Bild
Nästa artikel

Gammal testfavorit

Tester
Vectra B är en mellanklassbil som var testvinnare förr om åren. Men Vectra har hamnat i skymundan av mer populära konkurrenter, vilket nu gör begpriserna låga.
Opel Vectra från åren 1996-2002 var en testvinnare som nybil. Som begagnad kan den ge mycket bil för pengarna.
Förarmiljön är mycket tydlig och lättöverskådlig.
Bagageutrymmet är ganska stort, utan att vara störst i klassen.

Opel Vectra i sin första generation kom hösten 1988 som ersättare till Ascona. Den andra generationen, kallad Vectra B, presenterades hösten 1995, det är den som vi närmare granskar här. Tre karossvarianter erbjöds, sedan, halvkombi och kombi.


Flera olika motoralternativ finns, vanligast är den på 1,8 liter och 116 hk eller 125 hk. En starkare tvåliters motor på 136 hk finns också, liksom en 2,2-liters på 147 hk. En snålare variant är 1,6-litersmotorn på 100 hk. Den starkaste maskinen är en 2,5-liters V6 på 170 hk.


Opel Vectra är inte klassens roligaste bil, men köregenskaperna är trygga, speciellt vintertid. Vectra blev på sin tid en testvinnare bland annat tack vare vinteregenskaperna. Något aktivt antisladdsystem finns inte, vilket visar på en åldrad konstruktion.

Förarmiljön är föredömligt tydlig, precis som det brukar vara i bilar från Opel. Komforten är bra i framsätet. Baksätet har bekväma sittdynor, men utrymmet är bara medelbra. Det gäller också i bagageutrymmet, som är hyfsat stort utan att vara bäst i klassen. Kombin är relativt trång för sin klass.


Vectra är ungefär lika krocksäker som medelbilen enligt Folksams bedömning. I Euro NCAP:s krocktest fick Vectra medelmåttliga tre stjärnor i betyg.


Vectra klarar generellt besiktningen ungefär som medelbilen. Senare årsmodeller är dock sämre än genomsnittet, med anmärkningar på glappa spindelleder. Rostiga bromsledningar märks på äldre Vectra. Strålkastarna på 90-talsbilarna får också många anmärkningar.


Den första generationen av Vectra hade många kvalitetsbrister. Rost, dåliga hjullager och oljeläckage var vanliga fel på dessa. Vectra B håller ihop bättre, men visst finns det brister här också.

Elektronikproblem med givaren till kamaxel och vevaxel är ett vanligt fel. Även andra varningslampor kan omotiverat börja lysa. Kärvande handbromsvajer märks också, liksom rostiga bromsskivor, speciellt bak.


Läckande vattenpump förekommer också på vissa Vectra, liksom glapp i länkarmsbussningarna bak. Det märks om du kör bilen över gupp, då hörs ett klapprande läte. Det kan kosta runt 5 000 kronor för ett byte. Växellådsolja som läcker ut har inträffat på några exemplar. Det är ett dyrbart fel om lådan gått torr, men dessbättre relativt sällsynt.


Vi Bilägares långtest-Vectra från 1996 drabbades av en bränslemätare som aldrig visade full tank. Efter 3 000 mil byttes växellådan efter att växlarna hoppade ur. Det gick dock på garantin.


Opel har haft ett del problem med kamremshaverier, främst på 1,6-litersmotorn. Kamremmen bör bytas var 6 000:e mil, oavsett vad som står i instruktionsboken. Kamremsbyte bör göras oftare än vad fallet är för flera av konkurrenterna. Det gör också att servicekostnaderna blir höga.
Rost förekommer på ganska många av äldre Vectra, främst undertill, samt vid dörr- och skärmkanter. Från 1998 är rostskyddet något förbättrat. Att låta bilen gå igenom ett rostskyddstest före köp är ändå en god idé.


Andrahandsvärdet på gamla Vectra är lågt. Det gör att begpriserna blir riktigt intressanta för en mellanklassbil.

