Senaste aktivitet

"Alex" har kommenterat på "Bortglömt lockbete"
Stora E-klass erbjuder som begagnad toppkomfort till bra priser. Men kolla noga efter rostskador.
Kupén tål hårt slitage utan att åldras vilket gör det svårt att se om mätarställningen verkligen stämmer.
Typiskt rostställe, runt nyckelhålet på bakluckan.

Rostens ansikte

Tester
Gedigen i känslan och bekväm som få. Men E-klass korrosionsskydd är svagt.

Mercedes visade den nya E-klassmodellen (W210) som ersatte föregångaren (W124) sommaren 1995, som 1996 års modell. Vid introduktionen fanns det fyra bensinmotorer, E200 med 136 hk, E230 med 150 hk, E280 med 204 hk samt E320 med 224 hk. Kort därpå kom E420 med V8 på 279 hk. Dieslarna hade 95, 129 eller 177 hk beroende på hur mycket kunden var villig att betala. Med åren ändrades motorprogrammet allt eftersom och E230 ersattes av E240 med V6 och 170 hk, E200 fick kompressor och 163 hk och E55 AMG med kompressorladdad V8 på 354 hk togs hit i begränsad omfattning.


Under 1999 genomgick E-klass en facelift och fick bland annat backspeglar med inbyggda blinkers. 2002 presenterades en ny E-klass i fyradörrarsupplaga, ett knappt år senare ersattes kombiversionen av en ny modell.


Mercedes E-klass är en stor och rymlig bil, med hög komfort. Köregenskaperna är bra och bilen rullar tyst även i hög fart. E-klass är bakhjulsdriven och vintertid finns en viss sladdrisk. Antisladdsystem eller fyrhjulsdrift finns på en del E-klass för den som har råd.


Mercedes har på senare år drabbats av dåligt kvalitetsrykte, bilarna håller inte samma standard som förr och som ägarna förväntar sig. E-klass är kanske hårdast drabbad eftersom det visat sig att rostskyddet inte håller måttet. Åtskilliga bilar har börjat rosta i förtid och Mercedes har i gynnsamma fall när kunderna kunnat visa upp fullstämplade serviceböcker åtgärdat skadorna, men det gäller långt ifrån alla bilar. Det en spekulant på en E-klass främst bör kolla före köp är skarvarna under dörrarnas tätningslister, plåten runt bakluckans nyckelhål, skärmkanterna fram och bak samt dessutom kolla så att inte stenskott i front och på sidor skapat rostangrepp. Även under bilen bör man kolla efter angrepp; på tröskellådor, på hjulupphängningar och i fjäderbensfästena samt vid handbromsens infästning. Men enligt de tester Vi Bilägare har utfört är rostproblemen inte bara begränsade till dessa områden. Undermålig lackering med dålig vidhäftning och otillräcklig galvanisering gör att rosten kan blomma upp precis var som helst.


När Vi Bilägare undersökte en rad E-klassexemplar 2004 hittade man angrepp på bilar som bara var två år gamla men från hösten 2003 förbättrades rostskyddsbehandlingen avsevärt.


Andra fel saknas inte heller: Hjullagren kan vara slitna, lyssna noga efter ett molande ljud. På en del E-klass kan krängningshämmarna föra oljud; ett byte av kullederna kostar omkring 1500 kronor. Bakre bromsskivorna är ofta rostiga, de främre snedslitna.


Klonk från framvagnen kan betyda att spindellederna är glappa. Det kostar mellan 2 000 och 2 500 kronor att byta på båda sidor. Om bilen känns onormalt vinglig kan hjulvinklarna behöva justeras. Det kan också betyda att bakvagnsupphängningarna och länkarmarna bak är slut.


På E-klass med skinnklädsel bör du kolla noga så att stolsvärmen fungerar. Gör den inte det måste man riva upp allt för att byta elvärmefunktionen.


Fukt från bakaxeln är inte ovanligt, men droppar det bör man byta packboxarna i kardanen direkt. Mercedes har kamkedja som i långa loppet kräver mindre underhåll jämfört med kamrem.

