Bild
Nästa artikel

En anonym golfare

Tester
På japanskt vis är kvaliteten hög. Men rostskyddet håller inte samma klass.
Nissan Almera är ingen storsäljare i Golfklassen. Just därför är priserna lägre än hos flera konkurrenter.
Bagageutrymmet är trängre än normalt i Golfklassen.
Förarplatsen i Almera är lättöverskådlig.

Nissan Almera är ingen storsäljare i Sverige, trots att den finns i den populära lilla mellanklassen eller Golf-klassen om man så vill. Bland de mer kända konkurrenterna finns modeller som Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla och Volkswagen Golf. Men Nissan Almera tillhör definitivt de mer anonyma bilarna i klassen.


Första generationen Almera kom 1996, som ersättare till Nissan Sunny. En ny generation presenterades våren 2000. En facelift kom hösten 2002. Almera finns som tre- och femdörrars halvkombi samt som fyrdörrarssedan. Någon kombi finns inte, däremot en högbyggd MPV-version, kallad Almera Tino.

Almera finns främst med 1,5-litersmotor på 98 hk samt 1,8-liters motor på 114 hk. Den större motorn är klart piggare i responsen. Utrustningsvarianterna är tre, basmodellen kallas Visia och den mest utrustade heter Tekna. Mellanmodellen Accenta är dock den som sålts mest.


Bra styrning och stabila kör-egenskaper är ett skäl till att välja Nissan Almera. Bilen är spänstig i chassiet och tål att köras hårt om man så vill. Tyvärr saknas aktivt antisladdsystem som ESP.


Förarplatsen är tydlig och lätt-överskådlig. Ratten är ovanligt kraftig och skön att hålla i. Framstolarna ger bra komfort, men den ljusa plyschklädseln blir lätt fläckig. Baksätet är inte lika stort och bekvämt som i flera konkurrenter. Även bagageutrymmet är mindre än normalt för storleksklassen och dessutom mindre än sin föregångare. Ett komfortminus är att Almera är ganska bullrig i hög fart. Sikten är bra, utom snett bakåt.


Säkerheten har förbättrats med åren.I Euro NCAP:s krockprov gick det dåligt för första Almera-generationen. Två stjärnor i betyg, varav en överkorsad. Det innebär risk för dödliga skador. Den andra generationen klarade sig betydligt bättre med fyra uppnådda stjärnor.


Almera är en bil som är sällsynt på verkstaden, driftsäkerheten är mycket hög. Bilprovningens besiktningsresultat talar också för Almera. De fåtaliga anmärkningarna gäller främst ägarslarv med trasiga lampor.


Reservdelarna till Almera håller ganska höga priser. Om du är spekulant på en Almera, kontrollera att kopplingen inte slirar. Precis som på många begbilar är bromsarna en svag punkt, främst är det skivor och bromsklossar som rostar fast.


Slitna drivaxeldamasker kan också förekomma. Se till att dessa är hela, annars riskerar du att få byta drivknuten senare, vilket är rejält mycket dyrare.
Nissan har kamkedja på Almera, vilket är en fördel från underhållssynpunkt. Den kräver normalt sett inget byte under bilens livslängd. Men lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan, då kan det bli dyrt att reparera.


Rostskyddet på Nissan Almera är inget vidare, trots tolv års rostskyddsgaranti. Detta är Almeras svagaste punkt. Tröskellådorna är mycket känsliga. Skärmkanterna samlar åt sig smuts och fukt. Dörrarnas bakkant och bakluckan medför också stor rostrisk, vilket en del ägare har uppmärksammat. De utstickande bakskärmarna kan också utsättas för angrepp på grund av vägsprut eftersom stänklapparna fram är minimala.

Köregenskaperlåga begpriser
Tveksamt rostskydd, utrymme

Begpriser

Almera 1,8 114hk, Comfort, AC, 5d

(Ej AC -4 000) (3d -3 000) (4d =0) (1,5 90hk -4 000) (Ambiente =0) (Luxury +3 000)

År4812
00B - - 27800
01 - - 30300
02 - - 34500

Almera 1,8 116hk, Acenta, ACC, 5d

(Ej AC -5 000) (3d -4 000, 06-) (4d =0) (1,5 98hk, Visia, AC, 3d -5 000, -05) (Acenta, ACC +4 000, 06-) (Tekna, ACC +6 000)

År4812
03 - 4870041500
04 - 5330044600
05675005800048800
06717006220054000
07A763006630057100

Ekonomi

Modell1,5-071,8-04
Pris kr7050056000
Värdeminskning
Skatt, besiktning19601860
Försäkring 52905460
Bränsle1339015220
Reparationer, service mm 57405750
Däck 14001400
Totalt/år3770037600
Totalt/mil 2525

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3900
Katalysator6100
Bromsbelägg fram 1125
Hjullager hö fram2675
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 11000
Koppling 7375
Stötdämpare fram 4650

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare96/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser1996
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam32000-07

Teknisk data

Krocktester1,5 Visia -071.8 Acce.-05
Längd/bredd, cm418/171418/171
Tj.vikt/maxlast, kg1175/5351270/440
Max släpvikt, kg 10001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/14984/1769
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,111,0
Bränsle, l/100 km6,67,5
Effekt, kW/hk72/9885/116

Rostskydd

Utöver galvningen finns knappast någon behandling alls. Skärmkanterna bak är rostkänsliga. Fram finns tunna innerskärmar. Bottenplattan består av otätade skarvar. Balkarna har endast grundlack som skydd. Rosttestad 2000. Rostgaranti: 12 år.
12345

Kommentarer

#1
top 10 booters
2015-02-01 21:12

whoah this blog is fantastic i love reading your posts. Keep up the
good work! You understand, many persons are hunting around for this info,
you can aid them greatly.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.