Bild
Nästa artikel

Högoktanig chans

Tester
Mitsubishi Carisma är bilen som heter just det som bilen saknar – karisma. Högoktanig bensin räddar bilen från igensotning.
Carisma är en mellanklassbil, som delar bottenplatta med förra generationens Volvo S40.
Bagageutrymmet är hyfsat stort i halvkombin.
Förarmiljön är bra, med tydliga instrument och lättöverskådliga reglage.

Carisma presenterades hösten 1995 som årsmodell -96 och är egentligen ingen japansk bil, utan holländsk, tillverkad på samma bottenplatta som förra generationens Volvo S40. Karossutförandena är två- eller fyradörrars sedan och femdörrars halvkombi. En facelift kom under 1999, som årsmodell 2000. Carisma är något mindre till måtten än Galant, även om båda räknas som mellanklassbilar.


De första åren fanns en 1,6-litersmotor på 90 hk (senare 99 hk) och en 1,8-litersmotor på 116 hk. Med GDI-motorn, som beteckningen till trots inte är någon diesel, höjdes effekten på 1,8-litersmotorn till 125 hk.


Köregenskaperna är normalgoda under de flesta förhållanden. Tungt lastad kan dock bilen bli slängig med bakvagnen. Något antisladdsystem finns tyvärr inte, vilket vittnar om att Carisma är en åldrad bilkonstruktion.


Förarmiljön är tydlig och föredömligt väldisponerad. Komforten i framsätet är skaplig. Sikten är dock ganska dålig, både bakåt och framåt. Baksätet är ganska rymligt, men sittdynan är låg. Bagageutrymmet är normalstort för klassen.


Säkerheten är medelbra enligt Euro NCAP:s krocktest där bilen fick tre stjärnor i betyg under 2001. Men Folksam rankar Carisma som något säkrare än medelbilen, baserat på verkliga olyckor. På de första årsmodellerna saknas det trepunktsbälte på mittplatsen i baksätet, det kom först 2000.


Mitsubishi Carisma klarar besiktningen bättre än medelbilen för de modellrelaterade felen. Glapp i spindelleder kan förekomma på de äldre årsmodellerna. Trasiga lampor är ett ägarslarv som ofta märks på Carisma. Kondens i strålkastare, lampor och blinkers förekommer också


Rostiga och kärvande bromsar är relativt vanligt, skeva bromsskivor har också drabbat en del exemplar. Slitna bakvagnsbussningar kan märkas, speciellt på äldre exemplar som rullat långt.


Mitsubishis GDI-motor skulle ge lägre förbrukning än en vanlig bensinmotor var det tänkt. Men den har drabbats av igensotningsproblem, speciellt efter snålkörning. Resultatet blir en rensning i spjällhuset, vilket brukar kosta 1500–2000 kr eller en blästring av motorn för minst fem tusenlappar. I flera fall har Mitsubishi själva tagit dessa problem på förlängd garanti/goodwill, upp till sex år. Efter det får ägarna betala själva.


För att slippa igensotning rekommenderas ägarna att köra på 98-oktanig bensin. Att hålla varvet uppe på motorn vid körning kan också hjälpa till att hålla soten borta. Bilprovningen har haft en del underkännanden för höga avgasvärden, relaterat till just igensotning.


Rostskyddet på Carisma är gammalmodigt, med många känsliga skarvar. Dörrarnas bakkant och bakskärmarna är speciellt rostkänsliga. Från 1999 fick Carisma en efterbehandling i svensk importhamn och därför blev testbetyget förhållandevis högt. Garantierna förlängdes också till tio år. En kompletterande behandling rekommenderas dock.


Mitsubishi Carisma blev inte någon större framgång i Sverige. Bilmodellen är också nedlagd, sista försäljningsåret var 2005.

Förarmiljö, begpriser
GDI-teknik, avgasvärden

Begpriser

Carisma 1,8 122hk GDI, Comfort, AC, HB=5d

(Ej AC -5 000) (4d -4 000) (1,6 100hk, Classic/Comfort -2 000) (1,6 100hk, EXE, ACC =0) (1,8 GDI, Comfort -2 000, 03) (Avance +4 000) (Elegance, ACC +6 000)

År4812
99B - - 22400
00 - - 26200
01 - - 29900
02 - - 35000
03 - 4720039600
04 - 5070043100
05A652005530046200

Ekonomi

Modell1,8-041,6-04
Pris kr4600044000
Värdeminskning
Skatt, besiktning17501750
Försäkring 56805320
Bränsle1421014610
Reparationer, service mm 70207020
Däck 17801730
Totalt/år3720036900
Totalt/mil 2525