Köregenskaper, förarmiljö
Kvalitetsbrister

Begpriser

Vectra 1,8 115hk, GL, 4d

(5d +4 000) (1,6 101hk -4 000) (2,0 136hk +3 000) (2,2 147hk +4 000) (2,0 100hk DTI =0) (Kombi +6 000) (Sport =0) (Elegance, ACC +6 000)

År4812
00 - - 17400
01 - - 21600
02A - - 25800

Ekonomi

Modell1,8-02A2,2-02A
Pris kr2340027400
Värdeminskning
Skatt, besiktning19001900
Försäkring 53505880
Bränsle1542017050
Reparationer, service mm 80608060
Däck 14501450
Totalt/år3580038600
Totalt/mil 2426

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5285
Katalysator7367
Bromsbelägg fram 1401
Hjullager hö fram5320
Kamrem 3293
Elektronikbox, motor 10515
Koppling 8442
Stötdämpare fram 4289

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak93/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare95/-
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser1996
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP31997
Folksam496-02

Teknisk data

Krocktester1,8-02A2,2-02A
Längd/bredd, cm450/171450/171
Tj.vikt/maxlast, kg1345/4551390/455
Max släpvikt, kg 14001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/17964/2198
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,59,5
Bränsle, l/100 km7,68,4
Effekt, kW/hk92/125108/147

Rostskydd

Huvens framkant, tröskellåda och balkar under bilen är godkänt behandlade. Bakkanten på huven, bakluckan och dörrarna är det sämre beställt med. Plåttank och små innerskärmar drar också ned betyget. Rosttestad: 2000. Rostgaranti: 10 år
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-23 11:30

Jag har en -97:a som går som en klocka.
Efter en hård vinter fick jag byta en spindelled efter 21000 mil och det är väl ok då man egentligen behöver ett terrängfordon i Stockholm om vintern.
Vidare har jag bytt hela avgassystemet en gång på 10000 mil. Det förra var orginal... Elkablaget har dock pajjat i överföringen i bakluckan men det är inte heller något konstigt. 1.8 16v motorn är helt ok med 116 hk. Drar runt 0.8 med automat. Ingen racerbil men räcker för att ha kul med. Husvagn är lite tungt för den dock men det finns ju en 2.2 som dessutom har kamkedja. Väghållningen är löjligt bra på vintern. Den vill bara framåt när andra bilar vill krångla i hjulspåren i snömodden. Får man lite kast är det bara att gasa lite så är man på spår igen. Samma med vattenplaning, inga överraskningar efter en planing, bara att gasa sig ur. Reservdelar finns det, inte är det dyrt heller.

Ska du ha en billig pendlarbil med plats för barnvagn och väskor, köp en Vectra.

#2
Anonym
2011-09-05 22:22

Har haft en Vectra 1,8 16v i ett år nu. Köpte den med ett fel - hjullager till AC var paj. Det kostade 2500 att åtgärda det.
För ca 6 månader sedan bytte jag bakre ljuddämpare - 1100 kronor en helt ny, med 10 års garanti. Hade lite problem med tomgångsregulatorn, men det försvann efter ett tag. Vindrutetorkare fastnar på lägsta hastighet. Alltså de stannar halvvägs och sånt . Dålig tajming.
Annars - INGA problem överhuvudtaget. Byter olja regelbundet, håller koll på att det inte finns någon läckage och så - och den bara går och går och går.
Innan hade jag en massa fördomar om Opel - men den här bilen förkrossade dem. Som någon sa - vill du ha en bra pendlarbil som aldrig kommer att svika dig - skaffa en Vectra. Startar på -15 grader under halv meter snö direkt på nyckelvridningen, utan något som tyder på krångel. Vectra är bra som f-n!

#3
Anonym
2011-11-03 20:51

Synd att SaabOpel Sweden krossade reklamkampanjen för bilen år 2000. man ville inte att den skulle konkurera med Saab. Därför drog man in reklamkampanjen för bilen.

#4
Anonym
2011-12-04 18:17

Påståendena om kvalitetsbrister är allt bra överdrivna, därför att de som vanligt när det gäller Opel är begränsade till första och i viss mån andra årsmodellen som säljs i större volymer än senare årsmodeller och som därför skapar ett ryckte om att det förekommer fel i större omfattning, än det egentligen gör.

