Bild
Nästa artikel

En dos av premium

Tester
Med klara drag av lyxvagnen S-klass ger C-klass med beteckningen W204 en stor dos av äkta premiumkänsla.
Senaste generationen C-klass finns med två fronter, här Avantgarde. Classic och lyxiga Elegance har Mercedes-stjärnan på huven.
Bagageutrymmet är rymligare jämfört med föregångaren. Krokar finns för att exempelvis hänga matkassar.
Förarplatsen är tydlig och lättöverskådlig.

Mercedes C-klass introducerades redan 1993 med Mercedesbeteckningen W202 och följdes upp med W203 år 2000. Tredje generationen C-klass har följdriktigt fått beteckningen W204. Seanversionen presenterades våren 2007 och i kombiutförande på hösten samma år.


Det finns som vanligt när det gäller Mercedes många motorvarianter att välja på. Basmotorerna är kompressormatade fyrcylindriga bensinare på 1,6 liter och 156 hk samt 1,8 liter och 184 hk. V6-motorerna är på 2,5 liter och 204 hk, 3,0-liter och 231 hk samt 3,5-liter och 272/292 hk. Prestandamodellen heter C63 AMG och har en V8-motor på 6,2 liter som ger 457 hk. Dieselmotorer finns på 136 hk, 170 hk samt 204 hk, 224 hk och 231 hk. Alternativa lösningar med växlingen finns i form av sjuväxlad automatlåda, femväxlad automat med paddlar eller sexväxlad manuell låda.


Vägegenskaperna är trygga i en undanmanöver och styrningen är både kvick och exakt. Antisladdsystem känns extra skönt med bakhjulsdriven bil, men framkomligheten på snöklädda vägar blir mer begränsad. Här är förstås fyrhjulsdrift, kallad 4 Matic, att föredra. Den finns på vissa exemplar och gör bilen närmare 20 000 kronor dyrare som begagnad samtidigt som bränsleåtgången ökar. Förarmiljön ger intryck av kvalitetskänsla med tydliga instrument och reglage. Undantaget är den kombinerade spaken för blinkers och torkare som tar lite tid att vänja sig vid.

Framsäteskomforten är hög, medan baksätet inte håller taxinivå. W204 är rymligare än föregångaren i baksätet, men takhöjden bak i sedanversionen är inget att skryta med. Mittplatsen bak är hård och trång. Bagageutrymmet är något större än tidigare, främst märks detta i kombimodellen som blivit tydligt rymligare. Men den som vill ha ett reservhjul under lastgolvet får betala extra.


I Euro NCAP:s krocktest fick Mercedes C-klass fem stjärnor. Något annat hade varit förödande för märkets säkerhetsimage. Säkerhetsutrustningen har utökats med en knäkrockkudde för föraren och aktiva nackskydd i framstolarna.


Mercedes har under 2000-talets första decennium haft en hel del kvalitetsproblem med både rost, lack och krånglande elektronik. Ännu så länge verkar tredje generationens C-klass hålla ihop klart bättre än föregångaren.


Kommentarer från ägare visar att fukt i strålkastarna kan förekomma, likaså rapporter om krånglande färddatorer. Elektronikfel har också rapporterats, bland annat konstigheter med elfönsterhissarna på några exemplar, men felen är betydligt färre jämfört med på tidigare generationen C-klass. Mercedes har lagt ned mycket möda på att förbättra rostskyddet och W204 är påtagligt bättre i det avseendet. Invändig behandling finns i baklucka, dörrar, huv och i alla balkar under bilen.


Under 2007 såldes W203 och W204 samtidigt under en period, och här blir prisskillnaden mellan begagnade exemplar särskilt stora. En faceliftad version presenterades under 2010. Begagnade C-klass i den här modellserien står högt i kurs, speciellt kombin. Prutmöjligheter finns på snålt utrustade sedanversioner med manuell växellåda.

