Bild
Nästa artikel

Prisvärd doldis

Tester
Nissan X-trail är ett mellanting av kombi och terrängbil och som blivit lite av en doldis i SUV-klassen.
X-trail är populär som dragbil och passar utmärkt i lantliga miljöer. Släpvagnsvikten med B-körkort är relativt hög, 1500 kg.
Mittplacerade instrument gör förarmiljön rörig.
Lättlastat och ganska stort bagageutrymme i X-trail.

Nissan X-trail presenterades 2001, året efter var det försäljningsstart i Sverige. X-trail är något mindre än den tidigare terrängbilen Terrano. Bottenplattan är hämtad från Golfklassaren Almera. X-trail har inte sålt lika bra som konkurrenterna Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe och Honda CR-V. En orsak till det var att nybilspriset till en början var betydligt högre än hos konkurrenterna. Efter hand sänktes också priserna.


Basmotorn är på två liter och ger 140 hk. Det är en ganska trött motor för den relativt tunga bilen. 2003 kom en kraftfullare 2,5-liters motor på 165 hk. Det finns också en dieselmotor på 2,2-liter och 136 hk.


Köregenskaperna är klart godkända, Nissan X-trail uppträder stabilt på vägen. Antisladdsystem var extrautrustning, välj helst ett exemplar som har det. Då ökar körsäkerheten i halka.


Systemet för fyrhjulsdriften är i grunden bra med elektronisk diffbroms som bromsar upp ett slirande hjul. Nissan X-trail klarar lättare terräng dugligt, men riktigt lika bra som i den uppmärksammade reklamfilmen är den givetvis inte. Lågväxel, diffspärr och automatisk nedförbackebroms saknas.


Förarmiljön upplevs av flera spekulanter som rörig, med mittplacerade och svåravlästa instrument. En vanesak, hävdar vissa. Testa själv om du uppskattar instrumentplaceringen, eller inte. Komforten är god i framstolarna och även baksätet är skapligt, i alla fall på ytterplatserna. Mittplatsen är hård och trång att sitta på. Bagageutrymmet är ganska stort och lättlastat.


X-trail fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2003, ett godkänt resultat. Sikten är bra runt om. X-trail klarar besiktningen ungefär som medelbilen, men med undantag för anmärkningar på positionsljus, färdbroms, p-broms och styrleder för äldre bilar.


En del X-trail kan ha körts i terräng, då är det viktigt att titta under bilen så att underredet inte är skadat. X-trail är populär som dragbil, mycket tack vare relativt hög släpvagnsvikt på B-behörighet. På manuellt växlade bilar kan tidigare ägare ha slirat på kopplingen vid just släpvagnskörning. Ett kopplingsbyte kostar cirka 7 500 kronor.


Reservdelarna är överlag rätt dyra för Nissan, även om bilen inte går sönder så ofta. Servicen ska göras med 1500 mils intervall, vilket är relativt tätt. Varannan service brukar dessutom vara ganska dyr.


Motorn drivs av en kamkedja istället för kamrem. Det är ett plus ur servicesynpunkt, eftersom kamkedjan normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Men lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan.


Katalysatorn byttes på tvålitersmotorn under första året, som garantiåtgärd. Ett katalysatorbyte kostar annars cirka 6 500 kronor.


X-trail är inte rostskyddstestad av Vi Bilägare, men Nissans rostskydd på övriga modeller brukar vara högst tveksamt. Om du är spekulant, syna karossen noga efter rostangrepp. En rostskyddskontroll och tillhörande extra rostskyddsbehandling kan vara en god idé för den som ska köpa en begagnad X-trail. Det finns en viss efterfrågan på begagnade 4WD-bilar till vettiga priser, men Nissan har inte varit mest efterfrågad. Högt nybilspris har gjort att andrahandsvärdet är medelmåttigt.

Köregenskaper, komfort
Förarmiljö, svag basmotor

Begpriser

X-Trail 2,5 165hk, Luxury, ACC, 5pl, 4WD

(2,0 140hk -8 000) (2,2 115hk dCi +6 000) (2,2 136hk dCi/-PF +10 000) (Comfort -5 000)

År4812
03 - 8850071300
04 - 9500078800
0511570010320085000
0612390011070092900
07A132300117300100500

Ekonomi

Modell2,5-062,2 dCi-06
Pris kr112100122100
Värdeminskning
Skatt, besiktning24506530
Försäkring 87008700
Bränsle1948014910
Reparationer, service mm 62306230
Däck 15201520
Totalt/år5410055100
Totalt/mil 3637

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6143
Katalysator6716
Bromsbelägg fram 1046
Hjullager hö fram2815
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 17496
Koppling 7652
Stötdämpare fram 7536

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak02/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare2002
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd2002

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,5-062,2 dCi-06
Längd/bredd, cm451/177451/177
Tj.vikt/maxlast, kg1550/5001595/431
Max släpvikt, kg 20002000
Antal cyl/slagvolym.cm34/24884/2184
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,011,5
Bränsle, l/100 km9,67,7
Effekt, kW/hk121/165100/136

Rostskydd

Huv, baklucka och dörrar saknar tätning i hörnen och har lämnats obehandlade inuti. Bak saknas innerskärmar. Underredet består av många plåtar och balkar som saknar invändig behandling. Vissa skarvar har tätats. Sparklådans inåtvända skarv hamnar i vägspr
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-09-26 15:32

Obsavera att det är bara med manuella lådan som kan dra 2000kg. Tex bilen på bilden som har automatlåda och då går max dragvikt ner till värdelösa 1350.
Sen ligger nominella totalvikten på precis 2000kg vilket gör precis 1500kg. Skulle nu den inviduella totalviken på just din bil vara med ärn 2000 så sjunker dragvikten.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.