Bild
Nästa artikel

Ett växande släkte

Tester
Opel Corsa i senaste generationen är både större och bättre än föregångaren.
Opel Corsa i sin senaste generation kom hösten 2006 och är modernare, rymligare och trevligare att köra än föregångaren.
Bagageutrymmet är stort för en småbil.
Baksätet är förhållandevis rymligt, men sätet är hårt att sitta på.

Opel Corsa i den senaste generationen lanserades 2006 och har vuxit till en större småbil än tidigare. Bilen finns med både tre och fem dörrar.


Det finns flera motoralternativ att välja mellan. Basmotorerna från början var på 1,2 liter och 80 hk samt 1,4 liter och 90 hk, den senare fick högre effektuttag, 100 hk, till modellår 2010. Prestandamodellerna GSI och OPC har 1,6-litersmotorer på 150 respektive 192 hk. Dieselmotorer fanns först på 1,3 liter och 90 hk och senare en volym på 1,2 liter och 85 hk.


Vägegenskaperna är trygga och Corsa är betydligt mera körglad än tidigare med snabbare styrning. Easytroniclådan är dock slö i funktionen och växlar ryckigt.


Förarmiljön är tydlig på traditionellt Opelvis och framstolarna är bekväma. Insteget till baksätet på femdörrars Corsa är bra och utrymmet är klart godkänt för att vara en småbil, men sätet är ganska hårt och obekvämt att sitta länge på. Bagageutrymmet är fullt acceptabelt för klassen. Innerutrymmena är faktiskt i nivå med Kadett från 80-talet.


Säkerheten är mycket bra för att gälla en småbil. Corsa i den senaste generationen fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest år 2006. Antisladdsystem är självklart standard.


Småbilar brukar vara hyfsat ekonomiska att äga och ägandekostnaderna för Corsa ser positiva ut. Bilen är snål på bränsle och varken servicekostnader eller försäkringspremier är avskräckande.


Motorerna har underhållsfri kamkedja i stället kamrem, vilket håller nere servicekostnaderna. Men spekulanter bör ändå lyssna efter onormalt rassel från kedjan, speciellt på exemplar som har rullat långt. Att byta kedja kostar över 10 000 kr.


Prestandamodellerna GSI och OPC har dock traditionell kamrem som ska bytas service efter bestämda intervall. En annan fördel med vanliga Corsa är trumbromsar bak, vilket ger mindre slitage och färre kostnader på sikt jämfört med skivbromsar. Corsa GSI och OPC har skivbromsar bak. Se upp för slitna eller skeva bromsskivor fram. Exemplar där olja droppar från motorn bör undvikas, då kan packningen till ventilkåpan vara slut. Det är inget vanligt fel, men har förekommit på vissa exemplar.


Dieselmotorerna har återkallats för att byta topplockspackningar. Likaså har partikelfällan blivit igensatt på en del exemplar, något som Opel har stått för på garanti eller goodwill ännu så länge. Det gäller också problem med vevhusventilationen, som har frusit på vissa exemplar. Det kan orsaka dyrbara motorskador i värsta fall. En förbättrad typ av vevhusventilation har tagits fram under 2010.


Glapp i styrleder har också förekommit ovanligt tidigt på en del bilar. Elektronikfel är mindre vanliga, vissa exemplar har dock fått in fukt i den elektroniska styrenheten för belysningen.


Den senaste generationen Corsa har bättre andrahandsvärde än tidigare och kan vara svåra att hitta hos handlarna. Det gör att begpriserna blir förhållandevis höga.

