Bild
Nästa artikel

Invändig tillväxt

Tester
Från Golfklass till småbilsklass, men i gengäld har Mitsubishi Colt blivit en rymlig småbil. Colt håller bra kvalitet, men tyvärr är bilen något bullrig.
Mitsubishi Colt är en ganska rymlig småbil och kvaliteten är överlag bra.
Förarplatsen domineras av stora och tydliga instrument.

Under 2004, som modellår -05, presenterade Mitsubishi en ny generation av Colt. Tidigare versioner var trånga, men platsade ändå i Golfklassen. Med den nya modellen gjordes kortare och nu får Colt snarare gå in i småbilsklassen, trots att innerutrymmena förbättrats.


Generationen 2004-08 Colt delar bottenplatta och teknik med Smart Forfour. Första generationen Colt kom 1981 till Sverige, sedan kom nya generationer 1984, 1988, 1992 och 1996.


Colt finns med olika motorer, basmotorn är trecylindrig på 1,1-liter och ger 75 hk. En 1,3-liters motor på 95 hk finns också, liksom 1,5-liters på 109 hk. Turbomodellen har 150 hk. Colt finns med tre- eller femdörrars kaross samt som tvådörrars cabriolet. Den senare är dock ovanlig.


Köregenskaperna är medelmåttliga, men styrningen är bra och 1,3-litersmotorn pigg i responsen. Däremot är Colt vindkänslig och lite mjuk i fjädringen vid en undanmanöver. Då får antisladdsystemet ESP gå in kraftigt för att hålla bilen på rätt kurs. Tyvärr var ESP tillval, välj helst exemplar utrustad med antisladdsystem, det höjer körsäkerheten högst väsentligt.


Förarplatsen är tydlig och korrekt med stora instrument och lätthanterliga reglage. Komforten fram är skaplig, men bullret i motorvägsfart är en trist komfortmiss. För sin storlek är Colt en ovanligt rymlig bil, tack vare långt axelavstånd och hög kaross. Utrymmet i baksätet är stort för klassen. Baksätet är skjutbart 15 cm i längsled, vilket ger viss flexibilitet. Däremot är bagageutrymmet litet om baksätet är tillbakaskjutet maximalt.


Colt fick fyra stjärnor i betyg av Euro NCAP 2005. Breda A-stolpar gör bilen stabil i krockar, men försämrar också sikten snett framåt avsevärt. I Bilprovningens besiktningsstatistik, klarar sig Colt ungefär som som medelbilen på de flesta punkter. Bromsarna prickas dock ibland, och framför allt strålkastarna.

Småbilar brukar innebära låga kostnader och få problem, så även för Colt. Bakre hjullagren är dock en brist, de har slitits ut i förtid och ofta bytts inom garantitiden på tre år.


Den manuella växellådan har osynkroniserad backväxel, med risk för skrapljud vid snabb hantering. Det tar växellådan stryk av i längden. Den automatiska växellådan ”Allshift” har växlat ryckigt på en del exemplar. Detta åtgärdas med omprogrammering av växellådans styrsystem.


Till en början är servicen på Colt något dyrare än för konkurrenterna. Ett plus är dock att motorerna drivs med kamkedja istället för kamrem. Det innebär lägre servicekostnader på sikt och mindre risk för dyrbara motorhaverier. Bilen har bromstrummor bak på alla modeller utom turboversionen. Det innebär mindre slitage.


Mitsubishi gör efterbehandlingar av rostskyddet i Sverige på bilar med 10-årsgarantier, men nya Colt med 12 års garanti har endast behandlats i fabrik, bland annat motorhuvens framkant, dörrarnas och backluckans nederkanter samt underredet. Det behövs, för Colt har i grunden en rostkänslig konstruktion. Bakskärmarna kan bli en rostfälla på sikt. Vårt rostbetyg blev en medelmåttlig trea.

Den senaste årens bilar är betydligt mer attraktiva som begagnade än vad de tidigare Colt-bilarna någonsin blev. Andrahandsvärdet är förvånansvärt högt, mycket beroende på att Mitsubishi inte satsat på utseendemässiga förändringar. En snart fyra år gammal bil kan därmed liknas vid en ny. Begpriserna är höga och prutmånen kärv. Hos många handlare är det brist på begagnade Colt från åren 2004-2008.

Utrymme, kvalitet
Vindkänslig, sikt

Begpriser

Colt 1,3 95hk, Invite, AC, 5d

(CZ3, 3d -5 000) (1,1 3cyl 75hk -6 000, -06) (1,5 109hk +4 000) (Instyle +3 000) (Elegance +4 000)

År4812
04 - 4680040200
05596005070044100
06643005540047300
07684005950050900
08A717006280055200

Ekonomi

Modell1,3-071,5-07
Pris kr6440068400
Värdeminskning
Skatt, besiktning13001300
Försäkring 58606000
Bränsle1177012580
Reparationer, service mm 55805580
Däck 13601360
Totalt/år3460036100
Totalt/mil 2324

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5968
Katalysator7068
Bromsbelägg fram 2361
Hjullager hö fram5842
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 12700
Koppling 12111
Stötdämpare fram 6300

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare94/04
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,3-071,5-07
Längd/bredd, cm387/170387/170
Tj.vikt/maxlast, kg1040/4201060/405
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/13324/1499
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek1110
Bränsle, l/100 km5,86,2
Effekt, kW/hk75/9580/109

Rostskydd

Rostkänslig grundkonstruktion, med smutssamlande hylla på insidan av bakskärmarna. Men motorhuvens framkant, dörrarna och bakluckans nederkanter samt hela underredet är bra behandlade, vilket ger ett godkänt betyg totalt sett. Bensintank i plast är också
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-06-02 22:16

Mitsubisi colt 1,3 2008 är inte kurstabil i ´hastigheter på 90km och uppåt det gäller nog inte bara 2008 mdellerna utan andra också skulle jag förmoda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.