Bild
Nästa artikel

Finessrik stjärna

Tester
Mercedes ML är en stjärna i skogen, men dyr att äga. Tekniska terrängfinesser gör ML-modellen riktigt intressant.
Ska du ge dig ut på skogsvägar med lite stil, då fungerar en Mercedes ML alldeles utmärkt.
En inrednling likt en personbil, tydliga instrument och reglage.
Bagageutrymmet är stort och lasthöjden hög.

Mercedes ML presenterades 1997 och kom till Sverige året efter. En facelift gjordes till modellår 2002, med flera förbättringar. En helt ny ML kom under 2005.


De vanligaste motorerna är på 218 hk eller 234 hk (ML 320 och 350). En fyrcylindrig 150 hk-motor finns också, liksom dieselmotorer på 163 hk och 250 hk. V8-motor finns på 271 hk eller 294 hk.


Köregenskaperna är ett mellanting av terrängbil och personbil. Styrkänslan är vag och ML kränger mer i kurvorna än Mercedes personbilar, men går mycket kursstabilt på landsväg. Antisladdsystem är standard.


Värstingmodellen ML 55 AMG är en körglad SUV med skarpare styrning, högfartsdäck och sänkt chassi. V8-motorn på hela 347 hk är en riktig accelerationsmaskin.


Fyrhjulsdriften med lågväxel och diffbroms gör ML mer kapabel i terräng än flera konkurrenter. Den automatiska diffbromsen arbetar via ABS-systemet. Det bromsar upp ett slirande hjul och skjuter kraft över till hjul som greppar bättre. Systemet kan dock bli överhettat vid längre offroadturer. Fler terrängfinesser kom modellår 2002. Då fick ML automatisk ”nedförsbackebroms” och starthjälp vid backkörning.


Förarplatsen andas mer personbil än terrängbil. Bilen har tydliga instrument och reglage, precis som det brukar vara i en Mercedes. Framstolarna ger hög komfort. Baksätet är stort, men korta sittdynor och låg sittställning ger blir obekvämt. Bagageutrymmet är rymligt och kan bli ännu större om baksätet fälls. Två extrastolar fanns som tillval, vilket gör ML sjusitsig. Men då blir utrymmet för bagage självklart mindre. Inredningskvaliteten på de första årsmodellerna har fått mycket kritik, bland annat för glappa stolar och lister.


Mercedes brukar göra krocksäkra bilar. ML fick också fyra stjärnor vid Euro NCAP:s krocktest 2002.
Besiktningsresultaten är oftast sett sämre än för medelbilen. Varannan ML från 98-01 fick underkänt hos Bilprovningen 2009. Många anmärkningar gäller trasiga lampor. Men även glapp i spindel- och styrleder förekommer, liksom dålig parkeringsbroms och slitna bromsar. Att byta glappande spindel- eller styrleder brukar kosta ett par tusen kronor.


Slarv med oljebyte kan ge problem med ventillyftarna. Ett tickande ljud från motorn kan tyda på det. Det kan räcka med byte av olja och filer, men om ventillyftarna är skadade väntar en dyr reparation. Att ML har kamkedja istället för kamrem är däremot ett plus. Dubbla katalysatorbyten blir dyrt, över 30 000 kr.


Amerikanskbyggda ML har klarat sig bättre från elektronikfel än andra Mercedes. Ett mindre fel är att låsmekanismen till mugghållarna har kärvat på vissa bilar. Flera återkallelser har gjorts, bland annat en kontroll av bälteslåsen. Slangar och slangklämmor till styrservon har också förbättrats, tidigare förekom läckage.


Med tanke på Mercedes rostproblem de senare åren bör ML-spekulanten titta efter rostangrepp på ramen, bakluckan samt i skärm- och dörrkanter. Från och med hösten 2003 får alla svensksålda bilar extrabehandling vid utskeppningshamnen i Travemünde.

Komfort, 4WD-system
Dyr att äga, rostskydd

Begpriser

ML 320 3,2 V6 218hk, W163, AC, AUT, Skinn, 4WD

(230 2,3 150hk, Manuell, Ej Skinn -20 000, -00) (Ej Skinn på 320 -5 000) (270 5cyl 163hk CDI, Manuell, Ej Skinn -10 000) (270 5cyl 163hk CDI +10 000)

År4812
99 - - 77100
00 - - 88200
01 - - 100000

ML 320 3,2 V6 218hk, W163, AC, AUT, Skinn, 4WD

(Ej Skinn -25 000) (ML270 5cyl 163hk CDI, Manuell =0) (270 5cyl 163hk CDI +12 000)

År4812
02 - - 124500
03 - 161000145300
04 - 175400158400
05A207600188600171300

Ekonomi

Modell3,2 V6-023,5 V6-05
Pris kr118600184300
Värdeminskning
Skatt, besiktning40204000
Försäkring 890016300
Bränsle2801025770
Reparationer, service mm 96209530
Däck 32803600
Totalt/år7230086400
Totalt/mil 4858

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör12277
Katalysator30266
Bromsbelägg fram 5153
Hjullager hö fram5659
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 16997
Koppling Automat
Stötdämpare fram 6569

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/98
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare98/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP498-05A
Folksam--

Teknisk data

Krocktester3,2 V6-023,5 V6-05
Längd/bredd, cm459/183464/184
Tj.vikt/maxlast, kg2010/6402115/775
Max släpvikt, kg 33653500
Antal cyl/slagvolym.cm36/31996/3724
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,09,0
Bränsle, l/100 km13,812,7
Effekt, kW/hk160/218180/245

Rostskydd

Rost kan finnas på ramen, bakluckan samt i dörrkanter. Förstärkt rostskydd på svensksålda bilar från hösten 2003. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 30 år
BETYG SAKNAS

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!