Bild
Nästa artikel

Praktisk shopping

Tester
Opel Agila och Suzuki Wagon R+ är syskonbilar med lådformad kaross. Båda är billiga och praktiska tätortsbilar.
Opel Agila är en praktisk småbil, exempelvis att använda som shoppingvagn. För längre turer är komforten dålig.
Bagageutrymmet är inte så stort, men om baksätet fälls ryms mycket last, inte minst på höjden.
Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig. Men framstolarna är obekväma.

Under 2000 dök både Opel Agila och dess japanska syskonbil Suzuki Wagon R+ upp på den svenska bilmarknaden. Båda är småbilar i microklassen och konkurrenterna heter bland annat Hyundai Atos och Chevrolet/Daewoo Matiz. Modellen upphörde att säljas som ny 2005. En helt ny Opel Agila kom i stället sent 2008, som syskonbil till Suzuki Splash.


Agila finns med två motorer, en svag trecylindrig motor på 58 hk samt en något starkare på 1,2 liter och 75 hk. Samma effektuttag finns i Suzukin, men motorn är på 1,3 liter och känns något piggare i karaktären. Motorn i Opel Agila är påfallande trött och bullrig i landsvägsfart.


Köregenskaperna är lite tveksamma, Agila känns inte speciellt stabil på vägen. Den höga karossen är vindkänslig och kränger en del i kurvorna. Stel bakaxel gör att bilen känns stötig över ojämnheter i vägbanan. Däremot går bilen tryggt i undanmanöverprov. Tyvärr saknas antisladdsystem.


Förarmiljön är enkel och tydlig, nästan spartansk i sitt utförande. Framstolarna ger ingen vidare komfort. Baksätet rymmer bara två personer och är överraskande rymligt, men sittdynan är hård, platt och ganska obekväm.


Bagageutrymmet är litet, men rymmer ändå några matkassar och en läskback från stormarknaden. Fälls baksätet ryms rätt mycket last, inte minst på höjden. Det är just som shoppingvagn som Agila och Wagon R+ passar bäst. Sikten är god bakåt, även om den sluttande huven gör det svårt att se fronten. Överlag är dock bilarna lättkörda i stadstrafik.


Säkerheten är dock tveksam, Agila eller Wagon R+ är inte testade i Euro NCAP. Bilarna saknas också i Folksams krocksäkerhetsstatistik. Krockkudde för passagerare fram var extrautrustning till Agila, men fanns som standard i Wagon R+.


Besiktningen klarar Agila bättre än medelbilen på de flesta punkter. Modellen har kamkedja, vilket är ett plus ur servicesynpunkt. Lyssna bara så att kedjan inte rasslar onormalt.


Däremot finns det andra fel att se upp med. Oljeläckage från motor eller växellåda kan innebära dyra reparationer. Stötdämpare kan vara slitna på en del exemplar, det kostar några tusenlappar att byta. Kopplingen kan också vara sliten, se efter så att den inte slirar. Kopplingsbyte är i regel en dyr reparation. Bromsbelägg och bromsskivor kan också vara rostiga och slitna, precis som på många begbilar.


Många Opel Agila och Suzuki Wagon R+ används mestadels för kortare turer. Därför kan batteriet ladda för dåligt. Avgassystemet kan också ta slut i förtid på exemplar som körs korta sträckor.


Rostskyddet är bättre på Agila än på Wagon R+. Opeln har bättre vaxbehandling i balkar och sparklådor. Slitskyddet under bilen är också bättre. Skärmkanterna bak är en rostfälla på båda bilarna, liksom bensintank i plåt. Innerskärmar bak saknas också. Agila fick en trea och Wagon R+ en tvåa i Vi Bilägares rostskyddstest 2000.


Agila och Wagon R+ är hyfsat lättsålda begbilar, även om nybilsförsäljningen inte var så stor. Höga bränslepriser gör att småbilar på nytt har kommit i ropet.

Ägandekostnader, lättkörd
Komfort, prestanda

Begpriser

Agila 1,2 75hk, Comfort, 5d

(Ej Comfort =0) (1,0 58hk -3 000)

År4812
01 - 2220017000
02 - 2590020700
03 - 2780022600
04 - 3070025500

Agila 1,0 65hk ecoFLEX, Enjoy, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (Advantage =0)

År4812
08B731006560057400
09A7920070200 -

Ekonomi

Modell1,0-041,2-04
Pris kr2450027500
Värdeminskning
Skatt, besiktning10801500
Försäkring 48304830
Bränsle1279012790
Reparationer, service mm 75307530
Däck 11601160
Totalt/år3180031900
Totalt/mil 2121

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4900
Katalysator12600
Bromsbelägg fram 1365
Hjullager hö fram1850
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 10000
Koppling 7830
Stötdämpare fram 4025

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare00/-
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,0-041,2-04
Längd/bredd, cm350/162350/162
Tj.vikt/maxlast, kg1030/3101030/310
Max släpvikt, kg -650
Antal cyl/slagvolym.cm33/19734/1199
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek18,013,5
Bränsle, l/100 km6,36,3
Effekt, kW/hk43/5855/75

Rostskydd

Vaxbehandling inuti balkar och sparklådor och ett hyfsat välgjort slitskydd under bilen. Rostfällor finns, skärmkanterna bak har känslig konstruktion, här saknas också innerskärmar. Fram är inte innerskärmarna heltäckande. Minus också för bränsletank i pl
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-12-14 14:37

min wagon r 2001 rullet 20000 km uten problem av noen sort

#2
Anonym
2014-03-10 18:31

Min mä.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.