Själv pysslade jag en hel del med Vectra som kom hösten 1988 och den var det en hel del småfel och även brusten spiralfjäder på, men sedan när jag kom i kontakt med en 1991 så var den helt felfri och nästa 1993 var så bra att det är ett minne av idel nöje, hade förresten en av de bästa växellådor jag någonsin kommit i kontakt med.

Däremot är standardstolarna utan dubbla svankstödet i den gamla Vectran inte helt lyckade, ryggstöden ger dåligt stöd för axlarna så jag föredrar lyxmodellerna eller GT med sportstolarna.

Från 1993 är Vectra en absolut kvalitetsbil, totalt strunt att hävda något annat.

B från 1996 led fortfarande av att Opel inte hunnit åtgärda kvalitetsbristerna som den hemliga maffiaorganisationen inom GM Europa orsakat genom att fuska med kvalitén på alla nya modeller sedan 1985
Det avslöjades först 1995 och inte fören 1998 hade man lyckats reparera skadorna tillfredsställande.

Vectra 96 hade därför en hel del fel och brister, dålig karosspassning exempelvis, och en del fanns även på 97 men till 98 och inte minst 99 är det absolut inget fel på kvalitén värt att nämna.

Åter är det 96 och 97 som precis som tidigare sålde i stora volymer som står för största delen av ryktet om kvalitetsbrister och huvuddelen av statistiken.

Sedan så strödde Saab ut väldigt mycket negativa kommentarer om Vectra för att kunderna skulle välja Saab 900 i stället och det har utan tvivel byggt på myten om Vectras bristande kvalitet på ett ganska betydande sätt.

Själv hade jag en tid en vinröd 2.2 av sista modellen med beige inredning och träpaneler, en lyxbil, en absolut drömbil, så snygg elegant inredning och instrument att man vill slicka på den som en glass på sommaren.

Tyvärr fick den säljas pga. flytt, men jag vill ha den igen.

Efter gamla Rekorden 1985 – 86 är Vectra 2000-2002 några av de bästa bilar Opel någonsin gjort.

#5
Anonym
2012-12-27 19:24

hei jag ar opel vectra 99 mod jag ar problem og vet inte va ar orsaken under kjøring rister og mister farten

#6
Anonym
2013-03-29 04:21

Jag har eb Vectra 1989 2,0 16V Automat gått 20,000mil. Startar som en gud !Går bra ! Men är det ät minus grader och notorn är kall so måste jag vänta 5-10 min för växellåan skall bki varm , Det siter en sensor i väexellådan som gör att när Drivväxel läggs in så spårrs driven så det inte går arr köra ,, aKan ev vaea en sensor som klyddae, Någon som stött på det ??

#7
Anonym
2013-07-12 23:13

Kan bara hålla med köpte en -02 sedan elegance med 2,2 till sambon hon är mer än nöjd och jag med , slipper ligga och skruva "de e bara o åk"

#8
Anonym
2013-11-25 04:01

Jag har eb Vectra 1989 2,0 16V Automat gått 20,000mil. Startar som en gud !Går bra ! Men är det ät minus grader och notorn är kall so måste jag vänta 5-10 min för växellåan skall bki varm , Det siter en sensor i väexellådan som gör att när Drivväxel läggs in så spårrs driven så det inte går arr köra ,, aKan ev vaea en sensor som klyddae, Någon som stött på det // jag har samma problem. Växlar kanon när den är varm , Tänkte byra oljefilter o olja, Men insåg att hela växellådan måste plockas ner !! Blir dyrt !! Någon som har lösnong, ! Tacksam mail " mcbenny@hotmail.com

#9
Anders Glaad
2014-10-24 19:37

Har en Opel vectra 2001 som det läcker in vatten i bagageutrymmet kan inte förstå var det kommer in är det någon som har haft problemet

#10
Ström
2014-10-25 18:17

Vattnet kommer in genom en plåtskarv i rännan runt bagageutrymmet, där c stolpen möter

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!