Bild
Nästa artikel

Kul trots strul

Tester
Tuffa Cooper blev trots att den ställde till strul, en kär deltagare i långteststallet.
Mini Cooper är byggd för att vara kul på vägen med bred spårvidd, påkostade hjulupphängningar och korta överhäng. Men motorerna är ganska trista.
Interiören är kul utformad men funktionen är det sämre med. Vid nattkörning är det svårt att hitta rätt bland reglagen.

Nya Mini började säljas hösten 2001 i Sverige och fanns det första året bara i ett utförande: Cooper med en 115 hästkrafter stark fyra.


Utomlands fanns även Mini One med 90 hk ur lika stor volym, 1,6 liter, men det dröjde till 2003 innan den kom hit. Ingen av dessa motorer är särskilt roliga. De är långt ifrån så varvglada man väntar sig, inte ens ljudet är speciellt inspirerande. Mer kraft kom ett år senare när Cooper S presenterades. Nu hade motorn kompletterats med en kompressor och effekten angavs till 163 hk (senare 170 hk). Egentligen spelar det mindre roll vilken motor som sitter under den korta huven, det är väghållningen och den snabba styrningen som gör Mini så underhållande att köra.


Utrymmena är goda för två men baksätet är i minsta laget för vuxna, den begränsade tillgängligheten gör det ännu mindre lockande att nyttja det. Bagageutrymmet är också minimalt, till de goda nyheterna hör i alla fall att baksätets ryggstöd går att fälla undan.


Vi Bilägare köpte en av de första bilarna som kom till Sverige, en röd Cooper med vitt tak. Grundpriset var 143500 kronor men efter att nödvändigheter som luftkonditionering, ljudanläggning och färddator lagts till stannade köpesumman på 158700 kronor. Mycket pengar för en småbil och det fanns mycket riktigt en rad kompetenta bilar, med bättre utrymmen och fler dörrar, för betydligt lägre kostnad.


Men ingen annan bil hösten 2001 erbjöd lika mycket skoj och attityd för pengarna, så resonerade i alla fall långteststallet och Coopern blev snabbt en förarfavorit.


Under vintertestet 2002 visade sig Mini vara minst lika kul att köra i svår halka som på torrt underlag. Men en rad nackdelar upptäcktes också: värmestolarna funkade dåligt, bilen bullrade rejält på reffliga vintervägar och det raka bakpartiet gjorde att den grodde igen snabbt av snö och smuts. Att bilen saknade lyktrengörare noterades också.

Förarmiljön som ser så kul ut i dagsljus fick många anmärkningar mot användbarheten: ”I mörker behöver föraren förstoringsglas för att hitta rätt bland reglagen. Man får ibland bromsa ned och leta efter rätt knapp eller läge.”


Mini har med åren visat sig hålla ihop ganska bra, förutom en hel del elektronikfel på de första årsmodellerna. Och det var just sådana fel som drabbade vår Cooper. Den låste oss ute på en parkeringsplats, drog ned rutorna själv en snöig natt i Luleå och sedan gick passagerardörren i baklås. Efter byte av styrenheten till elhissarna som sitter i dörrlåset för 6 900 kronor (betalades dock av garantin) funkade det igen.


Fel som drabbat andra Mini-ägare är vattenläckage på grund av dålig karosstätning. Detta har i sin tur lett till att det kommit fukt i elektronikboxen som styr elhissar, larm och centrallås, som då har strulat. Krånglande bränslemätare har också förekommit.


Växellådorna är känsliga. Backväxeln var under hela vår ägartid kärv att få i och trots försök till justeringar avhjälptes det aldrig. En del växellådor har drabbats av lagerfel, hörs ett skramlande ljud på tomgång är det ett säkert varningstecken. Att byta låda kostar omkring 25000 kronor. Under 2002 återkallades 400 Mini i Sverige för fel på läckage till växellådan, som gjorde bilarna svårväxlade.


Vår bil drabbades också av en del skrammel, bland annat från bakluckan som det tog tre verkstadsbesök att få ordning på.


