Bild
Nästa artikel

Oroligt med fjädrar

Tester
Bra säkerhet för sin storlek men också svajig kvalitet kännetecknar A-klass.
Elakheterna haglade över A-klass när den introducerades, men ”vält-klasse” stabilserades omgående med med ett sladdhämmande system.
Förarmiljön är speciell men lätt att använda. Materialen är inte lika påkostade som i större Mercedesbilar och slits snabbare.
Baksätet består av lösa stolar som kan plockas i och ur separat.

Introduktionen av Mercedes A-klass hösten 1997 går till historien. De tyskaingenjörerna fick krypa till korset sedan nordiska journalister visat att bilen kunde välta vid undanmanöverprov. Produktionen stoppades och bilarna byggdes om. Bak- och framvagn modifierades, tyngdpunkten sänktes, fjädrarna blev hårdare och däcken lägre och bredare. Utöver detta utrustades A-klass med ESP, ett avancerat elektroniskt sladdhämmande system, som Mercedes tidigare bara använt som tillval i större och lyxigare modeller.


De första modellerna hette A140 och A160 och hade nyutvecklade 1,4- och 1,6-litersmotorer på 82 respektive 102 hk. Två år senare kom A190 med 125 hk och 2001 lanserades A210 med 140 hk. Flera dieselmodeller finns också, med mycket blygsam förbrukning.


År 2001 reviderades modellen rejält och en 17 centimeter längre version kompletterade programmet. Bättre komfort och benutrymme bak. Till 2005 kom en helt ny A-klass, betydligt större och bekvämare.


Alla Mercedes sålda efter 23 oktober 1998 omfattas av Mobilo-life, ett garantipaket som ska gälla i hela 30 år. Men det har inget med den vanliga nybilsgarantin att göra. Mobilo-life ska tas för vad det är – en assistansförsäkring där Mercedes vid akuta problem ställer upp med diverse servicetjänster, typ hotellrum och ersättningsbil. Men motkraven på bilägarna är höga, livslång trohet med service på Mercedes verkstäder.


En rostskyddsgaranti på 30 år känns inte seriös, men som vanligt gömmer sig tillverkaren bakom formuleringar om genomrostning av karossen, ”inifrån kommande rost och ut”. Självfallet kommer A-klass att rosta inom 30 år, men med tanke på motprestationerna lär det finnas få bilar som har gällande garantier kvar när problemen väl kommer.

En kompletterande rostskyddsbehandling kostar mer än för en vanlig bil eftersom demonteringen av plastsköldarna under bottenplattan är tidskrävande.


Missljud från både fram- och bakvagn har varit vanligt förekommande. Länkarmsbussningar bak har bytts ut liksom stötdämparnas övre lagring fram. Stötdämparfästet har varit dåligt skyddat för vägsprut. Fjäderbrotten är överrepresenterade och här är det materialfel eller fel dimensioner som är orsaker till problemen.


ESP-elektroniken tycks inte vara skörare än ett vanligt ABS-system, men visst har komponenter bytts ut. Det vanligaste elektriska felet är byte av bromsljuskontakt, en åtgärd för cirka 1500 kronor och det dyraste felet är byte av styrvinkelsensor, drygt 3000 kronor.


En tidig barnsjukdom var att tankmätaren visade fel. Tidiga -98:or har till och från också varit svårstartade. Här fick verkstäderna i förekommande fall byta tändspolar.


A-klass har inget exakt intervall för service, men motordatorn upplyser om när service ska ske. Beroende på körsätt inträffar detta i intervallet 1500–2 200 mil. Vid kortare körsträckor ska bilen ändå in på service en gång om året. Mercedes A-klass har underhållsfri kamkedja.


Rejält dyrt blir det dock om elektronikbox eller koppling ska bytas, drygt 20 000 kr per åtgärd.

Kompakta mått, detaljlösningar
Köregenskaper, elektronikfel, fjädrar

Begpriser

A 140 1,4 82hk, W168, Classic, AC/ACC, 5d

(Ej AC/ACC -5 000) (160 1,6 102hk +5 000) (160 1,6 60hk CDI +5 000) (Elegance/Avantgarde +5 000)

År4812
99 - - 28100
00 - - 33900
01 - 4540039200

A 140 1,4 82hk, W168, Classic, AC/ACC, 5d

(Ej AC/ACC -6 000) (160 1,6 102hk +5 000) (160 1,6 75hk CDI +6 000) (Elegance/Avantgarde +6 000)

År4812
02 - 5090044700
03 - 5670048500
04 - 6240055200
05A765006750059300

Ekonomi

Modell160-04140-04
Pris kr6290057900
Värdeminskning
Skatt, besiktning17201720
Försäkring 56905690
Bränsle1461014000
Reparationer, service mm 81008100
Däck 23202320
Totalt/år4170040400
Totalt/mil 2827

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör2806
Katalysator8240
Bromsbelägg fram 1415
Hjullager hö fram3222
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 29812
Koppling 20387
Stötdämpare fram 4354

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak1998
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare1998
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP498-04
Folksam398-04

Teknisk data

KrocktesterA160-04A140-04
Längd/bredd, cm361/172361/172
Tj.vikt/maxlast, kg1190/3101105/385
Max släpvikt, kg 1000800
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1397
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,812,9
Bränsle, l/100 km7,26,9
Effekt, kW/hk75/10260/82

Rostskydd

Hela bottenplattan är täckt med plastsköldar - som ett andra golv. De ska ersätta rostskyddsmedel. På testbilen fanns dock kondens mellan plast och kaross. Tidigare erfarenheter har visat att fukten kan krypa in till plåten efter några år, när plasten sp
12345

Kommentarer

#2
Anonym
2013-04-24 21:56

Bytte koppling förra året, kostade ca 7000 kr. Dock inte märkesverkstad... -03:a.