Bild
Nästa artikel

Husvagnsfavoriten

Tester
Omega är rymlig och bekväm, men har brister i kvalitet och väghållning.
Omega är en rymlig bil, speciellt i kombiutförande. Bakhjulsdriften passar perfekt för att dra husvagn.
Bagageutrymmet är riktigt stort, speciellt i kombimodellen.
Förarmiljön är tydlig på Opelvis, även om vissa reglage är aningen små.

Opel Omega introducerades redan 1986 och blev utnämnd till Årets Bil 1987. Men den första generationen led av både rost- och andra kvalitetsproblem. En helt ny Omega kom 1994 då bilen fick lite rundare former.


Omega finns som fyradörrars sedan eller femdörrars kombi. En facelift gjordes på årsmodell 2000, med bland annat ny front. Omega slutade att tillverkas 2003 och ersattes då av Signum, en lyxigare och förlängd variant av Vectra. I USA såldes Opel Omega under namnet Cadillac Catera. Motoralternativen är många, basmotorn i Omega är på 116 hk och är ganska slö i karaktären. Vanligare är en tvåliters bensinmotor på 136 hk. En 2,2-litersmotor finns också som ger 144 eller 147 hk, beroende på årsmodell. Fyra V6-motorer finns också. Beroende på årsmodell så ger de 170, 180, 211 eller 218 hk. Dieselmotorer på 100, 125, 131 och 150 hk går också att finna i det digra programmet.


V6-motorerna med automatlåda gör Omega till en mycket bränsletörstig bil. Vid provkörningen drog bilen minst 1,2 liter per mil. Det blir dyrt i längden med förmodat stigande bensinpriser. Att köra Omega påminner mycket om gamla bakhjulsdrivna Volvo eller amerikanska bilar.

Köregenskaperna är mjuka, bilen kränger en hel del i kurvorna. Men på motorvägen går den stadigt. Bakhjulsdriften är en nackdel i halka, då blir Omega sladdrig och nervös. Något antisladdsystem finns tyvärr inte, vilket bilen verkligen skulle behöva.


Bakhjulsdriften i kombination med 1700 kg släpvikt har dock gjort Opel Omega populär som bland annat dragarbil av husvagnar.

Förarplatsen är bra, med stora och tydliga instrument, men reglagen till värme- och ventilationssystemen är onödigt små. Komforten är hög i framstolarna och Omega går mycket tyst även i höga farter.


Baksätet är rymligt och bekvämt, i alla fall på ytterplatserna. Mittplatsen är trång, speciellt för fötterna. Bagageutrymmet är lättlastat och stort, både i sedanen och framför allt i kombin. Omega i kombiutförande är en riktig storlastare som sväljer mängder av bagage.


Just utrymmet för passagerarna och bagaget är det som Omegaägarna är mest nöjda med. Minst nöjda är de med rostskyddet, driftsäkerheten, prestanda och vinterkörningsegenskaperna. Glappa styrleder är ett vanligt fel som Bilprovningen anmärker på.


En larmsignal att uppmärksamma är när vattenpumpen börjar krångla. Om lagret till vattenpumpen skär kan kolvar och ventiler krocka med varandra. Resultatet blir ett dyrbart motorhaveri. Se också till att byta kamremen i tid för att undvika motorras. Kamremsbyte bör göras var 6 000:e mil.


Oljeläckage från växellådan kan också förekomma. Om växellådan inte får någon smörjning på grund av stort läckage ligger ett dyrbart haver nära till hands.


Precis som med alla bilar med skivbromsar bak bör dessa kollas noga, med tanke på rost. Ett annan åkomma som drabbat flera bilar genom åren är att dörrstoppen har skakat loss. Då kan dörren glida för långt fram och skada karossen.

