Bild
Nästa artikel

Balans och komfort

Tester
Utrymmen, utrustning och lågt pris har gjort 307 till storsäljare, men som begagnad dras den med svagheter.
Peugeot 307 har erkänt bra köregenskaper. Även de äldsta årsmodellerna är oftast utrustade med antisladdsystem.
Hög lasttröskel är aldrig bra men det finns ju två kombiversioner att välja mellan också.
Det är lätt att hitta rätt med reglagen i Peugeot 307.

Golfutmanaren Peugeot 307 kom under sommaren 2001. Till skillnad från föregångarna 305, 309 och 306 blev 307 snabbt en försäljningsframgång i Sverige.

En facelift av 307 kom hösten 2005. Högbyggda 307 finns i tre- och femdörrars halvkombi, som tvådörrars cabriolet/coupe med plåttak samt i två olika kombiversioner. SW är kombimodellen med tre separata bakstolar. Den kan extrautrustas med ytterligare två stolar, för totalt sju personer.

307 finns också som femsitsig kombi med traditionellt baksäte. Motoralternativen är många, 1,6-liters motor på 109 hk är vanligast. En 1,4-liters motor på 88 hk finns också, men den är mycket ovanlig, prisskillnaden mot den större varianten är minimal. Det finns också en tvålitersmotor på 136 eller 177 hk samt dieselmotorer på 90 och 109 hk. Både 1,6-litersmotorn och ännu mer 2,0-motorn känns pigga i responsen och ger bra prestanda.

Köregenskaperna är ett starkt kort i Peugeot 307. Snabb styrning och välbalanserade kurvegenskaper ger plus i kanten. Men den kortare halvkombimodellen kan släppa väggreppet med baken. Då är det bra med antisladdsystemet ESP. Det fanns som tillval i vissa modeller och som standard i andra. Förarmiljön är både trevlig att titta på och enkel att använda. Komforten är hög, både i framstolar och baksäte.

Just baksätet är kanske det bästa i storleksklassen. Även bagageutrymmet är rymligt. SW-modellen har utplockbara stolar och stort panoramasoltak, vilket ger illusionen av en betydligt större bil. Någon riktig familjebuss är SW-modellen inte, trots möjlighet till sju sittplatser. Sittplatserna längst bak är av klar nödkaraktär.

Närsikten framåt är en svaghet, det är svårt att avgöra var bilens front slutar. På halvkombin är sikten snett bakåt också dålig. 307-ägarna har ofta haft problem med lampor, elektronik samt skrammel och gnissel. Driftsäkerheten är också den punkt som ägarna är mest missnöjda med. Irriterande småfel är exempelvis lösa lister eller glappkontakt till tutan. Klonkande bärarmar i chassiet förekommer också.

Elektronikfel är ett gissel på många bilar, så även 307. Ryckig motorgång är en sådan följd, liksom att motorvarningslampan tänds i onödan. Ny programvara till motorstyrenhet brukar hjälpa. Det kan också bero på fel på gasspjället. Fjärrkontrollen till centrallåsen har också gått sönder, det brukar kosta 1500-2000 kr att laga. Bagageluckans ellås har också vägrat att öppna på en del bilar.

Det allvarligaste felet gäller tvålitersmotorn som haft problem med igensatt vevhusventilation. Vid minusgrader har ventilationen frusit igen och då har motorn tryckt ur sig olja. På vissa bilar har denna felkonstruktion lett till dyrbara motorhaverier. Peugeot har återkallat bilar och bland annat bytt insugsrör. Rostiga bromsskivor och bromsklossar som kärvar fast är också en svag punkt.

Klimatanläggningen har också fungerat dåligt på en del bilar, ett fel som brukar vara dyrt att åtgärda.

Utrymme, komfort, modellutbud
Detaljkvalitet

Begpriser

307 1,6 110hk, XR, AC, CD, 5d

(Ej AC/ACC -5 000) (3d -5 000) (1,4 90hk, XR -4 000) (2,0 137hk, XS +6 000) (2,0 90hk Hdi +4 000) (2,0 110hk HDi-FAP +8 000) (Kombi +8 000) (SW=Kombi, Panor.glastak +12 000) (XT +4 000)

År4812
03 - 4360036400
04 - 4720040000
05A606005110043900

307 1,6 110hk, Oxygo, ACC, CD, 5d

(3d -6 000) (2,0 140hk +5 000) (1,6 110hk HDi-FAP +8 000) (Kombi +8 000) (SW=Kombi, Panor.glastak +12 000) (XS/XT =0) (Collection/Classic =0)

År4812
05B705006100051800
06765006650057300
07820007150062300
08887007820068500
09A934008290072700

Ekonomi

Modell1,6-05A2,0 HDI-07
Pris kr4930087200
Värdeminskning
Skatt, besiktning17003470
Försäkring 55605680
Bränsle1461010460
Reparationer, service mm 74706260
Däck 18601960
Totalt/år3810039600
Totalt/mil 2526

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3265
Katalysator5459
Bromsbelägg fram 1251
Hjullager hö fram3448
Kamrem 3194
Elektronikbox, motor 10048
Koppling 7559
Stötdämpare fram 4805

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare2001
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42001
Folksam42001-

Teknisk data

Krocktester1,6-05A2,0 HDI-07
Längd/bredd, cm420/175420/175
Tj.vikt/maxlast, kg1310/3831460/390
Max släpvikt, kg 12001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/15874/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,69,8
Bränsle, l/100 km7,25,4
Effekt, kW/hk80/109100/136

Rostskydd

Bottenplatta är bra konstruerad för att motstå rostangrepp. 307 har huv i aluminium och framskärmar i komposit. Även bränsletanken är tillverkad i plast. Skärmkanterna bak har ingen smutssamlade hylla. Tyvärr ingen behandling i hålrummen. Rosttestad:2001,
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-11-01 10:16

Intressant att sikten framåt och snett bakåt anses dåligt, när detta aldrig nämnts på Golf som har liknande karossform...
Värt att notera att uppdateringen av 307 2005 gjorde en bra bil bättre.

Vi hade en 307 i familjen under några år. Den funkade alldeles utmärkt, och jämfört med Golf är den mycket rymligare och roligare att köra.

Inga problem med den. Jag bytte bakre bromsskivor som var rostiga, vi körde väl för mjukt...
Fast det är ju samma på i stort sett alla bilar med skivor bak, det funkar inte med vägsalt och mjuk körning.

Dock behövde vi en combi, så 307:an ersattes med en annan fransyska.

#2
Anonym
2011-11-27 19:52

Alla bilar bör ha skivbromsarna bak putsade årligen vid service. Till 307:ans serviceprogram hörde detta inte automatiskt, däremot nyare 308:an hör det till (likaså tex. VW Golf) men det beror på lättjan hos servicestationerna om detta görs ordentligt (delarna tas loss och putsas) eller inte. Inget med dåliga delar/konstruktion att göra. Vi hade en helt felfri automatväxlad 307 SW i 6 år, bytte sedan oss upp till en 308:an med den härliga 2-liters dieseln, ingan problem på 3 år med den heller.

#3
Anonym
2012-01-26 18:54

Jag hade en 2007 307 Kombi som jag körde i 4 år och 11000 mil. En pigg och trevlig bil men körkomforten för en lång förare var inte bra och knäutrymmet i baksätet överreklamerat. Tyvärr en del mindre och större fel så det blev inte Peugeot igen när jag bytte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.