Ett glädjeämnet var det goda andrahandsvärdet, Mini Cooper är en av de bilar som vi förlorat minst pengar på genom åren. Fortfarande är modellen het på marknaden och det betalas bra även för tidiga exemplar. En förutsättning är dock att bilen är någorlunda vettigt utrustad. Nästan alla har tillval som luftkonditionering, lättmetallfälgar och mycket annat.

Köregenskaper, design
Utrymmen, priser

Begpriser

Cooper 1,6 116hk, Curry Pkt, AC, 3d

(Ej AC/ACC -6 000) (Ej Curry Pkt -3 000) (One 1,6 90hk -8 000, 03-) (One 1,4 75hk/88hk D =0, 03-) (Chili Pkt +6 000)

År4812
01 - 6290055700
02 - 6920061000
03 - 7340066200
04 - 7960070400
05942008470076500
061009009090081700
07A1063009580087600

Ekonomi

Modell1,6-061,6S-06
Pris kr92000110000
Värdeminskning
Skatt, besiktning16802400
Försäkring 53107200
Bränsle1400017450
Reparationer, service mm 76007600
Däck 15901590
Totalt/år4370051700
Totalt/mil 2935

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4411
Katalysator6609
Bromsbelägg fram 1805
Hjullager hö fram2291
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9763
Koppling 10300
Stötdämpare fram 5190

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak97/-
Trepunktsbälte alla platser1997
Krockkudde förare/passagerare97/01
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6-061,6 S -06
Längd/bredd, cm364/169366/169
Tj.vikt/maxlast, kg1150/3551215/355
Max släpvikt, kg 6500
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1598
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,17,2
Bränsle, l/100 km6,98,6
Effekt, kW/hk85/116125/170

Rostskydd

Bra grundkonstruktion. Skärmkanterna bak är vettigt utformade. Vältäckande innerskärmar finns både bak och fram. Varning dock för de svarta plastsköldarna runt skärmkanterna och på sparklådorna. På sikt kan dessa vålla rostproblem. Hela karossen är också
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-05-12 14:28

Är det vanligt med läckage i Mini cooper cab?

#1296
Anonym
2013-03-26 21:01

Nej.

#2
Oscar
2014-10-28 16:08

Hej. Ska nu sälja min mini cab -2004. Problemet är det att när jag ska ta ner taket kan jag bara få bort "soldelen" och inte hela taket. Det blinkar rött när jag trycker ner knappen. Vad beror detta på? Någon med samma problem?
Tacksam för snabba svar!

#3
Sofia Sörling
2015-01-03 17:26

Hej! Har problem med min Mini -04 där larmet går igång lite när den vill. Jag misstänker att det är elhissen på förarsidan som lever sitt eget liv. Den har strulat tidigare med att kunna hissa upp och ner. Vad ska jag göra? Kan det vara något annat?

#4
andré
2015-04-14 20:26

Hej Oscar! enkelt att lösa problemet se bifogade länken
https://www.youtube.com/watch?v=P224_jLBbrM

#5
Stefan Ohlsson
2017-02-07 07:46

Ett mycket allvarligt fel och en tickande bilbomb är Mini Coopers elektriska styrservo som har ett känt fel på årsmodellerna 02-05. I USA har BMW tagit sitt ansvar och byter ut denna vitala del på 86.000 fordon, men i Sverige sticker BMW huvudet i sanden och säger att denna kampanj gäller inte utanför USA. BMW Sveriges VD Anders Brocknäs har inte ens bemödat sig att kommentera dialogen jag haft med kundservice. En intermittent servofunktion gör att bilen helt utan förvarning i stort sätt ej går att styra. Skall detta allvarliga fel behöva orsaka trafikolyckor innan BMW Sverige agerar?
Ett byte av styrservot kostar 11.700 kr och man ger ingen som helst goodwill på varken arbete eller reservdelar.
Säkerhet, kundservice och kvalitet blir tomma ord när BMW förväntas agera som ett globalt företag!
/Stefan Ohlsson

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.