Bild
Nästa artikel

Tråkig men pålitlig

Tester
Det finns roligare bilar än Mazdas mellanklassare. Men modellen håller hög driftsäkerhet, åren till trots.
Diskreta Mazda 626 går sällan sönder och har genom åren prisats av sina ägare.
Vanligaste motorn är två liter stor och ger 115 hästkrafter.
Bra förarmiljö men plastig inredning som dock står emot tidens tand bra. Ratten går bara att justera i höjdled.

Det finns egentligen inte så mycket att berätta om Mazdas mellanklassare 626. Den sticker inte ut egenskapsmässigt på något sätt och det är sällan ägarna rapporterar om några fel. Modellen vänder sig knappast till entusiasterna men få bilar krånglar så lite.

Mazda 626 kom till Sverige 1979, då var den bakhjulsdriven och tämligen ålderdomlig till konstruktionen. 1983 kom en ny framhjulsdriven version. Sedan skedde modellbyten 1988, 1992 och 1997. Till 2002 kom efterträdaren Mazda 6. Här har vi främst tittat på årgångarna 1997–2002.

Tre karossalternativ finns att välja mellan, sedan, halvkombi och kombi. Den senare är mest eftertraktad och därmed dyrare som begagnad. Den vanligaste motorn är på två liter och 115 hk. Det finns också en 1,8-liters motor på 90 hk samt en 2-litersmotor på 136 hk. På äldre bilar finns också en 2,5-liters V6-motor. Köregenskaperna på äldre modeller (1992-1997) var åt det mjuka hållet med komfortfjädring. Nackdelen var instabila väjningsegenskaper vid undanmanöver. På senare modeller gjorde man tvärtom.

De sista årens Mazda 626 är mer stötig över ojämnheter. Fjädringen är fastare och styvare och bilen kränger inte lika mycket. Väghållningen är tryggt understyrd till karaktären. De förbättrade köregenskaperna har dock gått ut över försämrad åkkomfort.

Tyvärr är 626 en oväntat bullrig bil för att tillhöra mellanklassen. Ett enklare antispinnsystem fanns som standard från 1998. Det fungerar inte alls lika bra som ett antisladdsystem av typen ESP, ett tillval som aldrig fanns till 626:an. Tidigare hade 626 en spolformad kaross med ganska begränsade innerutrymmen. Från 1998 förbättrades utrymmena väsentligt. Främst kom det baksätet till godo.

Från 1998 finns trepunktsbälten även på mittplatsen bak. Även bagageutrymmet blev större på årsmodell 1998. Förarmiljön är tydlig och funktionell som på de flesta japanska mellanklassare. Men den ser också plastigt tråkig ut.

Mazda 626 är inte krocktestad av Euro NCAP. Folksam bedömer den som bättre än medelbilen 1998-2002 och det är ett bra betyg med tanke på bilens ålder.

Den stora fördelen med 626 är driftkvaliteten. Modellen har exempelvis inte drabbats av krånglande elektronik eller framvagnsproblem som många andra begbilar. Bromsproblem är som vanligt förekommande på äldre bilar. Skivorna fram kan vara skeva, då vibrerar det gärna i ratten vid inbromsning. Bakre bromsoken kan rosta fast och behöver helst smörjas vid service.

Rostiga bromsrör kan också finnas, speciellt på äldre modeller. På några exemplar har hjullagren slitits ut ovanligt fort. Trasig elvärme i stolarna har också förekommit på en del exemplar. Det kan bero på att någon har satt ett knä i stolen. Då kan de känsliga värmetrådarna gå av. Det brukar kosta ett par tusen kronor att åtgärda stolsvärmen.

Ålderdomligt rostskydd är Mazdas svagaste punkt. Här finns många skarvar, gjorda med dålig precision. Bensintank i plåt är en typisk rostfälla liksom skärmkanter och domkraftsfästet.

Driftsäkerhet
Rostskydd

Begpriser

626 2,0i 116hk, Touring Pkt. ACC, 5d

(Ej Touring Pkt, Ej ACC -5 000) (4d -3 000) (2,0 136hk, S =0) (Kombi +6 000)

År4812
00 - - 30800
01 - - 37000
02 - - 41500

Ekonomi

Modell2,0-022,0 Titan-02
Pris kr3850041500
Värdeminskning
Skatt, besiktning19401940
Försäkring 61207060
Bränsle1603016440
Reparationer, service mm 67206720
Däck 14201420
Totalt/år3820040100
Totalt/mil 2527

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4100
Katalysator8736
Bromsbelägg fram 2062
Hjullager hö fram1810
Kamrem 6154
Elektronikbox, motor 18554
Koppling 7656
Stötdämpare fram 3676

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak95/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare94/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam498-02

Teknisk data

Krocktester2,0-022,0 Titan -02
Längd/bredd, cm458/171458/171
Tj.vikt/maxlast, kg1360/3431367/343
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/19914/1991
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,0-
Bränsle, l/100 km7,98,1
Effekt, kW/hk85/116100/136

Rostskydd

Bilen har en ålderdomlig konstruktion 0ch man har inte ödslat med rostskyddsmedel. Domkraftsfästet är mycket känsligt för angrepp. Inga innerskärmar bak. Fram är de tunna och ej heltäckande. Bottenplattan är delvis PVC-behandlad, men bak finns oskyddade p
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-08-26 18:52

Ett stort problem på mazda 626 är airbagen på höger framstol som
ett känt teknisk problem och kostar 8000-9000 sek att åtgärda

#2
MerleneBrown
2017-05-22 12:53

Looks like it is very good car. I'm going to buy a car for myself but don't know exactly what model I want. It should be comfortable and reliable and it is very important that not to have any problems with airbags. I see here are many wise people who know a lot of useful info about the car, so i will be very thankful for any advices. Best regards, http://hireessaywriter.org expert

#3
Ross Diaz
2017-08-14 06:46

Tack för att du delar denna kvalitetsinformation med oss. Jag tyckte verkligen om att läsa. Artikeln du harDelade här mycket hjälpsam och intressant också.

https://essayreviewratings.com/

#4
shawnkemp
2017-10-28 09:55

It fulfills me so your huge data and shrewdness have another channel for attempting into the field. i am trusting you will safeguard this web website progressive so clients can come and read energizing stories
https://www.topcelebrityjackets.com/ryan-gosling-blade-runner-2-long-lea...

#5
lauratrott
2017-10-31 11:22

Simply preference to mention your submit with great pictures is as astounding. The clearness on your positioned up is just excellent and https://www.assignmentbrief.co.uk that i can think you’re an professional in this situation

#6
Run 3
2017-12-06 07:22

Den stora fördelen med 626 är driftkvaliteten. Modellen har exempelvis inte drabbats av krånglande elektronik eller framvagnsproblem som många andra begbilar.
http://rollingskygame.com/run-3
http://rollingskygame.com/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.