Utrymme, komfort
Vägegenskaper, styrleder

Begpriser

Omega 2,2i 144hk, Elegance, ECC, 4d

(Ej Elegance Pkt -5 000) (2,6 V6 180hk =0) (3,0 V6 210hk, AUT =0) (2,2 120hk DTI =0) (2,5 130hk DTI +6 000) (Kombi +8 000)

År4812
00 - - 28200
01 - - 33300
02 - - 37700
03 - 5050042300

Ekonomi

Modell2,2 DTI-032,2i-03
Pris kr5030050300
Värdeminskning
Skatt, besiktning70902700
Försäkring 72606530
Bränsle1414019890
Reparationer, service mm 96409640
Däck 19001900
Totalt/år4790048500
Totalt/mil 3232

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7192
Katalysator9247
Bromsbelägg fram 1408
Hjullager hö fram3780
Kamrem 7549
Elektronikbox, motor 13504
Koppling Automat
Stötdämpare fram 5980

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak94/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare94/-
Sidokrockkudde fram1997
Nackskydd alla platser1994
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP31998
Folksam394-03

Teknisk data

Krocktester2,2 DTI-032,2i-03
Längd/bredd, cm499/178499/178
Tj.vikt/maxlast, kg1730/5351665/540
Max släpvikt, kg 17001650
Antal cyl/slagvolym.cm34/21714/2198
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,011,0
Bränsle, l/100 km7,39,8
Effekt, kW/hk92/125106/144

Rostskydd

En omodern konstruktion som kräver kompletterande skyddsmedel. Opel har också vaxbehandlat i huvens framkant, tröskellådor, balkar och delvis i dörrarna. Skärmkanterna bak är en oroshärd och innerskärmarna är för små och täcker ej hela kanten. Minus för p
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-22 18:53

Omegan har en betydligt bättre kvalitet än vad ingressen i artikeln säger. De elektronikfel som har funnits härrör för det mesta från kombins bagagelucka, där avskavda kablar ställt till det. Bättre damasker i senare årsmodeller.
Oljeläckage från växellådan är inte mer förekommande hos Opel än hos andra fabrikat, men har förekommit i samband med att splainsen i kardanröret kärvat. De är klart, åker man med en vibrerande kardan, blir det ju läckage förr eller senare. Det är dock inte vanligt förekommande.
När det gäller vattenpumpen och kamremmen, så har den förbättrats betydligt, och man borde kunna köra 12000mil. Jag tog det säkra för det osäkra och bytte vid 10000 mil. Inga som helst tendenser till ett ev. haveri.
Det man kan anmärka på senare modeller, är att man försett bilarna med törstigare motorer. Man har angett att förbrukningen sänkts, men det stämmer inte i verkligheten. 2-litersmotorn gick extremt billigt, men 2,2an blir törstigare ju nyare den är, och drar minst 1 dl mer än 2,0 an. Första serien av 2,2 var acceptabel, men 154 hkmodellen drar bränsle ungefär som en Volvo, trots att den skulle vara snålare än 147 hkmodellen. 2 litersmotorn var ju på 136 hk, och synd nog så upphörde modellen ungefär samtidigt som man satte Turbo i Vectra och Saab.
Den motorn skulle ha gjort susen i Omegan.

#2
Anonym
2012-03-29 19:35

NEJ!

Artikeln har ganska fel eftersom en hel del av det man berättar i artikeln är s.k. ”vandringssägner” som man skriver ner mest för att det är enkelt och snabbt.

Vägegenskaperna är tvärt om briljanta, om man inte är dum nog att köpa eller köra en nedlastad kombi med slut stötdämpare och sliten bakvagn därför att någon idiot dragit tung last med bilen.
Drag skadar också hela drivlinan, kardan, växellåda och motor, ALDRIG en bil med drag, kom ihåg det!

Personbilar ska inte ha dragkrok, den saken är klar.

Omega är fantastisk på vägen i alla lägen, sommar som vinter.
Den Omega jag äger kränger minsann inte ett dugg och har närmast hård fjädring, den köptes begagnad vid 14 000 mil och på första provkörningen laddade vi fullt över en liten bro och flög genom luften som man ser på rallytävlingar, den landade stumt och oberört utan att det ens märktes.

Att köra den på hala vintervägar är en ren fröjd därför att den aldrig överraskar med oväntade häftiga manövrer.
Kör man inte för fort så sladdar den aldrig och kommer en sladd så går det sakta och den flyttar sig sällan mer än en halvmeter i sidled, släpp gasen och den rättar genast upp sig av sig själv.

Den är så lätt att svänga omkring på isen med att man gärna gasar lite extra för att det är så kul att göra rally sladdar.
Med nya dubbdäck är det som att köra på sommaren, totalt odramatiskt.

