Bild
Nästa artikel

Mer bil än buss

Tester
Space Wagon är en bekväm familjebil i MPV-klassen och priserna på väg nedåt.
Space Wagon känns mer som en stor kombi att handha, än en buss.
Trevlig förarmiljö, lite mer påkostad i känslan än den typiska japanpanelen. Ädelträet är som väntat av plast.
Högt placerad växelspak förenklar handhavandet.

Den första generationen av Mitsubishi Space Wagon kom till Sverige 1985 och innebar något nytt med sin höga och kantiga men inte särskilt utrymmeskrävande kaross, en kompromiss mellan bil och buss. Nya generationer kom 1992 och 1999. Det är den senare generationen som vi har tittat närmare på här. Ersättaren, Grandis, kom under 2004.


Med åren blev Space Wagon en allt större bil och sista generationen är 4,6 meter lång. Ändå består intrycket av att den känns mer som en kombi än som en buss att köra, med undantag från den lite högre sittpositionen.


Den vanligaste motorn är en direktinsprutad (GDI) 2,4-litersmotor på 150 hk. Senare kom en svagare motor på 133 hk. Ett nytt tändsystem under 2002 sänkte effekten på 2,4-litersmotorn till 147 hk. En fyrhjulsdriven modell finns också men den är inte speciellt vanlig.


Köregenskaperna håller god klass. Space Wagon är stabil att köra, både på motorvägar och kurviga småvägar. Tyvärr erbjöds aldrig något antisladdsystem. Motorn är skapligt pigg men kräver höga varv för att gå riktigt bra.


Space Wagon är en rymlig och bekväm familjebil men den är inte lika flexibel som några av konkurrenterna. Stolarna är sköna att sitta i men ganska bökiga att fälla eller plocka bort. Vissa exemplar har sex fåtöljer, andra finns som sjusitsiga med en vanlig soffa i mittraden. Med samtliga sex eller sju sittplatser på plats är bagageutrymmet starkt begränsat. Desto rymligare blir det om de bakre sätena tas bort.

Krocksäkerheten är bara medelmåttig. Space Wagon fick endast tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, skyddet vid frontalkollisioner bedömdes som dåligt. Sidokrockskyddet var bättre.


Skeva bromsskivor fram är ett vanligt fel. Oftast svarvas skevheten bort, vilket kostar cirka 1500 kr. Kontaktfel på tankgivare kan finnas på vissa bilar, ett byte kostar uppåt 2000 kr. Slitna hjullager förekommer också på en del exemplar. Lagerslitage i växellådan kan finnas på en del bilar. Det kan bli dyrt; ett byte kostar ofta runt 10000 kr.


Se också upp med servicen var 9000:e mil, som är ovanligt dyr – drygt 8000 kr. Då ingår visserligen kamremsbyte. Rejält prutläge om den servicen inte är gjord!

Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.


Mitsubishi hade ett förlängt goodwillåtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gällde 72 månader eller 15000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5000 - 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan – om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.


Motorolja av hög kvalitet eller höga varvtal kan också hålla soten borta. Eftersom Space Wagon inte längre säljs som ny, har modellen tappat i värde.

Smidig, byggkvalitet
Sotad motor, krocksäkerhet

Begpriser

Space Wagon 2,4 150hk GDI, GLX, VIP, AC, 7pl

(2,0 133hk, Ej AC -10 000) (2,0 133hk, GLX, AC -5 000) (2,4 GLX, Ej VIP =0) (6pl -5 000)

År4812
99 - - 27300
00 - - 33900
01 - - 39400
02 - - 45200
03 - 6150051300
04 - 6770057500

Ekonomi

Modell2,4 GDI-042,0-04
Pris kr6100056000
Värdeminskning
Skatt, besiktning23002300
Försäkring 72207410
Bränsle2050019480
Reparationer, service mm 77707770
Däck 18301830
Totalt/år4900047400
Totalt/mil 3332

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6406
Katalysator6241
Bromsbelägg fram 1374
Hjullager hö fram2803
Kamrem 4181
Elektronikbox, motor 8396
Koppling 11360
Stötdämpare fram 5640

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare99/01
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP399-
Folksam399-02

Teknisk data

Krocktester2,4 GDI -042,0 -04
Längd/bredd, cm460/178460/178
Tj.vikt/maxlast, kg1540/6401400/580
Max släpvikt, kg 16001400
Antal cyl/slagvolym.cm34/23514/1997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,712,0
Bränsle, l/100 km10,19,6
Effekt, kW/hk108/14798/133

Rostskydd

Mitsubishi Space Wagon har en konstruktion med många skarvar som gör bilen känslig för rost. Mitsubishi har låtit extrabehandla bilarna i svensk importhamn och dessa har då tio års rostskyddsgaranti. Se upp med äldre Space Wagon med blott sex års garanti.
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Johnb898
2017-02-17 14:50

Very energetic blog, I enjoyed that a lot. Perhaps there is a part 2? gfkfegeaaeea

#2
Johnc423
2017-02-17 14:50

Would you be taken with exchanging links? ebedkfdfegfa

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.