Komfort, utrustning
Rostskydd, elektronikfel

Begpriser

E 200 2,0 136hk, W210, Classic, AC, AUT, Skinn, 4d

(Manuell -5 000) (Ej Skinn -4 000) (240 2,6 V6 170hk =0) (280 2,8 V6 204hk/320 3,2 V6 224hk +6 000) (290 2,9 5cyl 129hk TD +6 000) (300 3,0 177hk TD +6 000) (S210, T=Kombi +10 000) (Elegance/Avantgarde +5 000)

År4812
99 - - 45200

E 200 2,0 136hk, W210, Classic, AC, AUT, Skinn, 4d

(Manuell -6 000) (Ej Skinn -5 000) (240 2,6 V6 170hk =0) (280 2,8 V6 204hk =0) (200 2,2 102hk/116hk CDI =0) (220 2,2 125hk/143hk CDI +6 000) (S210, T=Kombi +12 000) (Elegance/Avantgarde +6 000)

År4812
00 - - 50800
01 - - 62100
02 - - 69800

Ekonomi

ModellE240-02E220 CDI-02
Pris kr6650072500
Värdeminskning
Skatt, besiktning29406920
Försäkring 71007340
Bränsle2090012200
Reparationer, service mm 98109810
Däck 33903390
Totalt/år5450050600
Totalt/mil 3634

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7446
Katalysator16332
Bromsbelägg fram 1906
Hjullager hö fram4237
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 19450
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 2124

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser1995
Krockkudde förare/passagerare1995
Sidokrockkudde fram1995
Nackskydd alla platser1995
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41998
Folksam396-02

Teknisk data

KrocktesterE240, -02E220 CDI, -02
Längd/bredd, cm480/180480/180
Tj.vikt/maxlast, kg1500/4301590/520
Max släpvikt, kg 19001900
Antal cyl/slagvolym.cm36/23984/2148
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,310,4
Bränsle, l/100 km10,36,3
Effekt, kW/hk125/170105/143

Rostskydd

Tyvärr har det visat sig att E-klass inte håller måttet. Varning för lacksläpp och rostbildning under gummilisterna på dörrbågarna samt runt nyckelhålet på kofferten. Även skärmkanterna fram och bak är i farozonen. Ensidig galvanisering och dålig vidhäftn
12345

Kommentarer

#6
Anonym
2013-11-23 20:11

Står i begrepp att köpa en 320cdi alt en 280cdi.
är det någon här som kan råda mig om vilken jag ska välja?
Tack

#5
Anonym
2012-10-24 20:32

Det dåliga ryktet gör att de bra exemplaren går att få tag i till fyndpriser!
Hittade själv en billig E 240 -00, inte ens 10 000 mil på mätaren, en ägare, komplett service bok, 19 år kvar på rostskyddsgarantin (ja, jag vet att ingen rostskyddsgaranti är värd namnet, men det är ändå lite coolt att hitta en sådan bil), ESP, ABS, BAS och alla airbags jag behöver!

Denna bil har dock varit inne för åtgärder under den förlängda lackgarantin, några dörrar och skärmar är omlackade några år innan mitt köp men det är OK bara det är korrekt gjort. Gjorde även en komplett rostskyddsbehandling innan första vintern.

1år och 4000 mil senare är det bara några stenskott som blivit till röda rostfläckar innan jag hunnit behandla dem, samt en ny uppsättning vinterdäck - de medföljande visade sig vara från -98 och hade torkat betänkligt!

#4
Anonym
2012-09-23 07:29

Mercedes har alltid varit rostbenägna. Det är inget nytt. Bullen rostade, fenan rostade, kompakten rostade (nog mest av alla), W123 rostade. W124 är nog den som rostat minst. Så detta med rost och Mercedes är inte så uppseendeväckande.

Bilarna bjuder istället på en förträfflig komfort. Den dagen när de bygger bilar som inte har komfort längre, då är det en skandal.

#3
Anonym
2012-04-26 17:26

Merceds har dåliga klädsel, skinnimitation spricker sönder på förarstolen
efter kort tids användadet gäller ekarossen
förarstolar i c karossen 2008 är dålig stoppning sjunker i hop vid instegskanten

#2
Anonym
2012-04-20 23:10

Samma med C-klass av de nämnda årsmodellerna.

#1
Anonym
2012-03-29 19:24

Även Mercedes 500 S 2001 rostar värre än en gammal Opel. Har undermålig framvagn. 30 års rostskydds garanti är en stor bluff som Mercedes inte lever upp till. Det är en stor skam att företaget inte lever upp till sina utfästelser. Blev synnerligen otrevligt bemött då jag framförde min klagan på rostangreppen på bakluckan, skärmkanter Aldrig mer en Mercedes.