effekt, kW/hk118/160100/136

Rostskydd

Peugeot förlitar sig på tjockt galvlager och avstår från att komplettera med extra skydd. Behandling saknas i underredets balkar, dörrar och baklucka. De är dåligt tätade med lim bara i nederkanten. Huven är av aluminium. Skarvarna under är tätade på utsa
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-25 23:47

"Framvagnen på både 407- och
407 SW-modellerna är försedd
med dubbla triangelupphängningar
och det är Peugeot ensam om."
Skriver Peugeot på sin hemsida. Möjligen ensama om dubbla triangelupphängningar i
Frankrike!

#2
Anonym
2012-07-09 20:01

Denna framvagn liksom hjullager, elfel och defekta värmeklaffar som tex fastnar på full värme vilket betyder demontering av hela instrumentbrädan för byte är några vanliga fel på dessa bilar.

#3
Anonym
2012-11-09 14:03

vad menas med bränsle 9,0? Jag undrar hur mycket den drar

#4
Anonym
2013-04-10 16:32

Det byts i onödan delar där framme för glapp ska det vara enligt konstruktionen i höjdled. Samma visa med Citroen C5 som har samma upphängning. Tyvärr kan inte bilbesiktningen detta för det är väl för fint för dem eller?

#5
Thomas Lövgren
2015-01-19 21:03

Jag förstår inte varför så många förstå sig påare tycker peugote är sämre än andra bilar.
Jag har haft 605, 406, 407. Det största felet var värme sitsen fram
på 605, 406.
407.an som jag har nu -07 har jag byt sex glödlampor ,tre gånger har jag byt torkarbladen, två året runt däck!!!??? Jämt och fint slitna är alla Michelindäcken som oftas sitter på peugote!Där finns ingen rost någon stans! Jag sköter om den och kör som man skall! Obs!Sommardäcken har 40000 mil och kan gå ytterligare 2000mil Obs har haft Volvo, Fiat. Renualt, Mazda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.