Men allt det gäller sedanmodellen, kombibilar… nja, de är ofta sämre, tyngre, sämre viktfördelning, mer slitna av att släpa på tunga laster, Nix skulle aldrig överväga en sekund att köpa en kombibil eller en bil med drag, otyg är vad de är.

Den här sista Omegan är en verklig lyxbil med massor av unika utrustningsdetaljer och finesser, tex. utfällbara fack med luckor i såväl dörrar som i framstolarnas ryggstöd och manuellt nödsystem med stålvajer för att öppna bagageluckan inifrån om centrallåset skulle krångla, manuellt nödsystem för de el-justerbara framstolarna och nödsystem för takluckan, en detalj Opel haft sedan 1978, går strömmen är man inte strandsatt som i de flesta nya bilar.

Detta är den sista klassiska Opeln byggd enligt den gamla världens filosofi, för att vara praktisk, funktionell, intelligent och enastående bra, världens bästa bil enligt Opel, och det är just vad den är...
Fast motorerna, är inte lika skottsäkra som på den gamla goda tiden, artikeln har inte helt fel där, tråkig plump i ett annars snyggt protokoll.

Dock sköter man bara den dumma kamaxelremmen så ska det inte vara något bekymmer.

Kvalitén är det verkligen inget större fel på, styrlederna stämmer, krånglande handbroms, brusten spiralfjäder,
Och det var väl det hela.

Första Omegan var det inte något större fel på från 1989 och från 1991 – 93 som såldes lite i Sverige är tvärtom kvaliteten enastående bra, fast man måste hålla ögonen öppna för tendenser till rost och genast slipa och åtgärda innan det blivit någon skada.

Bilen som det handlar om här har verkligen inget större problem med rost, redan 94 försvann mycket av problemet med den nyare Omegan, dess bensintank i plast eliminerade ett gammalt bekymmer sedan 80-talet då Rekord Omegas bensintankar rostade allmänt.

Här uppger man att tanken skulle vara i plåt 2000 - 2003???
Extremt osannolik, det är troligen ett missförstånd.

Till skillnad mot vissa andra bilar från 2000 – 2003, större delen av Mercedes av dessa årsmodeller har väl snart rostat bort allihop…

1994 –95 är åter inte bra kvalitet men från 1996 är kvalitén igen mycket bra och 98-99 är imponerande milt sagt…
ÅRSMODELLEN är MYCKET viktigare än vilken bilmodell det handlar om, så det här med att tala om Omega generellt som man gör är helt missvisande.

Överhuvudtaget, ALLA Opel i alla tider är som årgångsviner, något för kännare…
Har man rätt kunskaper kan man köpa världens bästa bil för snuspengar…

#3
Anonym
2012-10-07 05:19

Det är lite fascinerande med personer som vurmar för t ex gamla bilar och påstår att de var bättre förr. Jag vågar påstå att det mesta faktiskt är bättre med nya än gamla bilar, även om jag själv har en bil som är 11 år.

#4
Anonym
2012-10-13 23:38

Oj oj, nån skrev en hel roman, bl.a. att personbilar inte ska ha dragkrok. Men hur ska man då få med sig husvagnen undrar jag? Haha, skämt och sido, hur en dragkrok kan förstöra "hela drivlinan" är för mig en gåta. Nog har man hört att Opel är skräp, men så illa ställt kan det väl inte vara? Sen skrev man "världens bästa bil för snuspengar". Har han köpt en dosa snus på sista tiden så vet han att det kostar mer än det smakar...
Till sist, den eviga frågan om bilarna var bättre eller sämre förr. Svaret är JA!

#5
Anonym
2013-08-02 19:43

Hejsan!
Jag har kört 37 tusen mil med en 1988 ci utan större problem. Jag sålde den till en kompis som körde ytligare ca 4 tusen mil .Den nya bilen blev en Omega ci 2000 kanonbil den körde jag 19 tusen mil med utan några problem förutom service och kamrem och vattenpumps byte ,Med lite trassel med höften blev jag behov av automat valet blev en Toyota Verso mycket nöjd med den bilen.

#6
Anonym
2014-04-08 18:53

Känner 2 stycken som fått stora problem med 2,5 liters V6 an och i ett fall fick hela motorn bytas ut . Känner en med en 2,0 som allt princip krånglade på , och när man kopplade så dog motorn , och det felet blev aldrig riktigt fixat .