Senaste aktivitet

"" har kommenterat på "Köp begagnad bil: Tio bästa tipsen"4 månader 2 veckor sedan
Peugeot 207 är en ovanligt stor småbil, men vissa kvalitetsproblem förekommer.
Bagageutrymmet är ganska stort för att vara en småbil.
Förarplatsen är tydlig och elegantare än i föregångaren.

Stor och bekväm

Tester
Peugeot 207 har varit en storsäljande småbil de senaste åren, men vissa kvalitetsproblem förföljer det franska märket.

Peugeots småbilar 205 och 206 blev stora framgångar i Sverige. När Peugeot 207 lanserades 2006 var förväntningarna höga. I Sverige har så här långt mer än 10 000 köpare valt Peugeot 207. Tre karossformer finns, vanligast är halvkombi med tre eller fem dörrar. En renodlad kombi, kallad SW, finns också samt en cabriolet med plåttak.

Två fronter finns att välja mellan, klassisk eller sport. En lättare facelift kom i augusti 2009. 207 SW Outdoor är ingen suv, utan en lätt förhöjd bil med yttre plastdekor.

Basmotorn till en början var en bensinmotor på 1,4 liter och 88 hk. Senare kom en 1,4-litersmotor på 95 hk. En 1,6-liters motor finns också med 120 hk eller 150 hk, den senare med turbo. Toppmodellen 207 RC har en 1,6-litersmotor på 175 hk. Dieselmotorerna är på 1,6 liter och 90 hk eller 110 hk.

Vägegenskaperna är bra, Peugeot 207 är både stadig på motorväg och rapp att svänga med på kurviga vägar, men lika körglad som föregångaren Peugeot 206 är den inte. Antisladdsystem är standard. Förarmiljön är elegantare gjord än i 206 och fungerar bra. Både instrument och reglage är tydliga.

Förarstolen är en av de bekvämare i småbilsklassen. Sikten däremot är mindre bra runt om vilket gör bilen svårparkerad. Peugeot 207 är en av de största småbilarna och rymmer fem personer, men benutrymmet i baksätet är trångt. Bagageutrymmet är däremot större än hos de flesta konkurrenter.

Kombin är något större, både i baksäte och framför allt i lastutrymmet. Jämfört med föregångaren 206 är 207 hela 20 centimeter längre. Säkerhetsmässigt ligger 207 bra till med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2006. Besiktningen klaras av ungefär som medelbilen, dock med ovanligt många anmärkningar på strålkastarna. Peugeot har genom åren haft vissa kvalitetsproblem på flera modeller. 207 har också drabbats.

Flera återkallelser har gjorts, bland annat för omprogrammering av en styrbox samt byte av generatorer på bensinmotorerna. Krånglade ABS-och ESP-system har gjort att ABS-pumparna fått bytas ut. Detta har vanligtvis skett under garantitiden. Krånglande instrumentdisplay är ett fel som kan bli kostsamt. En del ägare har också haft problem med stötdämparna, vars livslängd har visat sig vara ovanligt kort. Felvisande tankmätare har också förekommit, liksom krånglande fönsterhissar och gnisslande bromsar. En fördel är trumbromsar bak, det brukar orsaka färre bekymmer på sikt.

De allvarligaste felen har gällt 1,6-litersmotorerna på 120 hk, 150 hk och 175 hk. Där har kondensvatten bildats i motorn, speciellt på exemplar som mest körts kortare sträckor. Då har motorns styrelektronik gått in i nödläge. Oljebyte i förtid blir då nödvändigt, eftersom smörjningen försämras.

Kamremsbyte bör göras vid 12 000 mil, men 1,6-litersmotorerna på 120, 150 och 175 hk har kamkedja som normalt inte behöver bytas. 207 är en relativt populär och lättsåld begbil vilket ger skapligt andrahandsvärde. Men om kvalitetsproblemen består kan läget ändra sig på sikt.

Vägegenskaper, säkerhetsnivå
Kvalitet, rostskydd

Begpriser

207 1,6 110hk, XS, Komf, AC, CD, 5d

(Ej Komfort, Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,4 73hk, X-Line -8 000) (1,4 88hk, X-Line -6 000) (1,4 VTi 95hk, X-Line -4 000) (1,6 110hk HDi-FAP +10 000) (SW=Kombi, Panor.glastak +8 000)

År4812
06825007200062800
07878007730067600
08958008630076100
09A1026009110080900

207 1,6 110hk, XS, Komf, AC, CD, 5d

(Ej Komf.Pkt, Ej AC -6 000) (3d -5 000) (1,4 73hk -8 000) (1,4 VTi 95hk -4 000) (1,6 90hk HDi-FAP +5 000) (1,6 110hk HDi-FAP +10 000) (SW=Kombi +6 000)

År4812
09B1090009750086800
10113200101700 -

Ekonomi

Modell207 1,6 Vti207 1,6 HDI
Pris kr94600104600
Värdeminskning
Skatt, besiktning11402400
Försäkring 59005820
Bränsle123809300
Reparationer, service mm 53105530
Däck 14702020
Totalt/år388003900
Totalt/mil 2626

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8745
Katalysator-
Bromsbelägg fram 1745
Hjullager hö fram3720
Kamrem 6152
Elektronikbox, motor 11498
Koppling 10245
Stötdämpare fram 4952

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak06/-
Trepunktsbälte alla platser2006
Krockkudde förare/passagerare2006
Sidokrockkudde fram2006
Nackskydd alla platser2006
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

Krocktester207 1,6 Vti -08207 1,6 HDI -08
Längd/bredd, cm403/172403/172
Tj.vikt/maxlast, kg1275/3751360/350
Max släpvikt, kg 11501150
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1560
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,610,1
Bränsle, l/100 km6,14,8
Effekt, kW/hk88/12080/109

Rostskydd

Bilen saknar invändig vaxbehandling och flera tätningar är tveksamt gjorda. Flera skarvar under bilen är också helt otätade. Ytlacken är också oroväckande tunn på mer otillgängliga ställen. Peugeot brukar under en tid räddas av bra galvanisering. Plus för
12345

Kommentarer

#4
Anonym
2013-01-24 10:59

Hur kan kamremsbytet kosta 6.152 kr när motorn har kamkedja? Jag bara undrar....

#3
Anonym
2012-10-12 16:44

Har en fråga angående min Peugeot 207 tycker inte att den går lika tyst som 308 stämmer detta !!

#2
Anonym
2011-10-22 20:39

Varför måste Peugeotar ha tandställning? Den döljer ändå inte det fåniga smilet.

#1
Anonym
2011-08-03 15:58

Tidiga 207 hade endast 110 hk i 1,6 motorn. Det är PSA's egen konstruktion och den har kamrem och något sämre hållbarhet. Skiljs åt genom att 110 hk heter endast 1,6 medan 120 hk heter 1,6 VTi