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4321
Katalysator5970
Bromsbelägg fram 700
Hjullager hö fram2540
Kamrem 3579
Elektronikbox, motor Garanti, tio år
Koppling 7930
Stötdämpare fram 3094

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak96/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare96/01
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32001
Folksam496-04

Teknisk data

Krocktester1,8-041,6-04
Längd/bredd, cm448/171448/171
Tj.vikt/maxlast, kg1395/3701250/435
Max släpvikt, kg 14001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/18344/1597
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,412,1
Bränsle, l/100 km7,07,2
Effekt, kW/hk95/12573/99

Rostskydd

Bilen är bra behandlad med vax i hålrummen. Fram är innerskärmarna av god kvalitet. Däremot är innerskärmarna bak inte heltäckande. Inåtböjd rostkant, där smuts lätt fastnar, är en rostfälla. Se också upp med dörrbågarna, samma konstruktion som med tidiga
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-06-05 08:14

Denna har väl aldrig funnits som tvådörrars sedan???

#2
Anonym
2012-07-04 17:05

Hade en Carisma 1,8 nyköpt 1998. En mycket bra, säker och behaglig bil. Synd att den inte finns att köpa ny nu.

#3
Anonym
2012-12-03 13:14

Är det så att trasiga lampor alltid är ägarrelaterat? Jag uppfattar att på pappas Mitsubishi Carisma(2000) så byts det lampor i parti och minut jämfört med min Mazda 626(1998 med fler mil än Carisman). Kan det vara så att generator/laddrelä ger spänningstoppar el dyl som gör att den äter glödlampor? I övrigt är Carisman trevlig att köra förutom ryckigheten(GDImotorn)

#4
Anonym
2013-03-18 13:32

Håller med, jag byter lampor flera gånger om året pga de går sönder så ofta.

#5
Anonym
2013-10-04 11:01

Har en Carisma -98. Har nu gått 30500 mil. Upptäckte idag att växellådsoljan ej blivit bytt sedan 7500 mil. Jag har inte öppnat bromsolje- behållaren på ca 10000 mil. Vatten pumpen, den som hade hängt med i 22000 mil, och byttes vid kamremsbytet var i princip i nyskick. Bytt stötdämpre vid 22000 mil, i övrigt bara underhåll (eget) och mindre insatser såsom spindelleder etc.
Helt otroligt bra bil och rolig att köra //HL

#6
Anonym
2013-10-30 19:37

Min 98a har gtt 25 000 nu, en spindelled, 3 avgasrös (mellanbiten) och främre röret vid 24 000 mil är vad jag bytt förutom bromsbelägg och några lampor, utöver det naturligtvis vanlig service. Helt suverän, bara tanka serva och köra

#7
Anonym
2014-02-24 19:04

Kan någon förklara varför en carisma -99 bjuds ut för 37.500 kr- är det inte ett fantasipris trots endast 8500 mil?

#8
Anonym
2014-02-24 19:06

Kan någon förklara varför en carisma -99 bjuds ut för 37.500 kr- är det inte ett fantasipris trots endast 8500 mil?

#9
Anonym
2014-06-07 13:06

Hej. Ser av kommentarer att glödlampor går söner så ofta. Så var det med
min årsmodell 96 tills verkstaden rekommenderade att starta motorn med
parkeringsljuset påslaget. Sedan dess - inga problem. F.ö. - bästa bil jag har haft. Gått 20.000 u.a. utöver vanligt slitage. Förstår inte "experternas" negativa kommentarer. Suveränt lastutrymme i halvkombiversionen med baksätet nedfällt.
Hälsn. LarsA

#10
Ingemar Andersson
2016-04-21 21:04

Hej, ska titta på en Mitsubishi Carisma 1,6 G halvkombi, -98, 23000 mil. Vill bara ha nåt som funkar, bryr mig inte om små skavanker, men kan absolut inget om bilar. Vad tror ni - bra köp?

#11
kristian
2016-08-01 12:51

Halloj på alla glada!

Jag är en hyfsat rutinerad hemma-mek, har haft SAAB i alla år och modeller och bytt allt utom askkopparna på dessa, även mekat en hel del med Golf mk1 (min första bil).
Nu har jag fått en Mitsibishi Carisma av min svärfar, bromsar, styrleder avgassystem är sprillans på den men växellådan har rasat. Jag försöker hitta reparationshandbok för denna kärra, men det verkar omöjligt. Har hittat någon på engelska, men min verkstads/fack-engelska är mkt dålig.
Vet att haynes har handbok vör andra Mitsubishimodeller, är det någon av dessa som delar motor och växellåda? Tacksam för snabbt svar.
Mvh. Kristian i Haninge