Bild
Nästa artikel

Över stock och sten

Tester
Pajero är en klassisk terrängbil, som passar bra både offroad och som dragbil. Men den är dyr att köpa och äga.
Mitsubishi Pajero fungerar utmärkt under tuffare förhållanden, som här vid en testkörning på Svampabanan i Tomelilla.
Fyrhjulsdriften är inkopplingsbar, och systemet är ett av de bästa på marknaden.
En lättöverskådlig förarmiljö, men också ett plastigt utförande.

Mitsubishi Pajero kom till Sverige i mitten på 1980-talet. En ny modell presenterades som årsmodell 1992 och med en facelift 1996. Den bilen fick sin ersättare år 2000. Vi har här granskat just Pajero Wagon/Shogun efter 2000. En helt ny generation kom i början av 2007.

Pajero finns även i andra utföranden, som Pajero pinin, en kort minimodell och Galloper Execced, en licenstillverkad Pajero från Hyundai, baserad på 80-talsmodellen. Vidare finns Pajero Sport som baseras på pickupmodellen L200 och då saknar samma avancerade 4WD-system som Pajero Wagon/Shogun. Den modellen såldes dock bra på grund av sitt väsentligt lägre pris och bör också vara klart billigare som begagnad.

Från modellår 2001 är motorerna på Pajero Wagon/Shogun antingen en diesel på 3,2 liter och 160 hk eller en bensinmotor med GDI-teknik på 3,5 liter och 202 hk. Valet mellan bensin eller diesel står mellan prestanda eller bränsleekonomi. Mitsubishi Pajero Wagon blev en stadigare bil på vägen från 2001. Kurshållningen är stabilare och styrkänslan bättre. Från våren 2003 är antisladdsystem standard.

Terrängegenskaperna är Pajeros starkaste kort. Med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel och diffspärrar klättrar Pajero lätt över stock och sten och genom lera. 4WD-systemet är en av de bättre på marknaden. Vi har testat terrängegenskaperna både i svensk skogsmark och på motocrossbana.

Förarmiljön är lättöverskådlig och korrekt, men lite plastig i utförandet. Komforten fram är hög. Baksätet är rymligt, men sittdynan är något låg. Sju sittplatser finns i Pajero Wagon, där extrastolarna längst bak fälls ned i golvet. Bagageutrymmet sväljer mycket last.

Sikten framåt är mycket bra och stora backspeglar gör även en backmanöver enkel. Sikten bakåt begränsas dock av det utanpåliggande reservhjulet. Men yttermåtten gör självklart att Pajero också kräver mycket manöverutrymme vid parkering. Äldre Pajero Wagon är rambyggda, medan modellår 2001 och nyare har självbärande kaross.

Besiktningen klaras av något bättre än medelbilen för de flesta årsmodeller. Trasiga lampor är dock vanligt, liksom rostiga avgassystem på äldre modeller. Nyare Pajero från 2001 och framåt är avsevärt bättre rent kvalitetsmässigt. Slitna hjullager och rostangripna bromsledningar förekommer och blir vanligare ju äldre bilen blir. GDI-motorn har haft problem med igensotning. Det har dock inte drabbat Pajero i samma omfattning som andra bilar hos Mitsubishi. Om inte garantin gäller så räkna med kostnader på minst 5 000 kr för en reparation.

På en del exemplar har in- och urkopplingen av fyrhjulsdriften krånglat. Det kan kosta uppemot 5 000 kronor att laga på verkstad, beroende på vad som behövs åtgärdas. Luftkonditioneringen har också varit bristfälliga på en del bilar, liksom GPS-systemet. Pajero av äldre årgångar kan ha manuell växellåda. Där kan synkroniseringen vara sliten, vilket kan bli en affär på cirka 10000 kr att få åtgärdat.

Hög släpvagnsvikt gör Pajero populär som dragbil. Men tunga släp frestar på för kraftöverföringen. Lyssna efter missljud från växellåda, drivknutar och bakaxel. Kolla också efter slitna stötdämpare. Rostangrepp kan förekomma, speciellt vid hjulhus, stötfångare och skarvar.

