Bild
Nästa artikel

Fräcka former

Tester
Nissan Micra är en bil med piggt utseende, bra kvalitet och låga ägandekostnader.
Nissans designavdelning fick ta ut svängarna och bilen ger ett piggt intryck, med smart utrymmesutnyttjande och listiga detaljlösningar.
Instrumenten är små, men tydliga. Fack för småprylar finns det gott om.

Micra presenterades som modell 1983. Efterträdarna har kommit med tio års intervaller, alltså 1993 och 2003. Här har vi tittat på den senaste generationen som begagnad, en bil med klart retro-inspirerad design.


Från början fanns Micra generation III med 1,2-liters motor på 65 hk eller 80 hk eller 1,4-liters motor på 88 hk. En 1,6-liters motor på 110 hk kom sent 2005. En dieselmotor på 1,5-liter finns också med i programmet, den ger 65 eller 80 hk.


Utrustningsvarianterna är flera, Visia är den enklaste basmodellen. Mest såld är mellanmodellen, kallad Accenta. Tekna är den mest välutrustade med bland annat klimatanläggning och knappar i ratten för radio/cd.


Nissan Micra har stabila köregenskaper och en direkt styrning. Tyvärr finns inte antisladdsystemet ESP förrän 2005 och då bara i vissa modeller. Vi provade 65 hk-motorn, som är tillräckligt pigg utan att ge racerprestanda.


Förarplatsen får både ris och ros. Instrumenten är små, men tydliga. Ett plus är de smarta facken som finns lite överallt. Däremot har körställningen fått kritik, både från långa och korta förare.


Som i alla småbilar är utrymmet i baksätet och bagageutrymmet högst begränsat. Däremot är baksätet skjutbart 20 cm för den som prioriterar baksäteskomfort eller bagageutrymme. För långa personer är baksätet i trängsta laget, även om det finns konkurrenter med ännu sämre utrymmen.


Den första generationen Micra var säkerhetsmässigt riktigt usel. Den andra generationen fick en tvåa i krockbetyg av EuroNCAP. Den tredje generationen Micra fick en fyra, det är skapligt för en småbil. Däremot har sidokrockgardiner varit tillval.


Senaste generationen av Nissan Micra har presenterats i bilprovningsstatistiken med medelbra resultat. Strålkastare och blinkers ger fler anmärkningar än normalt. Bilen klassas därför totalt som sämre än medelbilen. Den förra generationen (1993-2002) klarar sig förhållandevis bättre i besiktningen, utom för ojämn bromsverkan och trasiga lampor. Trasiga lampor lär förekomma även på nyare Micra. Asiatiska bilar förbrukar lampor snabbare.


Småbilar med låga körsträckor brukar innebära små bekymmer och för Micra stämmer det bra. Bilar tillverkade augusti -03 till och med juli -06 har dock återkallats för byte av ett relä till tändningssystemet. Vidare dök ett märkligt elektronikfel upp på Vi Bilägares testbil. Det elektroniska nyckelsystemet havererade nästan direkt. Det visade sig vara fel i elektronikboxens programvara.


Bromsarna kan ta stryk, speciellt på exemplar som inte körs så ofta. Att Micra har trummor bak är en fördel för slitaget.


Nissan Micra saknar skyddslister på karossen runt om. Det är en nackdel och gör bilen känsligare för parkeringsskador. Stötfångarna är också känsliga för repor och de är dyra att byta.

Kamaxeln drivs av kedja i stället för kamrem, vilket är en fördel från underhållssynpunkt. Normalt sett behöver inte kamkedja bytas under bilens livslängd. Men på äldre Micra har den rasslat och behövt bytas ändå. Lyssna efter onormalt rassel, speciellt på exemplar som rullat långt. Att byta kamkedja är en dyr affär.


Andrahandsvärdet på äldre Nissan Micra har varit halvbra. Den nyare generationen är mer eftertraktad som begagnad och därmed också klart dyrare.


Micra har till det yttre inte ändrats, vilket gör att en bil från 2003 utseendemässigt är lik en helt ny. Det påverkar andrahandsvärdet positivt och bidrar till att prutmånen inte är så stor.

Köregenskaper, ägandekostnader
Rostskydd, körställning

Begpriser

Micra 1,2 65hk, Visia, AC, CD, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -4 000) (1,2 80hk =0, -07) (1,4 88hk +3 000) (1,6 110hk +5 000) (Tekna, AC +6 000)

År4812
03 - 4130035100
04 - 4510038900
05570004850042300
06603005180045600
07657005720049000
08712006270055500
097690067900 -
10A8080071300 -

Ekonomi

Modell1,2-071,4-07
Pris kr6090063900
Värdeminskning
Skatt, besiktning12801180
Försäkring 61806700
Bränsle1197012790
Reparationer, service mm 47804780
Däck 10701070
Totalt/år3350035200
Totalt/mil 2223

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3250
Katalysator8300
Bromsbelägg fram 1100
Hjullager hö fram2650
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 8600
Koppling -
Stötdämpare fram -

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare96/02
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,2 16V-071,4 16V-07
Längd/bredd, cm372/166372/166
Tj.vikt/maxlast, kg1135/3501110/365
Max släpvikt, kg 980980
Antal cyl/slagvolym.cm34/12404/1386
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek1411,9
Bränsle, l/100 km5,96,3
Effekt, kW/hk59/8065/88

Rostskydd

Huven är till viss del behandlad med rostskyddsmedel liksom sparklådorna, men dörrar och baklucka har man struntat i. Bilen har inte invändig behandling i ballkar och att bakre innerskärmar saknas. Skärmkanterna har en dålig smutssamlande konstruktion.
12345

Kommentarer

#2
Anonym
2013-12-19 10:04

Nissan Micra är en bra bil. Har haft två stycken. Den jag har nu har gått drygt 15 tusen mil, köpte den 2007. Inga fel att tala om än så länge.

#3
johanna
2014-10-01 11:23

Hej! Jag kan tänka mig en Nissan som första bil, men det är ingen bil att köra långt på, eller? Malmö- Gbg?
Vad kostar den i reperationskostnader, te x ?
MVH Johanna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.