Bild
Nästa artikel

Påkostad mellanklassare

Tester
C-klass får toppbetyg på flera punkter, men rost- och elektronikproblem existerar.
Komfortabel och elegant, Mercedes C-klass, här årsmodell -05, är en trevlig och påkostad bil, men vissa kvalitetsbrister finns.
Det är lätt att finna sig tillrätta bakom ratten i C-klass men långa förare störs av det begränsade fot- och benutrymmet. Dekoren varierar med utrustningsnivån.
Kolla efter lacksläpp och rost i dörrarnas och bakluckans nederkanter.

Mercedes C-klass kom 1993 som en efterträdare till modell 190. Under 2000 var det dags för en ny C-klass att träda fram. Det är den modellen som vi tittat närmare på här.


C-klass finns i fyra karossformer, sedan, kombi och som två olika coupéer.


Motoralternativen är nästan oöverskådligt många, en av de vanligaste är C200 Kompressor med 163 hk. En svagare variant, C180, finns också, liksom den starkare C320 med sexcylindrig motor. Även en rad olika dieselmotorer finns på programmet. Värstingarna heter C32 AMG och C55 AMG med 354 respektive 367 hk.


C-klass är en mycket trevlig bil att köra. Väghållningen är utmärkt och styrningen är exakt. Antisladdsystemet ESP är standard i samtliga modeller. Det höjer körsäkerheten främst i halka.


Förarmiljön håller hög klass, precis som på de flesta Mercedes. Instrumenteringen är både snygg och lättanvänd. Stolarna är bekväma och det går lätt att hitta en bra körställning.


Komforten i baksätet är inte lika bra. Visserligen är utrymmena något förbättrade jämfört med tidigare version men ändå är det trängre än i de flesta konkurrenter.


Utrymmet för bagage är bättre, speciellt i kombin. Ändå är det ingen storlastare för att höra till kombibilar. Tre olika utrustningsnivåer finns, Classic är basmodellen. Lyxvarianten heter Elegance och sportvarianten kallas Avantgarde. Skillnaderna består i stil på dekoren och vissa utrustningsdetaljer. Dessutom finns en rad olika tillvalsutrustningar.


Generationen C-klass 2000–07 klarar besiktningen ungefär som medelbilen. Ändå finns det problempunkter att se upp med. Glapp i leder förekommer. Rostiga bromsskivor bak eller kärvande bromsok är vanligt på många bilar, så även C-klass.


Elektronikfel är vanligt, främst på modeller från 2000 och 2001. Det handlar om blinkande baklampor, felvisande bränslemätare, startproblem, krånglande centrallås och nycklar, felaktig stolsjustering och liknande. Ofta beror de här problemen på styrdon som inte får fram rätt information. Vanligen rättas dessa fel till med hjälp av förlängd garanti eller goodwill. Men i framtiden riskerar elektronikproblemen att bli en dyr åkomma för Mercedesägare. Ett sådant kan vara att varningslampan för motorstörning som tänds. Det är ofta falsklarm eller resultatet av en enstaka misständning, men lämpligast är att låta en verkstad undersöka saken. En igensatt ventil till kompressorn kan vara en förklaring.


Fel på luftkonditioneringen brukar innebära kostsamma reparationer. På C-klass kan ett plaststag som styr luftströmmen gå sönder. Det märker man lättast genom ett tickande ljud uppstår. Glappande krängningshämmarstag är ett annat fel. Ett klonkande läte över ojämnheter avslöjar glappet. Det brukar kosta ett par tusen att åtgärda. Servicen för C-klass är ovanligt dyr, liksom kopplingsbyte. Kolla noga att kopplingen inte slirar. Ett plus dock för kamkedja i stället för kamrem.


Mercedes har haft problem med rost, främst på E-klass. Men även C-klass är drabbad, fast inte i samma omfattning.

Komfort, vägegenskaper, förarplats
Elektronik- och rostproblem

Begpriser

C 200 1,8 163hk Komp, W203, Classic, ACC, AUT, 4d

(Endast AC -6 000) (Manuell -10 000) (180 2,0 129hk -12 000, -01) (180 1,8 143hk Komp. -8 000, 02-) (230 2,3 192hk/197hk Komp. +6 000) (240 2,6 V6 170hk =0) (200 2,2 116hk CDI =0) (220 2,2 143hk CDI +6 000) (S203, T=Kombi +12 000) (Elegance/Avantgarde +8

År4812
00 - - 67700
01 - - 76600
02 - - 84400
03 - 10440092200
04A - 11210099900

C 200 1,8 163hk Komp, W203, Classic, ACC, AUT, 4d

(Manuell -10 000) (160 1,8 122hk -20 000) (180 1,8 143hk Komp. -10 000) (230 2,5 V6 204hk =0) (280 3,0 V6 231hk +12 000) (200 2,2 122hk CDI/-PF +6 000) (220 2,2 143hk/150hk CDI/-PF +12 000) (S203, T=Kombi +15 000) (Elegance/Avantgarde +10 000)

År4812
04B - 131500116300
05156600140800126300
06165800149800134900
07A174600158000142600

Ekonomi

ModellC200K-04AC220C CDI-07A
Pris kr101300166000
Värdeminskning
Skatt, besiktning20104800
Försäkring 87208620
Bränsle1867012390
Reparationer, service mm 88109110
Däck 30903710
Totalt/år5620059200
Totalt/mil 3739