Framkomlighet, komfort, utrymme
Dyr att äga, rostskydd

Begpriser

Pajero Sport 3,0 V6 177hk, GLS, Excl, AC, AUT, Skinn, 4WD

(Manuell -15 000) (Ej Skinn -5 000) (Intense, Manuell, Ej Skinn -20 000, 05-)

År4812
03 - 8690069700
04 - 9750079800
0512150010810089900
06134400119500100200
07A146000130800110200

Pajero Wagon 3,5 V6 203hk GDI, Excl, AC, AUT, Skinn, 7pl, 4WD

(Wagon, Ej Skinn -5 000) (3,2 160hk DI-D +12 000)

År4812
00B - - 71100
01 - - 82100
02 - - 92700
03A - 116300104100

Pajero Wagon 3,5 V6 203hk GDI, Excl, AC, AUT, Skinn, 7pl, 4WD

(Inform, Ej Skinn, 5pl -20 000) (3,2 160hk DI-D +12 000)

År4812
03B - 128300113600
04 - 139800125300
05169800153300137800
06181900164500148900
07A192900174700157600

Ekonomi

Modell3,5 GDI-023,2 DI-D-06
Pris kr89000178700
Värdeminskning
Skatt, besiktning303010200
Försäkring 1112011920
Bränsle2556020330
Reparationer, service mm 81207930
Däck 20002260
Totalt/år6370077760
Totalt/mil 4252

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5518
Katalysator7236
Bromsbelägg fram 1342
Hjullager hö fram2779
Kamrem 4482
Elektronikbox, motor 6940
Koppling 13193
Stötdämpare fram 7293

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak93/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare97/01
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP3 (Pinin)2005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester3,5 GDI-023,2 DI-D-06
Längd/bredd, cm480/188483/190
Tj.vikt/maxlast, kg2005/5052145/665
Max släpvikt, kg 28003300
Antal cyl/slagvolym.cm36/34974/3200
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,513,8
Bränsle, l/100 km13,210,5
Effekt, kW/hk149/203118/160

Rostskydd

Mitsubishi Pajero har inga bra förutsättningar för att motstå rost. Bilen är ytterst sparsamt behandlad. Stor rostrisk finns framför allt i skärm- och dörkanter. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 6 år
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2011-12-10 13:59

ett vanligt problem med växellådorna är den elektriska inkopplingen av 4-hjulsdriften. kontakterna i anslutningen på översidan växellådan kan ärga med tiden. Ett problem som är relativt lätt att ordna själv, men lite pillrigt eftersom det är svårt att se och trångt. En spegel och bra ficklampa är nästan ett måste.

#2
Anonym
2012-01-20 22:21

Hade en-00. Bästa bil jag ägt!

#3
Anonym
2012-02-27 11:04

Dom går och går och går!!

#4
Anonym
2012-07-31 16:50

Har en 03:a 3,2 DiD. Den absolut bästa bilen vi ägt, och det är många!

#5
Anonym
2012-08-19 18:09

Köpte min första Pajero för 14 år sedan
Har haft 3 st. Underbara bilar man alltid kan lita på

#6
Anonym
2012-10-14 19:27

Bästa bilen jag haft, nyss krockat med en älg och är otroligt tacksam över att jag körde en pajero.

#7
Anonym
2012-10-19 06:33

Någon som kan rekommendera generell info ang ägandet av en Pajero i Sverige? Jämförspriser på skatt, diesel gentemot bensin etc? Vi funderar på att ta med en hem när vi flyttar tillbaka till Sverige men undrar om det är väldigt mycket dyrare att äga hemma? Reparationer, service etc? Hittar mest info fr 2007 och undrar om saker har förändrats el om det fortfarande anses vara en "dyr bil att köra och äga"? Tacksam för råd!

#8
Anonym
2013-01-20 15:53

http://www.gp.se/motor/bil/1.466904-men-ibland-blir-det-fel-

Lite söndagshumor, inget ont menat om bilen som sådan. Men namnavdelningarna gör bort sig ibland

#10368
Anonym
2013-09-30 02:12

Tillverkarna av generiska Viagra ens har börjat producera nya versionen av detta piller och de är oral jelly , mjuka flikar , professionella etc. Generic Viagra Soft Tabs är en aktiv behandling avsedd för impotenta män . Förutom det faktum att denna medicin är till skillnad från den fasta tabletten typ av piller i utseende , köpa Viagra, de är en av de mest föreslagna mediciner av många hälsoexperter till datum .

#9
Suvtester
2017-10-11 17:34

Mitsubishi Pajero är en slitstark SUV med betoning på Utility. Du som är ute efter komfort i första hand ska inte kolla på en Pajero. Den här bilen är till för dig som söker en traditionellt byggd SUV för avancerad körning offroad. På landsvägen är den inte fullt så usel som Jeep Wrangler men inte långt därifrån.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.