Bild
Nästa artikel

Härlig körglädje

Tester
Peugeot 206 har sålt bra på lågt pris och tufft utseende, men ägarna får leva med vissa småfel.
GTI-versionen utmärks genom tuffare fälgar, kromad avgaspipa och lite tuffare front. Tvålitersmotorn med 136 hk räcker fint i den lätta bilen.
Snygg layout med tuffa detaljer. Alla 206 har snarlik instrumentpanel. Växelföringen är dock oprecis och lite trist.

Peugeot 205 blev en innebil på 1980-talet, speciellt i GTI-utförande. Efterföljaren 106 var mindre och sålde inte så bra i Sverige. Det har däremot Peugeot 206 gjort, den är en av landets populäraste småbilar. Det finns ett flertal motorvarianter, allt från svagaste 1,1-litersmotorn på 60 hk till 2,0-liters på 136 hk (GTI) eller 177 (RC). De vanligaste motorerna är dock 1,4-liters på 75 hk och 1,6 på 90 hk eller 109 hk.

Karossversionerna är tre- eller femdörrars halvkombi, femdörrars kombi eller tvådörrars cabriolet/coupé med eldrivet plåttak som kan fällas ned i bagageutrymmet på mindre än en halv minut. Peugeot 206 är en av de roligare småbilarna att köra. Styrningen är exakt, motorerna pigga och varvvilliga.

Köregenskaperna är också bra, 206:an styr villigt in i börjarna. Däremot kan den bli lömsk och tvärt vifta på baken i en häftig undanmanöver, särskilt om den är tungt lastad. Växelföringen är tyvärr rätt sladdrig. Sikten runt om är i stort sett bra, utom snett bakåt. Förarmiljön är lättavläst, med tydliga instrument och lättskötta reglage. Däremot är körställningen något avig. Det krävs raka armar och krokiga ben för att sitta bra i 206:an. Baksäte och bagageutrymme är skapligt för bilstorleken.

Trepunktsbälte på samtliga platser blev standard från 2000. De billiga materialen i inredningen skvallrar om att 206 är en prispressad bil, det är mycket hårdplast och enkla detaljlösningar. Kvaliteten är akilleshälen för Peugeot 206. Bilägarna klagar bland annat på högt vindbrus, dålig värme och på gnissel och skrammel från inredningen. På en del exemplar har det varit fel på kontaktstycket till varningslampan för krockkudden. Gnisslande bromsar förekommer ofta, vilket brukar åtgärdas med byte av bromsbelägg.

Tekniken är enklare än i till exempel storebror 307 och antalet irriterande elfel är därför mindre. Besiktningsresultaten för 206 är ungefär som för medelbilen, med några undantag. Tidiga årsmodeller får onormalt många anmärkningar på spindelleder och lampor. Ett vanligt fel är avgassystemen, som slits ut fort. Det beror på att många 206 körs korta sträckor och då rostar avgassystemet fortare. På cabrioletmodellen 206 CC är läckande plåttak ett vanligt fel. Passformen verkar vara dålig på många exemplar.

Dåliga krängningshämmarstag är ett annat välkänt problem. Felet märks genom att det dunkar från framvagnen på gropiga vägar. Ett byte kostar cirka 800 kr per sida. Klonkande ljud från framvagnen kan också innebära glapp i länkarmsbussningarna. Att byta bussningarna kostar 1800–1900 kr per sida. Men oftast byts hela bärarmen ut istället, en kostnad på cirka 2 300 kr.

Ett allvarligt fel är knackande motorer. Det beror på att en del exemplar med 1,4- och 1,6-litersmotorer har för stort spel i ramlagren. Missljudet hörs oftast vid accelerationer. Motorn håller oftast ändå, men om en reparation blir nödvändig är det en dyr affär på 8000–9 000 kr. Rostskyddet på Peugeot 206 är bara medelbra. Grundkonstruktionen är i sig bra, med få karosskarvar som är bra tätade.

