Bild
Nästa artikel

Naggad stjärnstatus

Tester
E-klass är elegant och säker, men tyyärr lever inte kvaliteten upp till stjärnstatusnivå.
Mercedes E-klass ger stjärnstatus, men har drabbats av elektronikproblem. Inte heller rostproblemen är ur världen.
Förarplatsen är tydlig, men kombinationsspaken för ljus, blinkers, torkare och spolare kan vara förvirrade till en början.
Dörrarnas insidor pryds förstås av ädelträinlägg.

Generationen av Mercedes E-klass, internt kallad W211, kom våren 2002. Kombin lanserades exakt ett år senare. En facelift kom sommaren 2006. E-klass finns som fyrdörrars sedan och som femdörrars kombi. De flesta exemplar är bakhjulsdrivna, men fyrhjulsdrift har också sålts, dock i begränsad omfattning.


E-klass finns med en rad motorer, både bensin och diesel. Basmotorn är på 163 hk, kallad E200 kompressor. E240 har V6-motorer på 177 hk eller 224 hk. E500 har V8-motorer på 306 hk eller 388 hk. AMG har gjort värstingmodellerna med V8-motorer. De ger 476 hk eller 514 hk. Dieselmotorer finns från 122 hk till 314 hk. Vanligast är de med effekter på 136 hk, 150 hk och 170 hk.


Köregenskaperna är mycket stabila, E-klass tål att köras hårt och fort både på motorvägar och kurviga småvägar. Inne i stan är dock styrningen något tung i parkeringsmanövrar. De vanligaste motorversionerna ger bra prestanda, även om bilen är tung.


Förarplatsen är på Mercedesvis elegant, tydlig och välordnad. Komforten är hög, såväl i framsäte som baksäte. Det är rymligt och gott om plats för ben och huvud. Bagageutrymmet är stort, både i sedanen och kombin. Den senare är dock mer flexibel. En komfortmiss är dock bullernivån på grov asfalt.


Säkerheten är ett starkt kort när det gäller Mercedes E-klass. Högsta betyg i Euro NCAP och antisladdsystemet ESP är standard i alla versioner. Elektronikfel av olika slag har drabbat den nya versionen. Bland annat har varningslampan för krockkuddar tänts omotiverat. Buggar i dataprogrammen har också orsakat fel i navigations- och telefonsystemen. Ett styrdon har medfört fel på batteriet som lett till att bilen plötsligt inte går att starta. Många av dessa fel har åtgärdats på garantin. Men när garantin har gått ut blir felsökningen dyr för den bilägare som själv får betala.


Det elektroniska bromssystemet har också fått kritik från ägarna, bromsverkan har i några fall också varit dålig. Detta har ändrats på den faceliftade modellen som fått ett konventionellt bromssystem.


Den femväxlande automatlådan har i början inte haft något intervall för oljebyte, vilket ibland har lett till oljeläckage eller slirande automatlådor.


Vanligare är att styrdatorn till växellådan behöver en uppdatering av mjukvaran. Osmidiga växlingar är tecken på detta. En åtgärd som kostar någon tusenlapp på verkstad.


Glapp i spindelleder förekommer främst på långmilare. Det märks genom ett klapprande läte i framvagnen och kostar ett par tusen kronor att få åtgärdat.


Rostiga E-klass har varit en följetong i Vi Bilägare de senaste åren. Tyvärr är inte problemen ur världen heller med W211. De tidiga exemplaren har drabbats av en del rostproblem. Främst gäller detta bakskärmarna. Lacksläpp har också förekommit.


Stora plastsköldar ska skydda bottenplattan, men som en extra skyddsåtgärd har Mercedes från oktober 2003 också satsat på extrabehandling.

Komfort, utrymme, förarplats
Elektronikfel, rostrisk före okt -03

Begpriser

E 200 1,8 163hk Komp, W211, Classic, ACC, AUT, Skinn, 4d

(Manuell -10 000) (Ej Skinn -10 000) (240 2,6 V6 177hk =0) (280 3,0 V6 231hk +18 000, 06-) (200 2,2 122hk CDI/-PF =0) (220 2,2 150hk CDI/-PF +12 000) (S211, T=Kombi +18 000) (Elegance +12 000) (Avantgarde +15 000)

År4812
02 - - 12700
03 - 137300122800
04 - 146000131100
05173200156600141100
06A183600166200150500

E 200 1,8 184hk Komp, W211, Classic, ACC, AUT, Skinn, 4d

(Manuell -15 000) (Ej Skinn -10 000) (230 2,5 V6 204hk +10 000) (280 3,0 V6 231hk +18 000) (200 2,1 136hk CDI-PF +5 000) (220 2,1 170hk CDI-PF +18 000) (S211, T=Kombi +18 000) (Elegance +12 000) (Avantgarde +15 000)

År4812
06B211500192200174300
07223600203100184400
08235800214900195500
09A248700226600206400

