Bild
Nästa artikel

Opålitlig i väta

Tester
Nya Mercedes A-klass blev en av Vi Bilägares värsta krångelbilar någonsin.
Älgtestet för A-klass går numera som en dans, bilen håller spåret mellan konerna utan hjullyft. Men vid för hög hastighet hinner inte testföraren med att svänga.
Nya A-klass har en stramare och mindre plastig förarmiljö än föregångaren. Multifunktionsratt är standard.
Trots lite kupé, och extra element för kupéluften, tar det tid att få varmt i A-klass, från start i minusgrader.

Bilen funkade oklanderligt i torr väderlek, men så fort det blev aningen fuktigt i luften dök problemen upp. Otaliga verkstadsbesök med omprogrammeringar av motordatorn gjordes. Den rätta känslan av tillförlitlighet ville inte infinna sig.


Mercedes A-klass är fullproppad med elektronik och programmerad för säkerhetslägen när något går snett. Säkerhetsläget är då att bilen inte kan köras fortare än 50 km/tim. Fungerar inte viktiga körsäkerhetssystem så ser styrdatorn till att hålla bilen i strama tyglar.


Vid två olika tillfällen slog Mercan själv larm om fel på ABS- och antisladdssystemet. Senaste gången det hände var mitt i värsta fredagsrusningen på en av motorvägarna runt Stockholm. Det blev några darriga minuter innan första avtaget siktades. Att krypa fram i 50 km/tim med hundratals lastbilar, bussar och personbilar vinande runt öronen är ingen behaglig upplevelse.


Två gånger fick bilen bärgas sedan den helt sonika stannat i blött väglag. Fukt i en kontakt till motorstyrdonets givare angavs som orsak.


Efter några torra sommarmånader och problemfria mil kom hösten med mer fukt och elände. Då ville inte A-klass vara med längre. Så fort den rullat några mil i motorvägstempo slutade den att svara på gas om varvtalet gick över 2500 v/min. Felet återkom varje gång bilen utsattes för högfartskörning. Nya omprogammeringar gjordes. Felet återkom efter en tid och då byttes turboaggregatet.


Mercedes erkände officiellt att många tidigt utsläppta bilar hade problem med styrdatorn för motorelektroniken och att upppdateringen av mjukvaran till en början inte hjälpte fullt ut. En ny uppdatering från Tyskland kom i början av år 2006 och efter det fungerade bilen oklanderligt fram till testperiodens slut.


Vår testbil var en diesel med beteckningen 180 CDI, A-klass mellandiesel med en motor på två liter och 109 hk. Motorn uppfyller 2005 års avgasnormer, men har inte partikelfilter som standard. Det kostar 6000 kronor extra. Övriga dieselversioner heter 160 CDI, 82 hk och 200 CDI, 140 hk. Bensinarna är i tur och ordning A 150, 95 hk, A 170, 116 hk och A 200, 136 hk.


När nya A-klass väl fungerade som den ska blev den en förarfavorit. Från förarstolen är överblicken utmärkt. Höjden över marken gör det bekvämt att kliva i och ur Mercan.


Höjden ger fina utrymmen inte minst i baksätet. Där ryms tre vuxna passagerare och de sitter betydligt bekvämare än i många större kombibilar. Jämfört med föregångaren är nya lill-Mercan betydligt större på alla ledder utom höjden. Längden har exempelvis ökat med hela 23 cm och bagageutrymmet har utökats från 390 till 435 liter.


Det nya chassit visar sig också på styva linan vid forcerad körning på krokiga vägar. Att A-klass håller sig på hjulen i alla situationer garanteras av ett ESP-system som inte går att stänga av. Väghållningen får god hjälp av ganska hård fjädring. På släta Europavägar märks inte hårdheten så mycket, men på skumpiga landsvägar kan man bli ordentligt omskakad.


Slutligen ett irritationsmoment; när dörrarna öppnas rinner vatten från taket rakt ned i sätena.

