Bild
Nästa artikel

Säkrare miljöval

Tester
En säkrare sjusitsig Zafira kom 2005, men tyvärr finns det fortfarande frågetecken för kvaliteten.
Opel Zafira är en rymlig och säker familjebuss, men tyvärr finns det också en del kvalitetsmissar.
Instrumenten är tydliga, men reglagen för värme och ventilation lite svåra att ställa in.
Sju sittplatser ger litet bagageutrymme.

Den första generationen Opel Zafira kom 1999 och var baserad på andra generationens Opel Astra. Zafira II lanserades 2005 och har följdriktigt hämtat teknik från tredje generationens Astramodell som just kom året innan.

Zafira II är 15 centimeter längre än föregångaren viket resulterat i större innerutrymmen.


Det finns flera motoralternativ. Basmotorn är på 1,6 liter och 105 hk, men vanligare är 1,8-litersmotorn på 140 hk. Det finns också en 2,2-litersmotor på 150 hk samt en tvålitersturbo på 200 hk. Prestandamodellen OPC har tvålitersturbo på 240 hk. Dieselmotorerna är på 1,9 liter och 120 hk alternativt 150 hk.


Det miljövänliga alternativet är CNGmotorn. Den kan köras på natur- eller biogas och vid brist på stationer självklart också på bensin. Som buffert finns också en extra bensintank. En CNG-motor utvecklar 94 hk och med turboladdning 150 hk.


Vägegenskaperna är bra. Opel Zafira är följsam och trygg att köra såväl på motorvägen som på kurviga småvägar. I en undanmanöver går också bilen stabilt. Antisladdsystem är standard. Förarplatsen får mycket beröm för mestadels tydliga instrument, men undantag är reglagen till värme och ventilation som är små och otydliga. De breda A-stolparna gör sikten dålig, speciellt i stadstrafik.


Komforten är godkänd både i framoch baksäte. Vissa ägare tycker dock att dynorna är för hårda i stoppningen. Längst bak finns två extrastolar, vilket gör att Zafira blir sjusitsig, men stolarna längst bak passar bäst för barn.


Tyvärr är det också så att det är en ganska bökig procedur att fälla bakre sätena. Här finns det betydligt flexiblare familjebussar på marknaden. Med sju personer i Zafira blir det inte mycket utrymme kvar för bagage. Men om väl extrastolarna är nedfällda blir bagageutrymmet fullt acceptabelt.


Den första generationen Zafira fick bara tre stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Resultatet förbättrades till fem stjärnor när Zafira II testades 2005.


Att motorn på Opel Zafira har kamkedja i stället för kamrem brukar vara bra från servicesynpunkt, men sträckaren till kamkedjan är av sämre kvalitet och har till och med brustit på ett antal bilar. Följderna kan bli dyra motorhaverier när kedjan kuggar över. Framför allt är det 2,2-litersmotorn, som har drabbats.


ABS-enheten har också krånglat på en del bilar, vilket kan bli mycket kostsamt. En reparation kan i värsta fall kosta över 25 000 kr.


Vissa andra problem har också dykt upp på Zafira. Krånglande bränslepump och bränsleregulator har inrapporterats, likaså strejkande generatorer.


Fel på motorelektroniken har också en del ägare drabbats av. Vanligen krävs en uppdatering av styrenheterna på verkstad. Elsystem som brunnit upp och felande luftmassemätare är andra problem som har noterats. Kondens i lampor, krånglande ljudanläggning och missljud från inredningen klagar också vissa ägare på. Även trilskande centrallås förekommer.


Precis som på Astra har den halvautomatiska växellådan Easytronic inte varit riktigt pålitlig. Vanligen är det fel i styrelektroniken. En viss ryckighet i funktionerna kan också förekomma.

Köregenskaper, 7-sitsig
Kvalitet, sikt

Begpriser

Zafira II 2,2 150hk, Enjoy, AC, 5d, 7pl

(Essentia, Ej AC -8 000) (1,6 105hk/115hk -10 000) (1,8 140hk -5 000, -09) (1,9 120hk CDTI/-DPF =0)

År4812
05B1043009240077100
061110009910082300
0711700010510088800
0812550011210094300
09133000117900 -
10135800121600 -

Ekonomi

Modell2,2 -061,8 -06
Pris kr10050095500
Värdeminskning
Skatt, besiktning19151690
Försäkring 66006600
Bränsle1664015420
Reparationer, service mm 75607560
Däck 18301830
Totalt/år4820046000
Totalt/mil 3231

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8415
Katalysator11195
Bromsbelägg fram 1795
Hjullager hö fram6840
Kamrem 3795
Elektronikbox, motor 9517
Koppling 11154
Stötdämpare fram 4398

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare1999
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,2 -061,8 -06
Längd/bredd, cm447/180447/180
Tj.vikt/maxlast, kg1585/5651518/577
Max släpvikt, kg 15001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/21984/1796
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,611,5
Bränsle, l/100 km8,27,6
Effekt, kW/hk110/150103/140

Rostskydd

Kaross i plåt och bränsletank av plast. Dörrar och alla hålrum under bilen är behandlade. Underredet har ett gediget slitskydd och skarvarna har tätats omsorgsfullt. Likaså är limningarna i dörrar, baklucka och huv välgjorda. För lucka och huv är detta vi
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-02-11 04:14

Hej!
Jag har en Zafira av årsmodell 2005, den nya modellen. Jag är mer eller mindre biltokig och kunde aldrig tänka mig att köpa en Opel. Men efter att ha provkört och läst på om all konkurrenter bestämde jag mig till sist för en 2,2 Zafira. Det även en testvinnare enligt Auto Motor och Sport. Jag är mycket nöjd, trevlig att köra och mycket praktiskt. Tydlig kommunikation jämfört med andra 7 sitsiga bilar.Kvaliteten är inte perfekt. ABS systemet gick sönder men togs på garanti. Även ett sensorproblem på gaspedalen togs på garantin.
Bästa hälsningar
Henrik

#2
Anonym
2012-08-29 14:04

Henrik, hur gammal var din Zafira när ABS-systemet gick sönder? Det har hänt oss nu och bilen är 5 år gamal. Då gäller väl ingen garanti...?

/Anna

#3
usps tracking
2017-03-09 13:28
#4
usps tracking
2017-03-09 13:29