Bild
Nästa artikel

Bättre än sitt rykte

Tester
Första Astramodellen var en problembil som rostade. Generation två är bättre.
Den Opel Astra som kom 1998 innebar ett enormt lyft, både design- och kvalitetsmässigt. Den är kul att köra också.
Astra Cabriolet erbjuder hårrufs för fyra till en rimlig kostnad. En snygg Coupé finns också.
Ordning och reda men inte särskilt upplyftande med all svart plast. Ratten är ställbar både i höjd- och längsled, stolarna har bra skjutmån.

Första generationen Opel Astra kom 1992 och var en ersättare till Kadett. Att Opel gav upp ett så inarbetat modellnamn tydde bara på en sak: man ville verkligen visa att något hade hänt. Att man skärpt kvalitetstänkandet och ordnat bättre rostskydd. Tyvärr stämde det inte, första Astran visade sig med tiden dras med en hel del brister; slokande motorer, rostande karosser och allmänt undermålig sammansättning.


Opel Astra före och efter 1998 är som skillnad på natt och dag. Nu kom den nödvändiga kvalitetsuppryckningen och de rostproblem som Opel dragits med genom alla år reducerades kraftigt. Fina köregenskaper och snål förbrukning förstärkte intrycken av att Opel hittat en väg ut ur mörkret.


Inga allvarliga problem finns inrapporterade, men detaljkvaliteten är inte helt på topp. Elektroniken forsätter att spöka, exempelvis med lampor för varningssystem som tänds i tid och otid samt strejkande elsitsar.


De blinkande lamporna har sällan indikerat allvarliga fel, men just känslan av att det kan vara något mankemang på krockkudden eller att det råder motorstörningar skapar fullt förståeligt oro hos Astra-ägarna. Komfortmässigt anmärker också flera Astra-ägare på högt vägbuller, gnisslande bakbromsar och knirrande gummibussningar som stelnar i kyla. Att byta kamaxelrem enligt tillverkarens rekommendationer är mycket viktigt. När Astra II introducerades angav man att remmen skulle skiftas vid 9 000 eller 12000 mil beroende på modell. Dessa intervall har i efterhand kortats till 6000 mil, efter att remmar gått av med motorskador som följd.


Den främsta förbättringen mellan gamla och nya Astra i ett längre perspektiv är rostskyddet. Här har förlängningen av garantin från sex till tolv år också resulterat i ett bättre grundskydd tack vare helgalvad kaross, vaxbehandling i hålrummen under bilen och ett PVC-slitskydd. Bakskärmskonstruktionen är mycket bra och får inte smutsen att fastna lika lätt som tidigare.


Men det finns fortfarande rostfällor kvar. De övre stötdämparfästena bak och framdörrarnas plåtskarvar saknar behandling och bör synas noggrant.


Även Opel noterade en miss i rostskyddet när bilarna efter ett par år kallades in för effektivare tätning i de bakre hjulhusen. Här efterlyser vi heltäckande innerskärmar.


Säkerhetsmässigt är Opel Astra en av de bättre bilarna i storleksklassen, dokumenterat via Euro NCAP:s krocktest där den fått fyra stjärnor.


Karossen är till nästan 50 procent byggd av höghållfast stål som ger både vridstyvhet och krockstyrka. En angelägen säkerhetsdetalj, aktivt nackskydd för att reducera whiplashskador, introducerades med årsmodell 2000.


Opel har flera kaross- och motoralternativ, men den vanligaste bruksmotorn på 1,6 liter och 100 hk duger gott och väl. Motorn är överraskande rapp och förbrukningen låg även vid högre belastning. Andra alternativ är 1,4/90 hk, 1,8/116 hk, 2,0/136 hk samt i vissa versioner 2,2/147 hk 2,0 Turbo med 190 eller 200 hk. Diesel finns också. Astra 1,6 CNG som går på gas såldes i begränsad upplaga i slutet av modellcykeln.