Ekonomi

ModellE200 -06AE220 CDI-06
Pris kr168400180400
Värdeminskning
Skatt, besiktning20905600
Försäkring 79607960
Bränsle1766012970
Reparationer, service mm 78408470
Däck 32603810
Totalt/år6170063800
Totalt/mil 4143

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör11575
Katalysator19569
Bromsbelägg fram 1911
Hjullager hö fram3790
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 19450
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 7750

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser1995
Krockkudde förare/passagerare95/-
Sidokrockkudde fram1995
Nackskydd alla platser1995
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52003
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterE200 -06E220 CDI-06A
Längd/bredd, cm482/182482/182
Tj.vikt/maxlast, kg1570/5351610/535
Max släpvikt, kg 19001900
Antal cyl/slagvolym.cm34/17964/2148
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,610,1
Bränsle, l/100 km8,76,7
Effekt, kW/hk120/163110/150

Rostskydd

Baklucka, huv och framskärmar är av aluminium. Plåten är numer dubbelsidigt galvad. Vax har sprutats in i nödvändiga hålrum. Dörrarnas skarv är flyttad och inte utsatt under gummilisten längre. Bottenplattan besprutas för den nordiska markanden. Mindre b
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-05-31 20:15

Den här artikeln måste delas i två avsnitt - bilarna mellan 2002-2006 och 2007-2008. Helt olika maskiner - kraftigt förändrade. Tidiga 211 har vissa problem från den tidigare 210 serien, de senare 211 modellerna är fixade.

Thomas

thomasakase@gmail.com

#2
Anonym
2012-03-30 19:34

Håller med, C-klass W204, beg artikeln var också slarvigt skriven på den punkten.

Att den dessutom fanns i biogas utförande, NGT, har också utelämnats.

#3
Anonym
2012-04-20 17:10

En riktig skitbil med en massa skitfel, som gör en skvatt galen, och dessutom kostar skjortan att åtgärda.
För att inte tala om fullständigt obefintlig Mercedesservice.
T.o.m. tjyvarna ratar 211:an.

#4
Anonym
2012-05-22 17:44

En förträffligt trevlig bil. Bränslesnål är den också. Jag har en rak diesel 6:a och är ett riktigt kraftpaket. Jag har inte haft några större bekymmer med den. Min bil är utrustad med laminerade rutor runt om som även ger bättre ljudisolering, för jag har aldrig upplevt däcksbuller som störande på grov asfalt.

#5
Anonym
2012-07-18 18:04

211:an har en tendens att kännas orolig i framvagnen som om bilen vandrar lite, särskilt om man jämför med 210:an. Undantaget är den lite sänkta versionenerna Avantgarde och Sport Edition. Personligen tycker jag Avantgarde är bättre avvägd med bibehållen komfort.

#6
Anonym
2013-05-14 18:37

Jag har ägt en E270CGI -02 och en 320CDI -05.
Ingen av bilarna uppvisade några fel eller brister, det var helt underbara bilar med kraftfulla motorer, 270-motorn drog 0,52-06l/mil under 8000 mil medan 320-motorn med partikelfilter aldrig kom under 0,82l/mil.
CLS 350 som ersatte 320CDI var också en underbar felfri bil som var kraftfull och relativt bränslesnål, drog 1.01-1,08 l/mil under 6000 mil. Ingen av mina 19 Mercedesbilar har varit behäftade med vare sig tekniska eller elektroniska fel. Rost har aldrig förekommit då bilarna endast varit 2-3 år vid inbyten, det är en erfarenhet som besparats mig. Allt i övrigt är dessa bilar verkligen pålitliga underbart komfortabla bilar. Däremot framtidens Renaultbilar med Mercedesemblem i kofångarnivå är en katastrof och ett fullkomligt bedrägeri! Finns ingen med självaktning som vill ha något av Renault i sin omgivning och minst av allt i sin Mercedes! Jag har haft min sista Mercedes redan nu! Den sista egentliga äkta kvalitetstyngda Mercedesmodellen var enligt min uppfattning W124.

#7
Anonym
2014-03-01 20:00

Hej ! En mkt fin Mercerdes 320e med alla papper, årsmod 95 V8 med 220hk cab sportline utr, blå metallic ,aut ,hel skinn samt fjädring som styrs av hastigheten. Antal mil ca 18500 . Kan någon ge mej ett någorlunda korrekt pris på en sådan special mod ? Har försökt att få klarhet länge nu men det pendlar från 54000 till 145000 :- beroende på vem man frågar , Det verkar fan inte gå att få klarhet i detta. själv så tror jag mer på ettpris över 100000:- men som som sagt vet ej säkert .

#8
booters
2015-02-01 19:46

I like the valuable info you provide in your articles.

I will bookmark your blog and check again here regularly. I am quite sure I'll
learn plenty of new stuff right here! Best of luck for the next!

#9
booters
2015-02-27 08:56

I love your blog.. very nice colors & theme.

Did you create this website yourself or did you
hire someone to do it for you? Plz respond as I'm looking
to construct my own blog and would like to know where u got this from.
thank you

#10
booters
2015-03-18 10:37

Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues.
When I look at your website in Chrome, it looks fine
but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.