Bild
Nästa artikel

Bruksvänlig favorit

Tester
Populariteten ökade med åldern. 406 är prisvärd med bra köregenskaper och utrymmen.
Peugeot 406 blev bättre för varje modellår och försäljningen ökade tack vare bra pris, god komfort och mycket utrustning.
Förarmiljön är enkel att komma underfund med men prispressen lyser igenom i enkel plastkvalitet och billig känsla i vissa reglage.
Stolarna fram fick mycket kritik vid lanseringen. I och med ansiktslyftningen 1999 blev de betydligt bättre. På senare modeller fanns även skålade sportstolar att välja till.

Peugeot 406 kom tidigt 1996 som ersättare till den tidigare mellanklassmodellen 405. Modellen finns i tre karossutföranden, sedan, kombi och coupé. En uppdatering gjordes under 1999, då bland annat krockskyddet förbättrades.

406 finns med flera olika motoralternativ, vanligast är 2,0 med 132 eller 136 hk (beroende på årsmodell). En snikvariant på 1,8 liter och 110-116 hk finns också, men är inte särskilt vanlig. Värstingmodellen med V6-motor på tre liter fanns med 190 eller 207 hk. Under ett par år såldes 406 även med tvåliters turbomotor på 147 hk, samt senare en 2,2-liters motor på 158 hk. Dieselmotorerna har 90, 107 eller 133 hk.

Peugeot 406 har mycket goda köregenskaper, med stabil väghållning och precis styrning. Tvålitersmotorn på 136 hk räcker bra för att ge bilen pigga prestanda. Trots att chassiet är mjuk är bilen stadig även i tvära svängar. Komfort brukar vara ett kännetecken för franska bilar, så även för 406. Fjädringen sväljer gupp bra och ljudnivån i bilen är låg. Förarplatsen är tydlig och bra i stort sett.

Förarstolen på äldre årsmodeller har en del förare kritiserat. Från 1999 är stolarna förbättrade, med möjlighet att höja och sänka samt tippa förarstolen. Sikten är skaplig framåt, men det höga bakpartiet försvårar sikten bakåt vid exempelvis fickparkeringar. Baksätet är bekvämt och stort för bilstorleken och har trepunktsbälte och nackskydd även på mittplatsen.

Bagageutrymmet är normalrymligt i sedanmodellen, men enormt stort i kombiversionen. 406 finns också med extrabaksäte för små barn. Krockskyddet blev förbättrat från 1999. Tidigare fick 406 endast en tvåa i krockbetyg av EuroNCAP. Kraftigt förstärkta krockbalkar gjorde att skyddet blev bättre och sidokrockkuddar blev standard. Betyget höjdes också till en trea vid test under 2001. Rostiga bromsskivor bak är vanliga,. Krånglande handbroms eller skeva bromsskivor förekommer också.

Ljuddämpare som rostar sönder i förtid är inte heller ovanligt. Glappa krängningshämmarstag är ett vanligt fel. Glapp i bakvagnsstagen kan göra att bilen slingrar på vägen. Det kan också leda till onormalt däckslitage. Elektronikfel har också varit ganska vanliga, ofta med varningslampor som tänds felaktigt eller startproblem. En del ägare klagar också på krånglande värme i stolarna.

Många ägare klagar också på ryckig motorgång i jämn fart. Det kan ha flera orsaker, till exempel dåliga tändstift eller problem med avgasreningen. Det sistnämnda är ett problem som är svårt att få bukt med. På äldre 406 fanns ett kodlås som måste aktiveras med en fyrsiffrig kod varje gång bilen ska startas. På senare exemplar slipper man det krånglet men kolla så att koden till startspärren finns med.  Annars kan du bli tvungen att koda om nycklarna till en dryg kostnad. Som på alla bilar med kamrem bör man vara uppmärksam på att byta i tid.

Peugeot har förkortat intervallet till fyra år, oavsett vad som står i serviceboken. Att byta kamrem på en V6 är dyrt.

Utrymme, komfort, utrustning
Detaljkvalitet

Begpriser

406 2,0 135hk, ST, AC, 4d

(Ej AC/ACC -5 000) (1,8 110hk/117hk, SR/ST -4 000) (2,2 160hk, SV/ST/Sport +5 000) (2,0 110hk HDi +4 000) (2,2 136hk HDi +6 000) (Kombi +8 000)

År4812
99B - - 18700
00 - - 22700
01 - - 26000
02 - - 30800
03 - 4370035500
04 - 4810039900
05A627005320043500

Ekonomi

Modell2,0-05A2,2-05A
Pris kr5040055400
Värdeminskning
Skatt, besiktning23102310
Försäkring 65506550
Bränsle1685017860
Reparationer, service mm 88408840
Däck 19101970
Totalt/år4420046000
Totalt/mil 2931

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3833
Katalysator7905
Bromsbelägg fram 1220
Hjullager hö fram2916
Kamrem 3447
Elektronikbox, motor 12094
Koppling 10833
Stötdämpare fram 6815

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser1996
Krockkudde förare/passagerare96/00
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser1996
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32001
Folksam396-04

Teknisk data

Krocktester2,0 -5A2,2 -05A
Längd/bredd, cm460/176460/176
Tj.vikt/maxlast, kg1470/4201490/420
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19974/2230
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,810,0
Bränsle, l/100 km8,38,8
Effekt, kW/hk101/137118/160

Rostskydd

Mycket bra galvanisering och bra plåtkvalitet, däremot är bilen till stora delar obehandlad. Huv, baklucka, dörrar och balkar saknar vaxbehandling. Slitskydd av PVC finns på utsatta ställen på bottenplattan, men inte bakom bakaxeln. Slitskydd saknas också
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-03-29 08:33

"men det höga bakpartiet försvårar sikten bakåt vid exempelvis fickparkeringar"

Vilken bil är inte sån i dag?

Kan rekommendera V6, så är otroligt flexibel, stark men ändå relativt snål. 0,85 vid blandad körning (mätt året runt) är ju bra med tanke på prestanda.

#2
Anonym
2013-05-17 10:15

Har en 406 med 2.2 l motorn och är mycket nöjd med den. Svårt att hitta så mycket bil för pengarna med något annat idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.