Bensintank i plast är ett extra plus. Det sämre ställt med rostskyddsbehandlingen. De halva innerskärmarna bak är på sikt också en rostfälla. Rostskyddsbetyget blev en trea. Cabrioleten 206 CC lär hålla sämre på sikt med tanke på rost. Karossen har flera skarvar som är dåligt tätade.

Balkarna är bara fläckvis behandlade. Rostskyddsbetyget blev där en tvåa. Att hitta en begagnad 206:a är enkelt, mellan 1998 och 2005 tillverkades 5,3 miljoner examplar. Men modellen håller värdet bra, särskilt basvarianterna. GTI- och cabrioletversionerna tappar mer de första åren men är sedan ganska stabila de också. Attraktionsvärdet för 206:an föll något när den större Peugeot 207 släpptes 2006. 206:an tillverkades t o m 2008.

Köregenskaper, modellutbud
Detaljkvalitet, tveksam krocksäkerhet

Begpriser

206 1,4 75hk, X-Line, AC, CD, 5d

(Ej AC/ACC -4 000, 03-) (3d=XR, XSi -4 000) (1,1 60hk -4 000) (1,6 110hk, XT, XSi +6 000) (1,6 110hk HDi/-FAP, XT +8 000, 05-) (SW=Kombi +6 000, 03-) (Sport/Edition S +4 000, 05-) (Premium/X-Line/Dynamic =0)

År4812
03 - 3840030800
04 - 4250035900
05551004670040100
06607005180045200
07663005740048800
08A695006060052000

Ekonomi

ModellXR 1,4-04XT 1,6-06
Pris kr3840067300
Värdeminskning
Skatt, besiktning15901340
Försäkring 46704990
Bränsle1339013800
Reparationer, service mm 75006000
Däck 13101430
Totalt/år3410036700
Totalt/mil 2324

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör2170
Katalysator3597
Bromsbelägg fram 1134
Hjullager hö fram2748
Kamrem 2310
Elektronikbox, motor 10996
Koppling 7341
Stötdämpare fram 4760

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare99/00
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42003
Folksam298-07

Teknisk data

KrocktesterXL 1,4, -04XT 1,6. -07
Längd/bredd, cm383/165383/165
Tj.vikt/maxlast, kg1070/3801130/425
Max släpvikt, kg 11001100
Antal cyl/slagvolym.cm34/13604/1587
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,210,5
Bränsle, l/100 km6,66,8
Effekt, kW/hk55/7580/109

Rostskydd

Enligt Peugeot är 77 procent av karossen galvaniserad. Skyddet kompletteras med vax i balkar och PVC på områden som kan utsättas för stenskott. Sidorna är helpressade utan skarvar, innerskärmarna fram är rejäla, men i hjulhusen bak finns bara halva inners
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-12-04 15:33

Trevlig stadsbil grymt bra bromsar på GTI, lite bullrig på landsväg, helst vintertid.

#2
Anonym
2012-10-03 00:08

Hade en 206a och felen bara blev fler och fler. Trippdisplayen slockade, "färddatorn" slocknade, bromsar slets ut fort, stolvärmen la av. Hittade rost lite här och där (var nogran med tvätt). Mot slutet blå rök och en trasig axel. Fyfan säger jag bara vilken skitbil. Köpte den nästan ny.

#3
Anonym
2013-03-16 12:05

Fan vad bra!

#5
Anonym
2013-06-25 10:46

Bensintank i plast är INGET plus. Fick min borrad underifrån och tömd på bensin en kulen natt.

#6
Anonym
2013-07-10 22:43

För dig som funderar på att köpa en 206a. GÖR DET INTE! Skiten står mer inne på verkstad än man åker med den.

#7
Anonym
2013-07-24 15:57

Köpte min för 4 år sedan hade då gått 3800 mil, nu har den strax gått 8000.
Det jag gjort med den är bytt 3st lampor, bytt bromsbelägg runt om, bytt torkarblad och bytt oljefilter och olja, kamrem var bytt precis när jag köpte den och enligt Peugeot så kunde jag vänta ytterliggare ett par år innan byte.

