Bild
Nästa artikel

Bullrig med rostrisk

Tester
Mazda6 är rolig att köra, men bilen har tyvärr dåligt rostskydd och hög ljudnivå.
Mazda6 finns i tre karossutföranden, Vi Bilägare testade mellanmodellen med fem dörrar.
Halvkombin är en smart biltyp. Lastutrymme nästan som en kombi, utan att man behöver köra ”skåpbil”.
Interiören är elegant och inställningsmöjligheterna är goda. En oerhörd skillnad mot föregångaren 626.

Mazda har länge varit känt för att bygga bilar som håller. Ta vilken driftsäkerhetsundersökning som helst – det japanska märket återfinns i toppskiktet. Ändå hade man i slutet av 1990-talet allt svårare att locka nya kunder – och de gamla ville ju inte byta bort sina bilar eftersom de höll så bra. Mazdas försök till lösning blev att göra sina bilar snyggare och sportigare.

Mazda6 kom 2002 med en lättare facelift 2005. Generation två lanserades 2008. Köparna tog emot modellen väl, kombinationen körglädje, spännande utseende och kvalitetsrykte lockade många och produktionstakten fick skruvas upp i flera etapper.

Tre karossalternativ finns: Fyrdörrars sedan, femdörrars kombisedan samt en traditionell kombi. Motorerna man kan välja mellan är 1,8/120 hk, 2,0/141 hk samt 2,3 med 166 hk. Senare tillkom två dieselalternativ på 121 respektive 143 hk. Under 2006 introduceras Mazda 6 MPS, en fyrhjulsdriven värsting med 260 hk. Den senare finns endast som fyrdörrars sedan.

Vi Bilägare valde lagommodellen 2,0 med femdörrarskaross och några tillval behövdes egentligen inte eftersom utrustningen var tämligen komplett redan i standardutförande. Till och med antisladdsystem ingick.

Sexan uppskattades av långtestlaget för sina rappa och roliga köregenskaper och sin modesta bränsleförbrukning men snabbt noterades även några allvarliga plumpar i protokollet: Exceptionellt hög ljudnivå på grund av mycket däckbuller och ljudlig motor samt ett ytterst tveksamt rostskydd.

Bilen levde inte heller upp helt till Mazdas goda kvalitetsrykte. Det är sällan japanska bilar drabbas av elfel men vår bil drogs med en konstrande elfönsterhiss. Dessutom kärvade växelöverföringen och bilen kändes länge vinglig på vägen. Det senare visade sig vara ett fel med för dåliga fjäderbensinfästningar och ordnades av Mazda på garantin. Även andra exemplar har drabbats av detta fel.

Men värst var det med rosten. Redan efter två år konstaterades rostskador på båda skärmkanterna bak. En tätning som hamnat vid sidan av skarven mellan inner- och ytterskärm och den ständigt fuktiga miljö som hjulhusen utsätts för på grund av filtinnerskärmar är dåliga förutsättningar.

Mazda åtgärdade bakskärmarna kostnadsfritt, genom att byta ut flyglarna upp till taket. Den som äger eller funderar på att köpa en Mazda 6 gör bäst i att budgetera för en rostskyddsbehandling. Den uppdaterade Mazda6 som kom hösten 2005 är bättre både gällande ljudnivå och rostskydd.

Vid 8 000 mil skakade framvagnen kraftigt vid inbromsningar, och bromsskivorna fram fick bytas. för drygt 4 000 kr inklusive belägg. Ett typfel som många Mazda 6-ägare, drabbats av är ”nervös” framvagn som vill dra åt höger eller vänster, främst vid acceleration.

Detta beror på för hårt åtdragna bussningar vid fabrik och kan kosta ett par tusen att få åtgärdat på verkstad. Ett annat bekymmer har varit xenonljusen där en styrenhet till lamporna kostar cirka 5 000 kr att få utbytt.

Mazda har också återkallat 5 000 bilar för montering av värmesköld vid bränsletanken.

Körglädje, utrymme
Bullrig, svagt rostskydd

Begpriser

6 2,0 141hk, Touring Pkt, ACC, 5d

(4d -4 000) (1,8 120hk, AC -6 000) (Kombi +6 000)

År4812
03 - 6860058400
04 - 7510064400
05A917008020069000

6 2,0 141hk, Touring Pkt, ACC, 5d

(4d -5 000) (1,8 120hk, AC -8 000) (Kombi +8 000)

År4812
05B1062009370082500
0611280010030088600
0711740010490092700
08A12540011140099200

6 2,0 147hk, Advance, ACC, 5d

(4d -6 000) (1,8 120hk, Go, AC -15 000) (1,8 120hk -8 000) (2,0 140hk CD-DPF +8 000) (Kombi +8 000)

