Bild
Nästa artikel

Eftersökt som gasbil

Tester
Mercedes B-klass är med sin långa hjulbas och höga kaross en av de rymligaste bilarna i storleksklassen.
Mercedes B-klass bygger på generation två av A-klass, men designmässigt ska den påminna om storkombin R-klass.
Förarmiljön är trivsam och välordnad, frånsett multifunktionsspaken.
Bagageutrymmet rymmer mer än man kan tro.

Mercedes B-klass kom 2005 och är utvecklad på samma plattform som andra generationens A-klass. Enkelt uttryckt är B-klass en 44 centimeter förlängd Aklass. Under 2008 fick B-klass en facelift med bland annat nya strålkastare och nya backspeglar. Då lanserades också B170 NGT som går på gas eller bensin. Den räknas därmed som miljöbil och är eftersökt. Basmotorn i B-klass är på 1,5 liter och 95 hk, men vanligare är 1,7-liter motorn på 116 hk. Starkare motorer finns också, B200 har 136 hk och B200 Turbo 193 hk. Dieselmotorer finns med 109 respektive 140 hk.


Den första generationens A-klass i sitt första utförande hade katastrofalt dåliga vägegenskaper, då den välte vid undanmanöver. Ombyggd bil och sladdhämmande system räddade så småningom lanseringen. Nya A-klass och B-klass är i grunden betydligt säkrare att köra. Faktum är att vägegenskaperna för B-klass är riktigt underhållande på krokiga småvägar.


Förarmiljön är trivsam och välordnad med tydliga instrument och reglage. Undantaget är multifunktionsspaken för ljus/vindrutetorkare, som kräver viss tillvänjning. Sittställningen är hög och det är lätt att stiga in och ur bilen. Den tvärt sluttande motorhuven ger dock dålig närsikt framåt.

Jämfört med bilar i Golfklassen är innerutrymmena i B-klass mycket goda. B-klass är faktiskt rymligare än mellanklassaren C-klass på flera punkter. Baksätet ger bra med rum för huvud och knän, men mittenplatsen är något hård och obekväm. Bagageutrymmet är rymligt och lättlastat.


Mer flexibel kan B-klass bli om bilen är extrautrustad med Easy Vario Plus. Då kan baksätet plockas ut och passagerarstolen fram fällas vilket gör bilen förbluffande rymlig med tanke på yttermåtten. Versionen Easy Vario Plus finns dock inte till miljöbilen med NGT-motor. Säkerhetsmässigt ligger B-klass mycket bra till med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2006. Antisladdsystemet ESP är självklart standard.


B-klass klarar besiktningen sämre än medelbilen. Ett av skälen till det är brustna fjädrar i framvagnen, ett fel som delas med A-klass. Nästan var tionde B-klass diesel får underkänt på grund av bristfälliga fjädrar. Det är ovanligt mycket för bilar från 2005. Ett byte kostar omkring 5 000 kronor. Besiktningen anmärker också på strålkastare och blinkers.


I övrigt kan noteras att en del exemplar haft fel på givaren till ESP-systemet, något som upptäcks när en varningslampa tänds. Den steglösa CVTlådan kan rycka vid start. Då krävs en omprogrammering av en styrenhet. Vissa ägare har också klagat på missljud från aggregatrem och remspännarhjul. Motorerna i B-klass drivs av kamkedja, vilket är att föredra ur servicesynpunkt. Kamremsbytena vid specificerade intervall kostar alltid mer.


Rostskyddet har både goda och dåliga sidor. Det är plus för välgjorda limningar på dörrar, huv och baklucka. Underredet är besprutat med tjockt slitskydd och inuti balkar finns också rostskyddsmedel. Däremot är de bakre skärmkanterna en rostfälla som samlar blöt smuts och på sikt kan orsaka rost. Bränsletank av plåt i stället för plast och avsaknad av stänklappar ger också minuspoäng.


B-klass är högt prissatt jämfört med konkurrenterna. Mest eftertraktad är miljöbilen, men den är ännu relativt sällsynt.

Utrymme, säkerhet
Fjädrar, närsikt

Begpriser

B 170 1,7 116hk, T245, CST, Driver, AC/ACC, 5d

(Ej Driver Pkt, Ej AC/ACC -20 000) (150 1,5 95hk -10 000) (200 2,0 136hk +8 000) (180 2,0 109hk CDI/-PF +12 000)

År4812
05B134800121100109100
06141000127300113800
07147900133900120500
08A155400140800127400

B 170 1,7 116hk, T245, CST, Driver, AC/ACC, 5d

(150/160 1,5 95hk -10 000) (170 1,7 116hk =0,10) (200 2,0 136hk +8 000) (180 2,0 109hk CDI-PF +12 000)

År4812
08B166200150800136500
09175200159000144500
10183800167300 -

Ekonomi

Modell170 CST-06180 CDI CST-06
Pris kr129000141000
Värdeminskning
Skatt, besiktning16303670
Försäkring 72207220
Bränsle1441010840
Reparationer, service mm 72207220
Däck 24502990
Totalt/år5040050800
Totalt/mil 3434

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7893
Katalysator8203
Bromsbelägg fram 22993
Hjullager hö fram4704
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 13415
Koppling 16091
Stötdämpare fram 6350

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2005
Trepunktsbälte alla platser2005
Krockkudde förare/passagerare05/05
Sidokrockkudde fram2005
Nackskydd alla platser2005
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester170 CST-06180 CDI CST-06
Längd/bredd, cm427/178427/178
Tj.vikt/maxlast, kg1310/5201435/445
Max släpvikt, kg 13001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/16994/1991
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,311,3
Bränsle, l/100 km7,15,6
Effekt, kW/hk85/11680/109

Rostskydd

Större delen av underredet som är täckt av plastsköldar är besprutat med tjockt vaxlager och skarvarna är tätade med PVC. Också framskärmarnas infästningar och motorbalken är behandlade, liksom balkarna under bilen, här dock mer sporadiskt. Dörrar, huv oc
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-02-15 13:30

Inte kan det väl kosta 22 993 kr att byta bromsbelägg fram?

#2
Anonym
2012-10-04 23:10

Fick offert på byte av stötdämpare fram på B 180 gas från 2010 som gått 2700 mil. Skulle kosta 14.120 kronor. Garantin har gått ut.
Bör inte detta gå på någon förlängd garanti. Verkade vara ett vanligt fel.

#3
Anonym
2013-04-12 12:41

Är det möjligt att byte av bromsbelägg fram kostar över 22 000 kr? Nyss bytt på v70 , gick på 1200 kr

#4
Anonym
2014-01-20 20:49

Har haft två b-klass 2006 och 2008. Båda hade rostproblem i alla dörrar och lucka. Mercedes fixade rosten på goodwill, men bara om den var fullservad hos dem. Tröttnade dock och skaffade en folkvagn som egentligen är bättre på allt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.