Köregenskaper, säkerhet
Detaljkvalitet, styrleder

Begpriser

Astra 1,6 101hk, Club, AC, 5d

(Ej AC -4 000) (3d -4 000) (4d =0) (1,4 90hk -4 000) (1,8 115hk/125hk +4 000) (2,0 82hk DI -6 000) (Kombi +6 000) (CDX =0) (Ej Comfort =0) (Ej Enjoy -2 000, 03-) (Elegance/Sportline +4 000)

År4812
99 - - 17700
00 - - 21900
01 - - 25600
02 - - 29200
03 - 4120034000
04A - 4510037900

Ekonomi

Modell1,6-04A1,8-04A
Pris kr4060044600
Värdeminskning
Skatt, besiktning17202020
Försäkring 50705480
Bränsle1421015830
Reparationer, service mm 78807880
Däck 13001300
Totalt/år3620039100
Totalt/mil 2426

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4337
Katalysator14048
Bromsbelägg fram 1537
Hjullager hö fram5001
Kamrem 2922
Elektronikbox, motor 8215
Koppling 9025
Stötdämpare fram 3620

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak92/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare96/-
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41999
Folksam398-04

Teknisk data

Krocktester1,6 Enjoy -04A1,8 -04A
Längd/bredd, cm411/171411/171
Tj.vikt/maxlast, kg1194/4511130/530
Max släpvikt, kg 11501150
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1796
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,59,5
Bränsle, l/100 km7,07,8
Effekt, kW/hk75/10392/125

Rostskydd

Gedigen vaxbehandling i hålrummen. Bottenplattan är täckt av PVC. Bra bakskärmskonstruktion. Invändig behandling saknas dock i dörrar och bagageluckan. Tank och bränsleledningar är i plast. Rosttestad:1999. Rostgaranti: 12 år
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-23 18:42

Har ingen erfarenhet av denna modell men har ägt första Astran. Jättefin att köra men rostskyddet var under all kritik. Jag köpte min fyra år gammal och lät göra en Tuff Kote Dinol-behandling omgående då bilen såg fin ut. Men den rostade friskt, bakskärmar rostade. Tröskellådorna var enligt besiktningsmannen som "knäckebröd" efter bara ca sju år. Sex års rostskyddsgaranti så det var för sent, det enda som hade rostat genom innan den gick ut var en bakskärm som faktiskt gick på garantin (!!).

#2
Anonym
2011-12-05 23:16

När det gäller rost finns ingen likhet med första generationen av Astra. redan från årsmodell -98B (-99) har modellen galvade underreden och sidorna upp till fönstren.även bakluckan.

#3
Anonym
2011-12-30 09:30

Min erfarenhet av Astra G när det gäller rost är att den är milsvidd bättre än föregående karosstyp. Se upp med bakskärm/kanten, dörrarna nertill (framför allt de främre) limningen kan släppa och rosten kommer direkt då. Bromsrör rostar, men generellt är bilen värd sin 4:a. En mycket robust bil som håller länge, både körmässigt och rostsynpunkt. Absolut viktigaste på denna bil är att byta kamrem/vattenpump vid aktuella miltal (beroende på årsmodell), tyvärr till en dyr kostnad.

#4
Anonym
2012-06-26 13:31

Min mor kör en Opel Astra 1,6 -92, den har gått 12000 mil och det utan
att det har uppstått någa stora problem. Avgasröret är sönderrostat men utbytt.
Min mor är 86 år och tänker fortsätta köra Opeln!
// Stig

#5
Anonym
2013-04-17 14:48

Jag har en Opel Astra från 96 med 1,6 liters motor på 70 hk. Bilen har rullat 36000 mil och håller än. Enda problemet är bensintanken som läker om man tankar mer än halv tank.

#6
Anonym
2014-04-16 19:56

Har precis köpt en Opel Astra edition 2000 års -den behövde bara ny kam rem o v-pump då den gått 4000mil över intervall för kamrems-byte. har kostat på detta nu -kostnad 4200kr inklusive olja o filter byte.. bilen är fortfarande mycket fin i plåten , går väldigt billigt -runt 0,6 l milen. kvaliten känns bra -inget skrammel och den har väldigt fin väg-hållning -min astra har gått 23000mil nu..
jag kan varmt rekomendera astra från 1998 och framåt till andra..

#7
Janne
2015-08-04 20:32

Hade en silverfärgad kombi jubileum årsmodell -00. Den hade gått 11000 mil när jag köpte den -05 och jag körde den 4000 mil tills jag sålde den -08. Kamremmen var precis bytt på auktoriserad verkstad när jag köpte den och hade inga problem med den överhuvudtaget. Det enda krånglet var att knappen att öppna bakluckan ofta frös fast på vintern.

#8
Victor
2017-08-05 16:51

Hur långt går i allmänhet en Opel Astra årmodell 1998 (Km) ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.