Bild
Nästa artikel

Svår att finna

Tester
Körglädje och hög kvalitet gör Mazda3 mäkta populär. Bilen kan vara besvärlig att finna som begagnad.
Mazda3 är en av de körgladare bilarna i Golfklassen. Kvaliteten är också god, ett skäl till att bilen är så efterfrågad som begagnad.
Bakljusen i klarglas är Lexusinfluerade i designen.
Sedanmodellen är inte lika populär.

Mazda 323 var i många år en pålitlig bil med hög kvalitet, men bilmodellen fick också rykte som sig att vara en tråkmåns som mest kördes mest av äldre förare. För att de yngre kunderna skulle hitta till Mazda krävdes en helt ny modell.

Hösten 2003 presenterades Mazda3 som ersättare till Mazda 323. Mycket teknik och bland annat bottenplatta som delas med koncernsyskonen Volvo S40/V50 och Ford Focus/C-Max har gjort att Mazda hamnat i en bättre dager.

Mazda3 finns i två karossvarianter, halvkombi och sedan. Den förra är vanligast och mest såld.

Den vanligaste motorn är på 1,6-liter och ger 105 hk. Det är också den enda motorn som finns i kombination med automatlåda. Tvålitersmotorn är på 150 hk, dieselmotorn på 109 hk. Sportversionen heter MPS och har 2,3-liters turbomatad motor på hela 260 hk. Samtliga motorer, utom dieseln, har kamkedja. Det ska normalt sett hålla bilens livslängd ut, vilket ger lägre servicekostnader än motorer med kamrem. Kamremmen till dieselmotorn ska bytas efter 24000 mil eller 10 år, vilket som inträffar först.

Mazda3 har roliga köregenskaper med fin styrning och spänstiga reaktioner. Kurvegenskaperna håller hög klass. Bilen bli lite vindkänslig och nervös vid körning rakt fram i hög fart på motorväg. Det är ett pris man får betala för den känsliga styrreaktionen.

Antisladdsystem är inte standard, men fanns som tillval. Välj helst en modell med aktivt antisladdsystem. Det höjer körsäkerheten, speciellt i halka. Att Mazda3 ska vara lite sportig märks också inuti bilen. Förarmiljön är tydligt influerad av Alfa Romeo.

Den är snyggt utförd, men både instrumenten och reglagen kan upplevas som röriga av en del. Stolarna fram är bekväma och baksätet förvånande rymligt för storleksklassen. Däremot är bagageutrymmet måttligt stort, trots att bilen är längre än flera konkurrenter.

Bullret, främst på grov asfalt, är dock en tråkig komfortmiss. Till 2006 fick bilen torpedvägg och motorhuv med bättre isolering, vilket ska ge lägre ljudnivå i kupén, men i verkligheten är skillnaden inte så stor.

I Euro NCAP:s krocktest klarade Mazda3 fyra stjärnor under 2006, ett godkänt resultat. Många biltillverkare har problem med motorer, växellådor, elektronik eller chassikomponenter. Det verkar vara mycket sällsynt på Mazda3. Ovanligt få problem har noterats, vilket självfallet är en förklaring till modellens popularitet. Reservdelskostnaderna är dock något höga på Mazda3.

Några punkter finns det ändå att se upp med för den som är spekulant. Bromsskivorna bak kan vara rostiga, precis som på många andra bilar. Det kostar ett par tusen kronor att byta bromsskivor. Blinkersglaset fram har också spruckit vissa exemplar. Exemplar tillverkade i februari 2005 återkallades på grund av falsklarm av krockkuddelampan.

Fukt kunde komma in i en känsligt placerad sensor vid motorhuven. 350 bilar berördes, de allra flesta är åtgärdade. Om krockkuddelampan lyser så är bilen troligen inte åtgärdad. Rostskyddet är det svaga punkten på Mazda3. Invändig behandling saknas i balkar, hålrum, motorhuv och dörrar. De fuktsamlande filtinnerskärmarna ger också minus, liksom att hela karossen är i plåt.

Köregenskaper, komfort
Buller, rostskydd

Begpriser

3 1,6 105hk, Base, AC, 5d

(Ej AC -5 000) (4d =0) (1,4 84hk, Comfort -6000)

År4812
03 - 5680047700
04 - 6190053300
05784006800058400
06A836007270064100

3 1,6 105hk, Touring Pkt, AC, 5d

(4d =0) (1,4 84hk, Comfort -6 000) (2,0 150hk, 6vxl +6 000) (Exclusive, ACC +6 000)

År4812
06B906007970069600
07982008580076200
081043009240081800
09A1102009830087200

Ekonomi

Modell1,4-06A2,0-06A
Pris kr7420086200
Värdeminskning
Skatt, besiktning16402000
Försäkring 62808560
Bränsle1461016640
Reparationer, service mm 58805880
Däck 16001600
Totalt/år4010046400
Totalt/mil 2731