Utrymme, säkerhet
Easytroniclådan

Begpriser

Corsa (D) 1,2 80hk, Enjoy, Populär Pkt, AC, 5d

(Ej Populär Pkt, Ej AC -6000) (3d -5 000) (1,4 90hk +5 000) (1,3 75hk CDTI +5 000) (Sport Pkt +3000) (Cosmo, AC +3000)

År4812
06B726006470056100
07783006890060300
08833007340065800
098870078800 -
109300083100 -

Ekonomi

ModellCorsa 1,2 -08Corsa CDTI 1,3 -08
Pris kr8220090200
Värdeminskning
Skatt, besiktning1040100
Försäkring 49404940
Bränsle117708710
Reparationer, service mm 55905590
Däck 14501780
Totalt/år3580033200
Totalt/mil 2422

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5300
Katalysator8300
Bromsbelägg fram 1615
Hjullager hö fram2657
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10553
Koppling 8600
Stötdämpare fram 4470

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare96/01
Sidokrockkudde fram1999-
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd2001

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterCorsa 1,2 -08Corsa CDTI eco -08
Längd/bredd, cm400/174400/174
Tj.vikt/maxlast, kg1145/4201235/440
Max släpvikt, kg 8501000
Antal cyl/slagvolym.cm34/12294/1248
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,914,5
Bränsle, l/100 km5,54,5
Effekt, kW/hk59/8055/75

Rostskydd

Dörrarna och balkarna under bilen är extra behandlade med vax inuti. Skarvar runt huv, lucka och dörrar är noggrant tätade. Skärmkanterna är modernt konstruerade, saknar alltså kanter som kan lagra grus och fukt. Samtliga hjulhus skyddas av innerskärmar,
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-12-30 09:36

Bästa Corsan hittills. Känns mycket körsäker, tyst o bekväm i sin klass. Till dess nackdel är 1.2 liters bensinaren, motorn är slö, men otroligt bränslesnål, att köra 5l/100km är inga problem på landsväg.

#2
Anonym
2012-10-30 17:45

Håller med, bästa Corsan hittils. Väl ljudisolerad och löjligt låga kostnader på det mesta faktiskt. Riktigt bekväm långfärdsvagn för 1-2 personer. Min sambo och jag körde en semester på 160 mil under 400 kr totalt i bränslekostnad med det var med 1.3 liters EcoFlex dieseln.

#2592
Anonym
2012-11-18 08:35

Bullrigaste bilen jag haft hittills men de kan man leva med som citybil!

#3
Anonym
2013-01-24 22:35

Köpte en corsa opc som hade gått 2900 mil

tidigare ägare fick byta tändkassett vid 2000 mil ca 3000:-

vid 3800 mil var jag tvungen att byta båda bakhjuls-lagren 4000-5000:-
vid 4200 mil börjar drivknutarna låta när jag svänger , ingen fara säger verkstan , nya kostar 9000:- så jag väntar

vid 4500 mil la handbromsen av helt nytt ok krävdes där bak 3000-4000:-

vid 5300 mil båda framhjulslagren, ca 6000:-

och nu närmar sig kamremsbyte vågar inte tänka på vad det kostar

Tack opel för att ni bygger bilar med kvalité *ironi*

#4
Anonym
2013-02-14 22:44

haft en 1,4 07-a och nu en 1,2 10-a. supernöjd med dessa bilar. fin kvalitet. bra märkesverkstad. billig i drift. bra andrahandsvärde.

#3888
Anonym
2013-02-19 20:23

det där med hjullagren verkar vanligt iallfall provkörde en på bilfirma en opc 08 idag o påpekade att det tjöt som fan från bakaxeln

#5
Anonym
2013-02-24 22:07

Jag har kört 2400 mil i stadstrafik med min Corsa 1.2 modellår 2012. Bilen är bekväm, tyst, lättkörd och fungerar helt felfritt. Bra ventilation, rattvärme är skönt. Förbrukning 0,59 l/mil, inte alls illa i Stockholms grötiga trafik. Corsa är en mycket bra stadsbil!

#5038848
Anonym
2013-02-26 21:36

Har nu bytt båda bakhjuls lagren igen! 1200 mil höll de
otalt har jag under de 2500 mil jag haft bilen bytt 6 lager 1ggr därfram och 2 ggr därbak.
har sänkt ca 12 000:- bara i lager byten.

Opel själva vet inte vad som skall göras. Jag fick själv lete reda på nummer och beställa delar
för en modifiering som måste göras vild lageraxeln för att få det tätt. *suck*

Detta är i särklass den mest kostsamma bilen jag haft....

#2593
Anonym
2013-02-26 21:40

Skall bli roligt att höra din kommentar när du börjar reparera bilen....

