Bild
Nästa artikel

Pass upp för rost

Tester
Nissan Maxima är en japansk bil med rejäla utrymmen och mycket utrustning. Men rostskyddet är uselt.
Nissan Maxima är ganska ovanlig i Sverige. Mycket utrustning och lågt pris ger mycket bil för pengarna.
Instrumenten kan vara svåravlästa i starkt solljus.
Baksätet är stort och bekvämt.

Till Sverige kom Nissan Maxima 1990 som en stor sedanbil med mycket lyxutrustning. Nästa generation kom 1995, som då kallades Maxima QX. En helt ny Maxima med större V6-motor introducerades därefter år 2000 och med en smärre facelift under 2003. År 2005 upphörde försäljningen av Maxima i Sverige.


Den vanligaste motorn från år 2000 är en treliters V6:a på 200 hk. En enklare tvåliters V6 finns också, men den är betydligt mer ovanlig. Treväxlad automatlåda med överväxel är standard på de senare versionerna. Tidigare fanns också bilen med manuell femväxlad låda. Trelitersmotorn är stark och gör bilen mycket kvick vid omkörningar.


Vägegenskaperna är bra, Maxima rullar stadigt på vägen och trivs lika bra på kurviga småvägar som på motorvägen. Något antisladdsystem finns dock inte på bilen, vilket avslöjar en åldrad konstruktion. Det höga akterpartiet gör att sikten bakåt vid backmanöver inte är särskilt god.


Förarmiljön är i stort sett tydlig och funktionell, men de projicerade instrumenten kan vara svåra att avläsa i starkt solljus. I mörkerkörning lyser de däremot tydligt. Framstolarna ger skön komfort och baksätet är rymligt och bekvämt, i alla fall på ytterplatserna. Mittplatsen ger inte samma komfort. En finess är handtag på framstolarnas ryggstöd, vilket underlättar in- och ursteg till baksätet. Bagageutrymmet är normalrymligt för storleksklassen.


Maximaägarna har varit nöjda överlag med sina bilar, frånsett kritik mot bagageutrymmet på äldre modeller. Maxima är inte krocktestad av Euro NCAP och saknas också i Folksams krockstatistik. Säkerhetsutrustningen är medelbra, här saknas sidokrockgardiner. Däremot har bilen pisksnärtskydd i framstolarna.


Besiktningen klarar Maxima ungefär som medelbilen. Glapp i spindelleder förekommer främst på äldre exemplar från 90-talet. Slitna bromsar är något som också ger anmärkningar i besiktningen, liksom bristfälliga strålkastare.


Motorn brukar hålla bra, men håll ändå ett öga på oljeförbrukningen. Maxima har ingen kamrem, utan kamkedja som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det är ett plus med tanke på servicekostnaderna. Lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan. Att byta kamkedja är ofta mycket dyrt.


På äldre Maxima har automatlådan havererat på en del bilar. Det är ett dyrbart fel, som är svårt att förutse. Vissa automatlådor håller bra, andra går sönder ovanligt tidigt. Det vanligaste felet på Maxima gäller rostskyddet eller snarare bristen på sådant. I Vi Bilägares rostskyddstest från 2000 gav vi lägsta tänkbara betyg, en etta. Nästan alla klassiska rostfällor finns, plåttank, skarvade sparklådor, inga innerskärmar bak och mängder av skarvar i bottenplatta och balkar. Rostskyddet är otillräckligt från fabrik för svenska förhållanden. En ordentlig genomgång av en rostskyddsfirma före köp är en god idé om du är spekulant.


Maxima har inte blivit någon storsäljare i Sverige och andrahandsvärdet är svagt. Stora sedaner med bränsletörstiga V6-motorer och utan statusklingande namn brukar vara riktigt billiga som begagnade. Här finns prutlägen och fyndchansen är stor.

Komfort, motor, köregenskaper
Rostskydd, bränsleförbrukning

Begpriser

Maxima QX 3,0 V6 200hk, SE, ACC, AUT, 4d

(2,0 V6 140hk, Manuell -8 000) (2,0 V6 140hk -4 000)

År4812
00B - - 35600
01 - - 45000
02 - - 54100
03 - 7370064100
04 - 8380072200

Ekonomi

Modell2,0 V6-033,0 V6-04
Pris kr6010076900
Värdeminskning
Skatt, besiktning23002300
Försäkring 1102013210
Bränsle1969021310
Reparationer, service mm 65106510
Däck 13901440
Totalt/år5030056700
Totalt/mil 3438

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7166
Katalysator10088
Bromsbelägg fram 1444
Hjullager hö fram3954
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 15346
Koppling Automat
Stötdämpare fram 9700

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare95/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester20 V6-033,0 V6-04
Längd/bredd, cm492/178492/178
Tj.vikt/maxlast, kg1525/5401530/505
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm36/19956/2988
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek14,19,6
Bränsle, l/100 km9,710,5
Effekt, kW/hk103/140147/200

Rostskydd

Nästan alla klassiska rostfällor finns, plåttank, skarvade sparklådor, inga innerskärmar bak, dubbel- och trippelplåtar som inte är tätade, smutssamlande hylla i bakre skärmkanterna och mämgder av skarvar i balkar och bottenplatta. Underredets slitskydd ä
12345

Kommentarer

#1
Stig Östebo
2014-09-27 14:49

Har en 96:a och en 00:a. 96:an rostlagade jag för första gången 2013. Rätt ok med tanke att den har lägsta rostbetyget som finns. 00:an har besiktningen inget att säga om rosten och den är nu 14 år. Påfyllnadsröret till bensintanken är ofta en svag punkt och Nissan tar sjuk mycket betalt för sina reservdelar. Bra bil till bra pris. Låg bensinförbrukning om du som jag mest kör landsväg. 96:an går på 0,85 med 2 litersmotprn och min 00:a med 3,0 litern drar just under litern. Grymt nöjd maximaägare.

#2
Janne
2015-08-10 13:51

Jag är helnöjd med min 04a som har 3litersmotorn. Nu har jag haft ett antal Nissan Primera och en Maxima förut, så jag har blivit kär i modellerna. Det går fort om det har börjat med rosten i hjulhus och runt påfyllningsrör till tank, men man får hålla efter, spola ordentligt med jämna mellanrum med slang alt högtryckstvätt, och att själv spraya på rostskyddsmedel är en billig lösning även om man inte kommer åt överallt där det behövs utan att demontera.

En bil som har en otroligt skön och fin förarmiljö och som lämpar sig oavsett om man kör som jag själv mycket mellan olika jobb eller för hela familjen och som begagnad ger dig mycket bil för pengen.

Ett annat tips som jag vill passa på att ge alla bilägare oavsett modell som inte så många tänker på är: häll i några cl konserveringsolja för motorns kylkanaler i kylvätskan så slipper du problem med vattenpumpen i förtid, den smörjer och en liten del räcker som sagt, instruktioner och proportioner står på förpackningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.