Jag är mycket nöjd med min bil, kommer nog köra den tills något allvarligt händer och då köper jag ny.

#6480
Anonym
2013-08-26 11:42

Så om den var av metall skulle de inte gå att borra i den?

#8
Anonym
2013-09-09 01:01

Min SW 203 GTI år- 2002 är den bästa bil jag ägt och äger!
Helt ok för det priset samt att den går som en klocka!
Har aldrig haft något problem med den, endast normalt slitage!
Den ser också väldigt modern ut!

#9
Anonym
2013-09-09 01:09

Se tidigare inlägg! 2013-09-08 01:01
Det ska stå skrivet model SW 206 GTI inte model 203!!!

#10
Anonym
2013-11-19 00:45

Har haft min 206'a i 1.5 år. Årgång 2002. Köptes för 29 tusen kronor begagnad och har lagt lite mer än det på reparationer redan. Båda drivknutar fram, skivor och belägg runtom, båda abs givarna bak, avgassystemet, m.m. Elektroniken är svajig och lamporna flimrar, plastig som tusan inuti. Inte kvalité. Satsa på en begagnad Yaris eller liknande istället. Peugeot 206 är en av de få småbilar med ett lite mer sportigt utseende, vilket är ju det som lockar, men jag känner numera bara avsky att titta på min bil pga alla fel.

#11
Anonym
2014-03-08 20:16

Jag har en Peugeot 206 XS, jag undrar varför avstängning av bränslematningen stänger av sej när man bara kör på vanlig väg, bilen bara stannar, och man får inte igång den även om man trycker på knappen i främre vänstra hörnet. Går det att koppla bort den helt och hållet

#12
Robert
2015-11-12 21:53

Har en 206 cc -02. Gått normalt löpte den för 2 år sen fick byta kopplingsssts som jag beställde själv och bromsar. Runt 10.000 med en lokal bilmeck. Peugeot skulle ha det dubbla. Om man kollar lite själv och inte är dumbkoph behöver det inte kosta skjortan eller är rädd att bli smutsig. Katalysator måste bytas men har tätat den själv tills nästa peng kommer. Besiktningen får vänta...

#13
Virre
2015-11-16 11:06

Har en 206xs -01 och måste säga att den varit himla bra! Visst har det varit en del att åtgärda, men i det stora hela har den funkat! Nu har den gått ca 17000 och jag känner olustkänsla! Undrar när den ska lägga av? Vad skulle man kunna få minst, vid försäljning, tro?

#14
Roy
2016-06-25 11:11

För att vara småbil är den kanonbra. Har en Peugeot 206 1,6 Sport 2005 och den är snygg och bensinsnål. Har man svårt för o meka köp Volvo. Kommer att ha den i många år med tanke på bensinpriset. En bra bil och kan rekommendera den.

#15
Jarunino
2017-01-03 00:05

If you want to buy a cheap veshchichek for a change, I can safely recommend this site!
[URL=http://vli.su/sale] New International online clothing store [/URL]

Has made more than 5 orders, the first two things went more than a month (in Russian), the rest is not more than a month.
Basically I ordered a blouse and sweater, I have the size M, and my ideal size is one size.

All products can be found on the site showcase - http://vli.su/Sale

[b]Why I vibiraem is this site?[/b]
? prices always and everywhere!
? free shipping anywhere in the world;
? cheaper simply do not have;
? excellent quality at a reasonable price;

#16
Marryhok
2017-01-11 03:36

Hello everybody! I need to let the cat out of the bag you a little on every side myself, I am quite a stinking rich woman, I like to make off a smiling sport and I love my vocation, I'm ripping but there is no addition of a fellow with whom I could just contain sex. You glimpse with it is the measure and small change that would have to accomplishment I have no metre suited for dates and meetings that would virtuous talk. I barely hunger for lecherous sex without commitment. Breast value 3 athletic, attractive, despondent growth. My photos are here http://sex911.top/Marryhok There is a prime mover, and she can come, just sire an apartment where you can come. If you are married, you can be your mistress. If you are interested then divert make little of or call.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.