Du kan inte på allvar mena att ljudisoleringen är bra?
Den är på sin höjd i paritet med andra småbilar d.v.s ganska dålig.

#6
Anonym
2013-07-11 12:29

Corsa OPC igen
vet inte i fall jag skall skratta eller gråta nu måste jag även byta drivaxlar fram de rasslar som tusan har gjort det sen 4000 mil egentligen är det bara
drivknuten men den finns inte som separat reservdel *suck* ca 10 000 SEK

Växelådan har börjat vina... vanligt på m32 växelådan tyligen ett lager vid 6ans växel som packar ihop, vågar inte tänka på kostnad.
första åtgärd blir att byta växelådsolja.

biljäveln har gått 5750 mil, dö OPEL!

#7
Anonym
2013-07-17 02:50

Tänk efter innan ni köper Corsa D med stora Dieseln, turbo eller OPC:

3 dyra problem finns:

1 Bakhjulslager går på löpande band, finns en ombyggnation med extra tätring men många opel verkstäder skiter i att göra detta. Senare modeller skall ha denna modifering från fabrik

Även framhjulslagren är dåliga och inget ovanligt att de går vid 5000 mil
bakhjuslagren håller en säsong (1200mil) på svenska vintervägar om tätringen inte är monterad.

2 m32 manuell låda (6 växlad)
Denna sitter i OPC, turbo, och vissa Diesel modeller. Det är bara fråga om tid innan denna havererar (lager på sexans växel). Byt växelådsolja ofta
så håller den lite längre Numer finns firmor som bygger om lådan. Från början kunde man bara köpa en ny låda, med samma inbyggda problem. :(

Lådan sitter även i Astra H ( även nya astra opc?) samt i andra opel modeller vivaro?
De har samma problem. lagren i lådan havererar

Drivaxlar:
drivknutarna strular på ovannämndamodeller, innebär byte av drivaxlarna då reparationsast för drivknut inte finns/är möjlig, Svenska bil vill tex 26000:- för detta :/

Du kan glömma hjälp från Opel eller Svenska Bil, jag fick ett par bakhjulslager på goodwill ( då de är inte speciellt dyra) och betalade arbete själv. de höll 1200 mil.... sen var det dags igen

kul fakta:
FIAT Grande Punto är systerbil till Corsa och dras med liknande problem..

#8
Anonym
2013-08-27 19:31

Har en 1,4 -09. Går billigt men är rätt slö. Drar ca 0,55. Enda reparationen hittills efter 6900 mil är ett krängningshämmarstag för 200:-. Däremot verkar lacken vara känslig vid hundbenen. Många stenskott på en väldigt liten yta. Ska nog be lackfirman montera dit genomskinligt stenskottskydd där på båda sidorna.

#9
Anonym
2013-09-21 13:34

Har en Corsa 2008 OPC som gått 4700 mil, som andra ägare, lådan började vina konstigt. Trasiga lager visade det sig, gick på försäkringen och 3000 kr i självrisk. Tydligen ett ganska vanligt fel om man läser på engelska siter men där heter dom inte Opel utan Vauxhall VXR, man tycker att Opel borde ha förlängd garanti på detta. Hur som så är det långt från alla som råkar ut för detta. Sen måste man ju tillägga att det är en liten hufsat billig sportbil som förmodligen körs rätt tungt, men man får ett leende på läpparna efter en lång och tung dag på jobbet när man sätter sig i bilen:) Om man jämför med en mycket dyrare BMW M3 -04 som jag ägde, så var det massa kända fel på dom med....

#10
Anonym
2013-11-03 20:52

har en corsa 06 som har gått snart 320000 fungerar fortfarande bra

#11
Anonym
2014-05-13 11:39

MEN hör nu HAT –Jonas vem kan ta dig på allvar när dina ord dryper av hat???

Du är ju inte trovärdig ett enda dugg faktiskt?
Är du dum möjligtvis?

#12
Moris
2017-06-20 07:16

Jag har köpt en Opel Corsa 2007 nyligen och verkar om att bilen går lite seg i början ! kan någon säga mig vad detta kan beror på ? Har gjort service nyligen också ,