År4812
08153800138000123500
09161600145500130700
10A169500152900137400

Ekonomi

Modell1,8-042,3-07
Pris kr61900111600
Värdeminskning
Skatt, besiktning23402340
Försäkring 71408840
Bränsle1684017660
Reparationer, service mm 71305820
Däck 16501790
Totalt/år4420051600
Totalt/mil 2934

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6891
Katalysator10356
Bromsbelägg fram 2312
Hjullager hö fram2704
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 22018
Koppling 10103
Stötdämpare fram 5220

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak02/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare2002
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd2002

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,8-042,3-07
Längd/bredd, cm467/178467/178
Tj.vikt/maxlast, kg1432/3831450/410
Max släpvikt, kg 13001500
Antal cyl/slagvolym.cm34/17984/2261
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,79,0
Bränsle, l/100 km8,38,7
Effekt, kW/hk88/120122/166

Rostskydd

Karossen är galvad till 90 procent, men därutöver saknas behandling. Innerskärmar finns men baktill är de tillverkade av filt. Skärmkanterna samlar lort och fukt. Slitskyddet undertill täcker halvdant och det går att finna flera plåtar ovanpå varandra uta
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-03-29 09:32

Har en 6:a kombi från 2007. Hjullager fram är bytta, ingen rost och bilen går som en klocka, dessutom sexväxlad och inte bullrigare än andra. Perfekt bil

#2
Anonym
2013-06-25 15:02

Har en 2.3 kombicupe , har haft den inne för rostskador på garanti 2009, har börjat på ena backskärmen igen men nu får jag fixa det själv tydligen, Har även fått byta packning och fylla på Ac. Nu är ju bilen sju år , mekaniskt har den fungerat väl betydligt mindre broblem än vänner med så kallade premiumbilar.( Volvo och dom tre Tyskarna och den flotta Japanen)

#3
Anonym
2013-08-30 15:10

Har en 6:a 2,3 Sport Kombi och den har gått klockrent. Bytt hö strålkastare för dålig reflektor i år och har haft halvljusglapp på vänster sida ett par år. Rosten har åtgärdats i fler omgångara. Tills sist drogs rostgarantierna in och jag fick en goodwill för att laga det och skulle få betala 8000 kr för rostskador som redan försökts lagas. Det gick jag inte på. En kanonbra bil, men rosten är inte rolig.

#4
Anonym
2014-03-20 21:07

Har en rostskyddsbehandlad 6:a Sportkombi 2007 17500 mil, ett hjullager bytt här åxå, 0,77 med takbox dubbdäck senaste fjällresan. Tyst är den definitivt inte, överväger öronproppar för att fortsatt kunna njuta av Bose-anläggningen. XCarLink matar den med goa 320kbit/s Spotify-listor när man tröttnat på CD

#5
Anonym
2014-03-26 16:51

Har en Mazda 6 2,0 -03 rost på bakre skärmar samt börjar rosta under till, rullat 15000 mil, kan även lägga till som alla andra påpekat att tyst är den inte låter väldigt mycket när man kör annars en kanon rolig bil att köra, några andra problem har jag inte stött på med denna bil.

#6
Anders
2015-03-20 08:10

Jag har en sportkombi 2007, 12000 mil. Rostskyddsbehandlade den som ny, har inte varit några problem förutom normalt slitage, d.v.s byte av bromsar, ett hjullager och främre avgasrör. Ingen rost. Valde "tysta" däck vid senaste bytet vilket faktisk påverkade ljudnivån ganska mycket. Går att köra imponerande snålt även som fullastad. Mycket bil för pengarna tycker jag.

#7
Illinois
2015-04-04 00:19

Useful info. Fortunate me I discovered your website by chance, and
I am stunned why this coincidence did not came about earlier!
I bookmarked it.

#8
ashton glenn football kernersville
2015-04-23 12:24

That's really not very hot in cooking terms and, when cooking something as delicate as an egg,
we want to take advantage of that. This includes all 'matter' that you can see, hear, smell,
taste, and touch. It is a unique coaching institute which provides
training and counseling by developing the easy
methods and techniques of the aspirants. Most chemists specialize in one
or more sub-disciplines. A schema is an inbuilt knowledge structure which
develops with learning, age and experience. All chemistry
sets are designed with specific age groups in mind.

It is very necessary of keeping Q&A board on the internet so students faced any problem regarding their textbook they can place their query before the board.
Then, share ideas on projects with students to
present in the school science fair.

#9
sinus pressure points
2015-06-22 17:10

Delicately massage, with small circles, along your jawbone from your ear to your chin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.