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6788
Katalysator17172
Bromsbelägg fram 1906
Hjullager hö fram5427
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 9500
Koppling 11956
Stötdämpare fram 2026

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak93/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare94/00
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1994
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52001
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterC200K-04AC220 CCDI-07A
Längd/bredd, cm453/173453/173
Tj.vikt/maxlast, kg1490/4801540/480
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19984/2148
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,310,1
Bränsle, l/100 km9,26,4
Effekt, kW/hk120/163110/150

Rostskydd

Karossen är galvaniserad till 85 procent, men alla ytterplåtar har endast enkelsidig beläggning. Varning för lacksläpp. Betyget har sänkts i omgångar sedan vi fått facit i hand. Många bilar har fått dörrar och baklucka bytta, på garanti. Från hösten 2003
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-03-27 21:45

hej jag har köpt en beganad c klass år 01 där bakluckan håller på att rosta sönder samt rost även i dörrarnas nedre kanter samt skärmkanter, skäms på er mercedes mycket illa ,detta borde mercedes ta på sej

#2
Anonym
2012-04-29 22:03

Jag har samma problem, mercedes säger att detta är ett standardfel för att fukt kryper in bakom plåten där regnummret sitter. Fukten har ingenstans att ta vägen och äter upp plåten med tiden. Mercedes gör ingen godwill på detta. Stang i framvagn och många elektronikproblem har jag även stött på, en riktig krångelbil, undvik!

#3
Anonym
2012-07-04 22:54

Har en mercedes c200 kompressor 2001, köpte bilen från en bilfirma och fick garanti 1 år på köpet, tur det! efter 2 månader fick jag byta styrboxen till ABS, kostnad 22000 efter det var det styrboken till Airbag som la av, kostand 12000 som tur var täcktes dessa av garantin, hade nog blivit ruinerad om jag hade varit tvungen att hosta upp det själv.

Nu efter alla dessa boxbyten så har rosten börjar komma, min bil har klarat sig relativt bra när man ser andra c-klass modeller som ser ut som att har blivit doppad i ett saltbad men ändå är det lite irriterande och framför allt fult! har ingen lust och hosta upp 40000 papp för en omlackering!

#4
Anonym
2012-11-11 18:54

Corrosionwise Mercedes is a lemon.
And so is its 30 yrs " warranty".

#5
Anonym
2012-11-18 18:59

Skärmkanter bak är inte galvade ,ren plåt med färg ,dålig kant hylla
börjar rosta även om man sköter bilen
mb c 180, 2004 facelift ,har även bytt leder fram
annars ok.

#6
Anonym
2012-12-27 02:58

C200 kompressor kombi 2002. Underbar körkänsla, stabil med känsla. Tiptronicautomat. Underbar motor med bra bottendrag i kombination med högt växlad automat. Fel: tvingas trycka tre ggr innan spolningen vindrutan startar. Stopp? Måste lossa hjul o innerskärm för att se. Tokigt. Strålkastarspolarna går endast om man slår av o sedan på tändningen! Instrumentklockan kan ej ställas om man byter radio! Gummileder/länkarmar hållermedelmåttig kvalitet. Ingen sladd till lampan i handsfacket! Omyndiga konstruktörer... Smårost men inte värsta sorten. Även en person två meter lång med 47or får plats o sitter bra! Mercedes styrka!

#7
Anonym
2013-01-07 18:32

Jag har en -01as c320, är väldigt nöjd. Rostfri, och allt fungerar än så länge. Det enda som strular lite är c-låset.

Men allt som allt... en riktigt fin bil som e rolig att köra.

G

#10
Anonym
2013-11-22 20:38

hej har en mercedes c200 kompressor 2002 års model, motorlampan lyser, när mankolla serviceboken det står typp att det kan vara p,g,a avgassystemet om det är hål i den, men tänkte ha ett svar äm jag byter avgassystemet är det möjligt att lampan försvinner eller är det måsåte lämna bilen in på värkstad så att de fixar de

#12960
Anonym
2013-12-13 12:43

Hej !
Har en MB 180 C kompressor 2003 som motorlampan lyser och kylfläkten går ibland på högvarv.
Bilen har varit inne på två Mb. verkstäder för felsökning. Konstaterat att två magnetkontakter läckt olja
in i kabelstammen som ger överslag där och sänder fel till styrenheten.felet innebär att värdena på tomgång
är för höga och bilen går ej igenom besiktning.
Kostnad för att byta kabelstam och diverse givare vill Hedins ha 32000 kronor för. Har funderingar på om
det är läge att köra bilen till skroten.

#11
Anonym
2014-02-09 11:40

Tjena! Är det vanligt med rost i hjulhusen på MB c180 komp?

#12961
Anonym
2014-03-16 18:09

Motorlampan kan börja lysa om batteriet är dåligt. om strömstyrkan hamnar under 10V kan det få motorlampan att lysa.
och när batteriet "ger" upp kan larmet börja tjuta.

#12
Anonym
2014-06-04 19:10

Jag har mb 180c års 2001 och har mkt problem med rost över allt. har även haft en del problem med elförsörjningen på instrumentpanelen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.