Bild
Nästa artikel

Långsamma dörrar

Tester
Praktisk som få i storstaden, hög säkerhet och flexibel inredning, men långsam med växellåda och eldrivna dörrar drar ned betyget.
Den blott 373 cm långa Peugeot 1007 kommer bäst till sin rätt i stadstrafik. På gropiga vägar blir bilen hoppig och stötig.
Utbytbart tyg ovanpå instrumentbrädan. Instrumenten är tydliga och lyser med ett orange sken vid mörkerkörning.
Skjutdörrarnas skenor skyddas effektivt från smuts och grus.

Det var länge sedan en småbil kom med så mycket nytt som Peugeot 1007. Stora eldrivna skjutdörrar, klädsel som bilägaren kan byta själv, sju krockkuddar och allt packat i ett behändigt och säkert skal. Den lilla högbyggda ”Peggan” var fräck, spännande och innovativ när den presenterades, men verkligheten efter 3 195 mils testkörning blev en annan.

Mycket krånglade och kvaliteten kändes i högsta grad tveksam. Den osmidigt växlande halvautomaten, som går under beteckningen Trionic, drog på sig mest missnöje. Växelbytena sker långsamt. Värst är det när bilen ska accelerera vid en omkörning. I stället för att öka farten stannar bilen till när en lägre växel kuggar i. Ibland växlar lådan ned två steg och då stoppas fartökningen upp extra länge. Tre omprogrammeringar av datorn som styr lådans växlingsprogram gjordes av Peugeotverkstaden och efter den senaste åtgärden kuggade växlarna i något snabbare.

Omprogrammeringen medförde också att förbrukningen tillfälligtvis sjönk, från oacceptabla 8,2 l/100 km till 7,3. Totalt stannade så småningom förbrukningen på 7,7 l/100 km. Växellådan kan också skötas manuellt med ”paddlar” på ratten eller med golvspaken. Då byts växlarna lite snabbare än på automatläget, men fortfarande alltför långsamt.

De elektriskt manövrerade skjutdörrarna är praktiska. De tar liten plats i sidled och kan öppnas om det bara finns ett par decimeters fritt utrymme, idealiskt vid trånga parkeringsfickor. Att kliva i och ur bilen är enkelt, även för den som inte är vig. Att dörrarna dessutom stänger sig själva med en knapptryckning är bekvämt, men det kunde gå fortare. De fem sekunder som öppning/stängning tar verkar ibland som en evighet, exempelvis i slagregn.

Peugeot 1007 finns i två versioner, XT med en motor på 1,4 liter och 73 hk samt XS – Vi Bilägares utvalda testbil – med en 1,6-litersmtor på 110 hk. Lilla motorn har det tungt och måste varvas hårt för att dra igång ekipaget, som olastad väger 1 250 kilo.

110 hk-motorn är en mer passande drivkälla, men samspelet mellan motor och låda, som vi beskrivit här ovan, är osmidigt. Den blott 373 cm långa bilen kommer bäst till sin rätt i stadstrafik. Interiören går att förändra på otaliga sätt. Alla fyra sätena kan justeras individuellt och oanat stort lastutrymme kan skapas genom att stolar fälls och viks. Inte nog med det, klädseln går också att bytas ut.

Peugeot 1007 förtjänar också beröm för sin höga säkerhetsnivå. Med 36 poäng är bilen en av de högst rankade i Euro NCAP:s krocktester och antisladdsystem följer med på köpet.

Vintertestet underströk hur viktigt det är med ESP. På gropiga vintervägar blev bilen med sin korta hjulbas rätt hoppig. Antisladdsystemet hjälpte tydligt bilen att styra och bromsa stadigare på halt underlag och i spårsnö. En rad elektroniska och andra problem drabbade bilen under det första och enda teståret, ”frispel” med den elektriska skjutdörren, felinformation från tankmätaren och en strejkande volymkontroll till ljudanläggningen.

In- och ursteg, krocksäkerhet
Växellåda, långsamma skjutdörrar

Begpriser

1007 1,6 110hk, XS, AC, 2-Tronic=Halvaut, 3d

(Ej AC -5 000) (Ej 2-Tronic=Halvaut. -4 000) (1,4 73hk, XT-Pkt -6 000)

År4812
05572004870042500
06619005440046700
07667005820050000

Ekonomi

Modell1,4 XT-071,4 XS-07
Pris kr5590061900
Värdeminskning
Skatt, besiktning13401340
Försäkring 52805640
Bränsle1319013390
Reparationer, service mm 66206620
Däck 13901390
Totalt/år3540036800
Totalt/mil 2425

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3526
Katalysator5394
Bromsbelägg fram 1010
Hjullager hö fram2894
Kamrem 3222
Elektronikbox, motor 9999
Koppling 6146
Stötdämpare fram 3194

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak05/-
Trepunktsbälte alla platser2005
Krockkudde förare/passagerare05/05
Sidokrockkudde fram2005
Nackskydd alla platser2005
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4 XT -071,6 XS -07
Längd/bredd, cm373/169373/169
Tj.vikt/maxlast, kg1250/3041310/286
Max släpvikt, kg 9871137
Antal cyl/slagvolym.cm34/13604/1587
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek14,411,8
Bränsle, l/100 km6,56,6
Effekt, kW/hk54/7381/110

Rostskydd

Klent rostskyddad. Det finns i stort sett inget extra skydd, utöver galvanisering och lack. Underredet har fått ett tunt slitlager av PVC där grussprutet är som värst. Vissa skarvar är tätade, men det finns också gott om otätade. Dörrarna har en sträng li
12345

Kommentarer

#1
Lasse Lindqwister
2015-10-12 22:26

Hej,
Håller med i de flesta kommentarerna, har en 2005:a, 1,6 liter, som just passerat 13.000 mil utan större problem. Kamrem är förstås bytt, men även en sönder rostad kylare och en ditto bakre ljud dämpare + motor till förardörren, som började att köra fram och tillbaka för ca. 1.000 mil sedan. I Frankrike där jag tillbringar halva min tid (därför praktiskt med skjutdörrarna), berättade man att bilen slutat att tillverkas för att den blev alltför dyra att bygga, men också på grunda av vindkänslighet och rätt smala däck. Är fortfarande rätt nöjd med bilen som ändå är rätt ekonomisk, men jag skulle gärna vilja biffa upp fälgar och däck. Kan panelen rekommendera störst godkända dimension/storlek på fälgar och däck, gärna från en större Peugeot modell. Tacksam för svar. Lasse