Bild
Nästa artikel

Uppblåst och bättre

Tester
Igenkänningsfaktorn är hög. Uppgraderingen från 307 till 308 har varit försiktig, men på kvalitetsstegen har nykomlingen tagit stora kliv uppåt.
Peugeot 308 är alert på kurviga vägar, fin motor, men surrig när det går fort.
Liten bil som rymmer mycket. I Peugeots höga bagagerum kan väskorna ställas in stående.
Instrumenten är stora och tydliga. Mellan mätartavlorna sitter displayen för färddatorn.
Kvalitetskänslan överraskar positivt och funktionellt är Peugeots förarplats vettigt utformad.
Klimatanläggningen är enkel att sköta och tydlig att låsa av.

Familjebanden är starka hos Peugeot. 308:an påminner inte bara om föregångaren utan också en hel del om den mindre 207-modellen, bara lite mer uppblåst. Peugeot har jobbat mycket med kvalitetsstyrningen och när 308.an presenterades som årsmodell 2008 hade modellen utsatts för mer än dubbelt så många testmil som föregångaren. Barnsjukdomarna har blivit betydligt färre, vilket också Vi Bilägares långtest som omfattade närmare 3000 mil understryker.

I tidigare ViB-tester har Peugeot inte gått hem, men med 308:an blev det en mycket positiv erfarenhet. Faktum är att det under testperioden inte anmäldes ett enda fel, frånsett att vi fick byta glödlampor två gånger och säkring en gång. Elektronikproblem har tidigare gäckat Peugeot i mer eller mindre stor omfattning. Som vanligt har Peugeot ett stort utbud av motorer och modellversioner att bjuda på.

Vi Bilägare valde att långtesta en traditionell halvkombi med en renodlad, men tämligen avancerad bensinmotor på 1,6 liter/120 hk som utvecklats tillsammans med BMW. Motorn har variabla ventiltider på både insugs- och utblåssidan vilket ger styrka på låga såväl som höga varv. Bland motoralternativen i övrigt kan också noteras en vassare 1,6-litersmotor försedd med turbo som ger 150 hk. Vidare har Peugeot också två flexifuelmotorer, etanol/bensin, på 110 respektive 140 hk.

Dieselmotorerna, båda med partikelfilter, har också en uteffekt på 110 respektive 140 hk. Den mindre dieselmotorn har en angiven förbrukning på endast 4,7 liter/100 km. Vi Bilägares bensinförbrukning under testperioden nådde aldrig utlovade 6,7 liter/100 km utan stannade på 7,7 vilket är i mesta laget. Från många läsare rapporteras dock om noteringar som mer prickar de officiella siffrorna.

Peugeots – och BMW:s – varvvilliga och pigga motor är ändå en favorit. Trots måttliga 120 hk är den tillräckligt stark i de flesta vardagssituationer. Tack vare att kraften kan hållas uppe på båda låga och höga varv behöver man inte växla alltför ofta, men på snabba landsvägsetapper är bilen överraskande motorsurrig. På pluskontot noteras att 308:an är rapp, stadig och trevlig att köra, åtminstone så länge det är torrt och fint på vägarna. Men i besvärliga förhållanden blir situationen en annan.

Under vintertestet fick bilen ta emot en del kritik för sitt nervösa och spårkänsliga uppträdande på dåligt plogade vägar, men någon fara på taket blir det inte. Om färden visar tecken på att bli alltför yvig tar ESP-systemet hand om situationen. Ändå känns det som om 308:an mer har konstruerats för kontinentalt klimat än Norrlandsvinter. Bakdelen förvandlas snabbt till en igloo när snön yr upp och runt bakluckans handtag. Plus för Peugeot i mörker, tack vare suveränt bra ljus, både på helljus och halvljus. Testbilen var utrustad med xenonljus. Minus i protokollet för näst intill omöjligt lampbyte – här handlar det om verkstadsjobb.

För sin storlek är Peugeot 308 förvånansvärt rymlig. Karossen är inte ens 430 centimeter lång, ändå har Peugeot lyckats få till en kupé som mäter tre meter mellan vindruta och bakruta. Stora glasytor – sammanlagt 3,6 kvadratmeter – förstärker intrycket av att man sitter i en betydligt större bil. Ljudvolymen avslöjar dock storleken. Däcken väsnas ganska hårt och på grov beläggning måste samtal mellan fram- och baksäte skötas med höga röster. Fjädringskomforten är, på franskt manér, alldeles utmärkt, men för att inte bli överraskad av körställningen krävs det provsittningar och provkörningar.

I ViB:s testlag rådde det delade meningar, de storvuxna förarna trivdes alldeles ypperligt medan de mer kortvuxna hade svårare att finna sig tillrätta. Resliga förare har dock svårt att få plats bakom ratten om hela kombifunktionen utnyttjas. Förarstolen går inte att skjuta tillräckligt långt bakåt med nedfällt baksäte. Dessutom blir inte heller lastgolvet helt slätt. För baksätespassagerarna, inte minst för barnen, blir det finfin utsikt tack vare att baksätet är högre monterat än framstolarna.

I kombination med stora sidorutor känns det stort och luftigt även där bak. Det är också lätt att komma in, för bakdörrarna öppnar generöst. Peugeot 308 har självfallet belönats med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester, och här har också säkerhetsutrustningen standardiserats på en hög nivå, exempelvis med såväl sidokrockkuddar bak som knäkrockkudde fram för föraren.

Rymlig, praktisk, rapp att köra
Sladdrig växellåda, nervös på vinterväg

Begpriser

308 1,6 VTi 120hk, Premium, Komf.Pkt, ACC, CD, 5d

(3d -6 000) (1,6 110hk HDi-FAP +10 000) (2,0 136hk/140hk HDi-FAP +15 000) (Kombi +6 000) (SW=Kombi, Panor.glastak, 5pl +12 000) (7pl på SW +4 000) (Ej Premium/ Ej Komf.Pkt, Endast AC -5 000)

År4812
0811520010370092500
0912290011030099100
10130300116000 -

Ekonomi

Modell1,6-0816 FSI-08
Pris kr113900123900
Värdeminskning
Skatt, besiktning16302510
Försäkring 68806780
Bränsle136009100
Reparationer, service mm 62606260
Däck 19601960
Totalt/år4580043400
Totalt/mil 3129

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3995
Katalysator11400
Bromsbelägg fram 1800
Hjullager hö fram4807
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 11473
Koppling 8240
Stötdämpare fram 3918

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak08/-
Trepunktsbälte alla platser2008
Krockkudde förare/passagerare2008
Sidokrockkudde fram2008
Nackskydd alla platser2088
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52008
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6 Vti -081,6 HDI -08
Längd/bredd, cm428/182428/182
Tj.vikt/maxlast, kg1387/4371397/453
Max släpvikt, kg 15201520
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1560
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,011,3
Bränsle, l/100 km6,74,7
Effekt, kW/hk88/12080/109

Rostskydd

Framskärmar i plast och motorhuv i aluminium ger plus i kanten. 308 har också bra skärmkanter bak och på underredet är det mest utsatta skarvarna ordentligt tätade. Konstruktionen i sig har få onödiga skarvar. Peugeot galvar som vanligt bra, men saknar in
12345

Kommentarer

#1
Johnf95
2015-06-03 14:19

I'm glad that it turned out so effectively and I hope it will continue in the future because it is so worthwhile and meaningful to the community. ecgefcfdegbk

#2
Johnb347
2015-06-03 14:19

I like this weblog very much so much good info. It's a poor sort of memory that only works backward. by Lewis Carroll. cfdefdaeggdc

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.