Bild
Nästa artikel

Praktisk bullerlåda

Tester
En bil som uppfyller kraven på praktisk användbarhet är Opel Astra Caravan.
Opel Astra kombi är välbalanserad och stadig och ESP blev standard i alla modeller från 2006.
Förarmiljön har tydliga instrument, men för små och krångliga värmereglage.
Kombimodellen av Astra har ett stort och lättlastat bagageutrymme.

Astra är i grunden en Golfklassare, men som kombi snarare en mellanklassare med förträfflig lastkapacitet. Vi Bilägare har mestadels testat en 1,7-litersdiesel med sportchassi och det blev ingen bra kombination.


På svenska vägar upplevde vi bilen som trög, bullrig och stötig. På Autobahn kändes den stark, stadig och bekväm. På högfartsvägar fungerar bilens styva sportchassi – som är extrautrustning – i det närmaste perfekt.


Opeln rullar tryggt och stadigt som en klippa även i mycket högt uppskruvade hastigheter. Inte ens hårda vindbyar får bilen att tappa spåret.


På svenska vägar med lägre hastigheter klagade allmänt testförarna på åkkomforten. Däcksbullret på grov asfalt är en pina för öronen, fjädringen stöter stumt på ojämna vägar och knattret under huven är ljudligare än man väntar sig av en modern diesel. Efter kallstart är gången rå och brusig.


Jämfört med halvkombin är kombimodellen 25 centimeter längre. Avståndet mellan hjulaxlarna är också längre, nio centimeter. Även den vanliga Astran är välbalanserad, men kombin är ännu stadigare. Det märktes tydligt på snöiga och isiga vintervägar. Vi misstänkte ibland att ESP-systemet slutat fungera eftersom sladdhämmaren aldrig gick in. Men det behövdes inte. När bilen tappade greppet ingrep ESP så det både kändes och hördes.

Generationen 2004-2010 finns med fyra bensinmotorer, 1,4 liter/ 90 hk, 1,6 liter/105 hk, 1,8 liter/125 hk och en Sportversion med 2,0 liter och turbo/175 hk. Dieselmotorn är på 1,7 liter, en med 80 hk och en med variabel turbo och 100 hk, dock utan partikelfilter. Det är den sistnämnda som vi kört i Vi Bilägares långteststall.


Enligt de officiella siffrorna ska motorn klara sig med 5,0 liter per 100 km, men i verkligheten hamnade vi på 6,0 liter. Under en test i Autobahnfart steg förbrukningen till 7,2 liter.

Till Opelns fördelar på långa resor hör en smidig och lättskött farthållare och en bra färddator som underhållning. Andra plus är fina utrymmen för både folk och bagage. Astra lastar både brett och långt. Även höger framstol kan vikas ihop om man måste frakta extra lång last. Sätena är emellertid ganska bökiga att fälla och lastgardinen klumpig att hantera.


Skulle inte lastutrymmet räcka till för semesterpackningen så har Astra sällsynt smarta takrelingar, där lasthållaren för takboxen monteras med några enkla handgrepp.


Om förbrukningssiffrorna kryper ned till en halvliter milen får Astra en god driftsekonomi. Men för att det ska bli bra ekonomi får det inte bli lika mycket fel med elektroniken som det blev med Vi Bilägares testbil, olägenheter som lyckligtvis inträffade under de två första garantiåren.


Den extrautrustade CD-spelaren med Twin Audio blev en ständig källa till irritation. Radion kunde sätta på sig själv efter att bilen parkerats. Bilen var inne på verkstad flera gånger, men när batteriet gång på gång laddades ur byttes slutligen hela radioenheten. Ett kommunikationsfel med övrig elektronik angavs som orsak. Andra missar var strejkande instrumentering och osäkra centrallåsfunktioner.

Rent allmänt har Astraägarna rapporteratom huggande koppling, krånglande luftkonditionering och missljud från inredning och framvagn.

Lastbarhet, väghållning, rostskydd
Ljudkomfort, stötig fjädring

Begpriser

Astra 1,6 105hk, Enjoy, AC, 5d

(Essentia, Ej AC -6 000) (1,4 90hk -5 000) (1,6 105hk/115hk =0, 07-08) (1,8 125hk/140hk +5 000) (1,3 90hk CDTI-DPF +6 000) (1,7 80hk CDTI =0) (1,7 100hk CDTI +6 000) (Kombi +6 000) (Cosmo AC/ACC +6 000)

År4812
04B - 5620047500
05691005960050400
06759006590056700
07814007090061700
08878007730067600
09927008220072000
10A9880087800 -