Vägegenskaper, förarplats, säkerhet
Baksäte, törstiga V6-motorer

Begpriser

C 200 1,8 184hk Komp, W204, Classic, ACC, AUT, 4d

(Manuell -15 000) (180 1,6/1,8 156hk Komp. -15 000) (230/250 2,5 V6 204hk +6 000) (200 2,2 136hk CDI-PF =0) (220 2,1/2,2 170hk CDI-PF +12 000) (S204 T=Kombi +15 000) (Elegance/Avantgarde +12 000)

År4812
07B224700204100185500
08235900215000206400
09248700226600206400
10262300239400218400

C 200 1,8 163hk Komp, W203, Classic, ACC, AUT, 4d

(Manuell -10 000) (160 1,8 122hk -20 000) (180 1,8 143hk Komp. -10 000) (230 2,5 V6 204hk =0) (280 3,0 V6 231hk +12 000) (200 2,2 122hk CDI/-PF +6 000) (220 2,2 143hk/150hk CDI/-PF +12 000) (S203, T=Kombi +15 000) (Elegance/Avantgarde +10 000)

År4812
04B - 131500116300
05156600140800126300
06165800149800134900
07A174600158000142600

Ekonomi

ModellC200 k -08C 220 CDI-08
Pris kr233400245400
Värdeminskning
Skatt, besiktning18404350
Försäkring 91807760
Bränsle1644012200
Reparationer, service mm 63306330
Däck 34503450
Totalt/år6840066800
Totalt/mil 4645

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3683
Katalysator19951
Bromsbelägg fram 2038
Hjullager hö fram3957
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9614
Koppling 11091
Stötdämpare fram 9982

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak93/07
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare94/00
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1994
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam52007

Teknisk data

KrocktesterC 200 k -08C 220 CCDI -08
Längd/bredd, cm459/177459/177
Tj.vikt/maxlast, kg1490/4851585/485
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm34/17964/2148
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,68,5
Bränsle, l/100 km8,16,3
Effekt, kW/hk135/184125/170

Rostskydd

Mercedes har lagt ned stora resurser på att förbättra rostskyddet. Invändig behandling finns i huv, dörrar, lucka och i balkar under bilen. Rostskyddsmedel finns också under plastsköldarna som täcker underredet. Framskärmarna är av aluminium och bakskärma
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-11-26 16:16

Första C-klass 1993?!?
Skärpning. Den första C-klassen kom 1982. Den hette dock 190 på den tiden.. o det hade C-klassen hetat idag också om inte MB bytt beteckning på ALLA sina modeller fr.o.m modellår -94 (som w202 var). Därför hann aldrig 190 byta namn till C, till skillnad från w124 tex som tillverkades både före o efter det året, med ändrade namn.

#2
Anonym
2011-12-05 12:54

Trevlig bil!

#3
Anonym
2012-06-22 17:56

Skärpning! Första C-klass kom 1993. Dessförinnan fanns en bil i samma storleksklass kallad 190. Jag kan inte få sifferkombinationen etta nia nolla att uttalas C-klass men visst, duktig idiot.
Det är lika knäppt som att säga att VW Bora inte lanserades 1998 eftersom Vento kom före Bora och Jetta före Vento. Idag säljs inte Vento eller Bora men Jetta. Samma bil? Ja på sätt och vis men alla var inte VW Bora.

#4
Anonym
2012-08-12 22:36

Mercedes 190 kom 1982 och hade internbeteckningen W201 och var såldes föregångare till W202, W203 och nu W204 och kommande W205, alla de som idag fått tillägget C på bakluckan.

#5
Anonym
2012-10-12 17:36

Säkert en trevlig bil, men eftersom vi ibland har husvagn med oss på semestern så går den bort direkt. Merca + husvagn ger dåliga vibbar på nåt sätt...

#6
Anonym
2014-02-19 18:59

Fan va du kan Besserwisser!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.