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör4364
Katalysator10325
Bromsbelägg fram 1438
Hjullager hö fram2130
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 16500
Koppling 5360
Stötdämpare fram 3250

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak03/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare03/03
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd2003

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42006
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6-06A2,0-06A
Längd/bredd, cm442/176442/176
Tj.vikt/maxlast, kg1180/5151369/376
Max släpvikt, kg 13001300
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1992
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,09,0
Bränsle, l/100 km7,28,2
Effekt, kW/hk77/105110/150

Rostskydd

Bilen saknar behandling invändigt i balkar, hålrum, motorhuv och dörrar. Rostfällor är de fukt- och smutssamlande plastlisterna under sparklådorna och filtinnerskärmar bak. Stänklappar saknas. Välgjorda limningar i huv, dörrar och lucka. Slitskyddet få
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-22 19:27

Vi har haft 4 Mazda 323 i vår familj genom åren. INGEN av dessa bilar har varit felfria, långt ifrån. Dotter o måg har haft 2 626or, inte heller de har varit felfria. Elektroniken har dock fungerat, men det finns ju andra komponenter.
Är det månne en myt att Mazda skulle vara felfriare än andra? Och vaför är en ny Mazda 323 bullrigare än en av årsmodell 90?, vilket är vår erfarenhet.

#2
Anonym
2012-07-22 00:22

Har kört min Mazda 323f 4år nu, det som är byt på under dessa år är bromsbelägg bak.
Bilen har nu gått 24400mil utan att någon någonsin har byts kam-rem på den.
Är inte Mazda värdens bästa och felfria bil då??.

#3
Anonym
2012-11-23 09:24

Att bilen tål fukt och väta lika bra som en brustablett kanske inte räknas som ett fel?

#1296
Anonym
2013-07-19 10:34

Bilar är slitvara, ingen bil oavsett märke är felfri. Däremot kan de vara bra eller dåligt skötta och ha starka och svaga sidor. Blir nyfiken varför man återvänder till ett bilmärke och har ägt 4 stycken om man samtidigt uttrycker en viss skepsis mot märket?

#1679616
Anonym
2013-07-19 10:44

Bullret beror på att man satsat mer på väghållning än komfort. Hårdare fjädring osv. Men blir återigen nyfiken på varför detta skulle komma som en överraskning när man så lätt kan kolla sånt innan bilköp?Jag har en 323 F-98 och den är mer stötig och bullrig än t.om min gamla volvo 340. Men det visste jag när jag köpte den för jag prioriterade bra väghålling och körglädje framför ett anonymt transportmedel. Så man tillverkar väl bilar för olika behov är väl ett troligt svar.

#4
Anonym
2013-07-19 15:14

Jag har tittat på en Mazda 3 1,6 2007 på en internetsida. Den har gått 8600 mil och kostar 79 000 kr. Verkar det okey? Vad bör man titta på speciellt? Har du erfarenhet av den årsmodellen, kan du väl skriva några rader. Jag har bara sett bilen på bild, som du förstår. Bilen är ej sedanmodell.
Tacksam för en kommentar.
Macke

#5
Anonym
2014-03-31 09:19

Hur många växlar har automaten i 3'an?
Sugen på M3 automat..

/P

#6
Anonym
2014-04-09 10:29

Det är 4 växlar på automaten. Den är helt ok. Mazda är dock kända för sina manuella lådor, som även på 3:an fått fina omdömen.

3:an är en fin och bra bil. Känns gedigen och pålitlig. 1.6 är rappare än 2.0 och ska du inte köra mycket motorväg kommer du gilla 1.6 bättre. Glöm låga förbrukningstal. 3:an är så pass kul att köra att man kör "aktivt" mest hela tiden. Rostproblem har jag då aldrig sett på någon 3:a, tillskillnad mot storebror 6 eller föregångaren 323. Ljudnivån är hög på alla Mazda. Dom är alla skapligt tysta i länder med finare asfalt och nästan alla länder har en mindre grov asfalt än Sverige. Jag har kört några tusen mil i både 1.6 och 2.0 och kan rekommendera dom starkt. Minus är: Ljudnivå, bränsleförbrukning (svårt att komma under 0.8) Knepigt att byta lamporna fram (men man lär sig). Kommer nog köpa en från 2006 och upp själv om rätt objekt dyker upp. Det börjar bli dags för en andra bil och 3:an skulle vara utmärkt.

#7
Anonym
2014-04-19 22:19

Har en Mazda 323 1995 års modell 1.3 ... vet ej om kamremmen är bytt

Går motorns sönder om den inte bytes?

Mvh
AnnaLind

#1297
Anonym
2014-05-04 21:52

Varför kör ni mazda om de är så dåliga då ?;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.