Astra 1,6 115hk, Enjoy, AC, 5d

(1,4 100hk -4 000) (1,4T 140hk +6 000) (1,7 110hk CDTI-DPF +10 000)

År4812
09B127400113200101600
10131700116800 -

Ekonomi

Modell1,6 5d-061,7 CDTI-05
Pris kr6700080000
Värdeminskning
Skatt, besiktning14303200
Försäkring 52105760
Bränsle133909680
Reparationer, service mm 69606960
Däck 16801680
Totalt/år3780038100
Totalt/mil 2525

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3992
Katalysator7349
Bromsbelägg fram 1720
Hjullager hö fram5099
Kamrem 1065
Elektronikbox, motor 10122
Koppling 12568
Stötdämpare fram 3377

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak92/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare96/04
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6 5d-06CDTI kom-06
Längd/bredd, cm425/179450/179
Tj.vikt/maxlast, kg1265/4751385/520
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1686
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,212,3
Bränsle, l/100 km6,65,0
Effekt, kW/hk77/10574/100

Rostskydd

Hålrum och balkar är välbehandlade med vax. Astra har slitskydd av pvc på utsatta ställen, men med en och annan oskyddad skarv. Bakluckan är bra tätad, men obehandlad invändigt. Dörrarna är bra limmade och här finns också behandling. Hela huven är tätad u
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-10-27 11:53

Whiplash ska enligt uppgift finnas fr.o m -99 årsmodell på de bilar som importerats till sverige. I vart fall finns det ett samordningsavtal med Saab, tecknat 1998. om att utrusta bilar till den nordiska marknaden med detta skydd.

#2
Anonym
2012-06-17 20:47

Har köpt en Astra kombi 06. Kanonbil men rostskyddet är katastrof! Det har visat sig att samtliga dörrar är rostrenoverade när bilen var 4 år gammal, 2010!!!! Om jag bara vetat detta innan. Nu får jag skicka bilen på rostskydd snarast!

#3
Anonym
2012-10-20 12:36

Anonymus påstår att det finns rost på galvade bildörrar på en då 4 år gammal bil. Detta är falsarier och inget annat. Den enda påverkan som kan bli är ev. stenskott/blästring, eller att bilen varit reparerad. Kanske har bilen varit med om en trafikolycka, fått en buckla på dörren som rätats ut.
Verkstäderna rekommenderar att helt byta ut dörrarnas plåt, eftersom riktning kan medföra att strukturen på det galvade kan förstöras. Lika känsligt lär det vara att ansluta jordning felaktigt vid svetsning.
Dessutom innehåller anonymus inlaga motsägande uppgifter beträffande ägandet.

#4
Anonym
2013-09-23 21:22

Whiplashskydd är standard på alla nya Opel från 1998 med början i Astra.
Sedan i modellen Signum blev Opel också först i världen med det också i baksätet.
Något som fortfarande tycks vara mycket ovanligt.

#5
Anonym
2013-09-23 22:12

”Rymligt Autbahnlok”

Så intressant infallsvinklingen och rubriksättningen kan bli beroende på vad man själv tycker är viktigt och vad man väljer att betona…

En annan rubrik om man valt bensinmotorn på 200 hk istället skulle ju ha kunnat vara:

”Rymligt Autbahnlok”

Enda bilen i klassen med justerbar fjädring och Turbo på 200 hk.

Här finns en film där Manuel Reuter körd Astra Caravan på tävlingsbanan Saalfelden.
Den passar mycket bättre där än som dieseltraktor i töntiga Sverige.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=43taWuF4wOk

#3888
Anonym
2014-02-10 09:09

Astra 2006 uttagen 2006. Rost i nederkant dörrarna runt om inklusive bagageluckan på rostskyddskontroll 2010. Samtliga dörrarna avmonterade och bearbetade och omlackade. Köpte själv bilen 2011 av den Opelhandlaren som både sålt bilen ny och sedan fixade dörrarna. Kontrollerade bilen lite för dåligt innan jag köpte den. Börjar komma lite rost på vänster skärmkant bak nu i skrivande stund. Kanske någon gammal skada även där. Svårt att veta eftersom det inte syns några skiftningar i lacken alls. Bra, rymlig, praktisk, bränslesnål, driftsäker och snygg bil i övrigt. Har kört den i 5000 mil nu så den har gått 14000 mil totalt. Enda driftstoppet var att jag fick byta tändkassetten vid årsskiftet när bilen började gå illa och motorlampan tändes. Tråkigt att du tror att allt är en dikt eller att jag är ett falsarium. Hur som helst så är det bara en bil, inget att bli upprörd över.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.