Smidig i stan, landsvägskomfort
Driftskvalitet, stötig på dålig väg

Begpriser

A 150 1,5 95hk, W169, Classic, Driver Pkt, AC/ACC, 5d

(Ej Driver Pkt, Ej AC/ACC -15 000) (C169=3d -8 000) (170 1,7 116hk +8 000) (160 2,0 82hk CDI/-PF +8 000) (180 2,0 109hk CDI/-PF +12 000) (Elegance/Avantgarde +8 000)

År4812
04B - 7930069700
05951008620076600
061019009150081900
071101009920089100
08A11580010490094300

A 150 1,5 95hk, W169, Classic, Driver Pkt, AC/ACC, 5d

(C169=3d -8 000) (150 1,5 95hk =0, 10) (170/180 1,7 116hk +10 000) (160 2,0 82hk CDI-PF +8 000) (180 2,0 109hk CDI-PF +12 000) (Elegance/Avantgarde +8 000)

År4812
08B131100117300106700
09138500125500 -
10146500133200 -

Ekonomi

ModellA150-06A180 CDI-06
Pris kr92600104600
Värdeminskning
Skatt, besiktning14203470
Försäkring 57805940
Bränsle1258010070
Reparationer, service mm 72207220
Däck 24502990
Totalt/år4200043900
Totalt/mil 2829

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör12029
Katalysator10771
Bromsbelägg fram 2208
Hjullager hö fram6503
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 13866
Koppling 7765
Stötdämpare fram 9807

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/98
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare98/98
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd2004

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester150-06180 CDI -06
Längd/bredd, cm384/176384/176
Tj.vikt/maxlast, kg1225/4651345/425
Max släpvikt, kg 10001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/14984/1991
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek1311
Bränsle, l/100 km6,25,2
Effekt, kW/hk70/9580/109

Rostskydd

Helgalvad och mer rostskyddad än tidigare. Underredet som täcks av plastsköldar är vaxbehandlat liksom framskärmarnas infästningar. Dörrar, huv och baklucka är limmade, men saknar behandling. Skärmkanterna bak är har uppvikta kanter där smuts fastnar. Fuk
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-11-05 08:32

Nä, man ska egentligen inte köpa tidigt utsläppta bilar, speciellt inte när de har nya tekniska avancerade lösningar (någon tillverkare måste ju göra det också). De måste byggas ett tag, helst minst ett år, för att de riktiga barnsjukdomarna ska försvinna. Jag har själv erfarenheter av detta med flera modeller av både Volvo, Toyota och även som här Mercedes. Värst var Volvon.

Så är det när man är bilintresserad, man har svårt att hålla sig (och låta någon annan stackare drabbas) när det kommer något nytt. Istället får man gilla läget och inse innan köp att det är en sådan bil man kommer att få och har överinseende med detta så länge garantin täcker konstruktionsmissarna. Bilar är egentligen makalöst komplicerade skapelser, som utsätts för vädrets alla hårda makter. Det är väl inget annat som är så tekniskt avancerat som vi äger i våra liv som vi använder ute året om? Med tanke på detta är det mer märkligt att de fungerar så bra som de gör ändå.

Min mor hade en A-klass som denna men ett par årsmodeller nyare, och den gick klanderfritt. Nu är den såld men hon talar fortfarande om hur mycket hon gillade att köra den, speciellt att hon satt högt och att den var lätt att kliva i och ur. Tyvärr verkar Mercedes lämna detta höga konceptet nu. Jag tycker att dessa kunder är väl köpare de med? Det kommer en dag för oss alla när vi blir baktunga och stelare.

#2
Anonym
2012-03-11 19:11

"Rostgaranti: 30 år"--- dagens skämt!
MB har en del frågetecken att räta ut, särsk för oss som råkar äga en C180 som rostar i alla hörn pga en grov felkonstruktion...

#3
CarTestr
2017-10-11 17:46

A-klassen är en rolig uddafågel. Faktiskt ganska rymlig med tanke på storleken. Har kört en A 170 CDI i 100 mil på en dag. På motorvägen pinnar den på och drar en halvliter diesel per mil. Inne i stan är den dock ganska jobbig att köra. Den är så kort att det liksom skuttar i längsled över ojämnheter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.