Bild
Nästa artikel

Hög standard

Tester
Lexus RX håller hög kvalitet, och priserna är också därefter.
Lexus RX 400h är inte tänkt för terrängkörning, men Hammarbybackens branta grusvägar klarade den galant.
Förarmiljön är elegant och lättöverskådlig.
Bagageutrymmet är lättlastat, men inte särskilt stort.

Lexus RX kom i sin första generation till Sverige tidigt år 2001. Motorn var då en treliters V6:a på 201 hk. Den andra generationen kom 2003, med samma motor och effekten marginellt höjd till 204 hk. Senare kom RX 350 med en 3,5-liters V6:a på 276 hk.


Den riktigt stora uppmärksamheten fick Lexus när hybridversionen kallad RX 400h presenterades under 2005 och raskt blev modellens storsäljare. Basmotorn är en 3,3-liters V6:a på 211 hk som går på bensin. Tillsammans med elmotorer både fram och bak blir maxeffekten 271 hk.


Hybridtekniken är i grunden densamma som i Toyota Prius, men här tillkommer också drivning på bakhjulen. Tekniken har genom åren visat sig vara tillförlitlig. Till en början klassades RX 400h också som miljöbil med vissa ekonomiska fördelar.


Lexus RX går mjukt, tyst och bekvämt på vägen. Styrning och fjädring är mer anpassade för komfort än sportiga köregenskaper. På svenska vintervägar kan RX400h vara rätt spårkänslig, fyrhjulsdriften till trots.


RX 400h är inte någon utpräglad terrängbil. Driften på bakhjulen märks inte mycket. Elmotorn bak är för svag för tuffa förhållanden.


RX 300/350 har samma 4WD-system som Toyota RAV4 och driver konstant med hälften fram och hälften bak i normalkörning och här är framkomligheten bättre jämfört med hybriden.


Förarmiljön är elegant, lättöverskådlig och tydligt utformad. Bakåtsikten är dessvärre dålig. Fram sitter man med utmärkt komfort och även i baksätet är det bekvämt. Innerutrymmena är i klass med Volvo V70 och Saab 9-5, medan bagageutrymmet är något mindre.


Lexus RX är inte krocktestad av Euro NCAP, men säkerhetsutrustningen är hög. ESP-system är standard på alla svensksålda RX, men kan saknas på privatimporterade exemplar.


Besiktningen klaras bättre än medelbilen, med undantag för slitna bromsar, speciellt bak. Andra anmärkningar är mer ägarrelaterade, exempelvis bristfälliga positionsljus.


Lexus är känt för bra kvalitet och RX är inget undantag. Driftsäkerheten är mycket hög. En begagnatgaranti hos märkeshandlarna finns och gäller upp till åtta år eller 15 000 mil. Det är i princip en förlängd nybilsgaranti.


Återkallelser har förekommit, bland annat på grund av att en panel vid sidan av gaspedalen kunde lossna med risk för störningar. Vidare har det funnits risk för läckande bromsvätska som också resulterat i återkallelse.


En del ägare har klagat på trög styrning och styrväxeln har också bytts ut på en del exemplar. Vindrutan på vissa bilar har bågnat, vilket har lett till onormalt högt vindbrus. Trasig stolsvärme har också förekommit på några exemplar.

Kvaliter, komfort
Terrängegenskaper, bakåtsikt

Begpriser

RX 300 3,0 V6 204hk, Comf.Pkt, ACC, AUT, Skinn, 4WD

(Ej Comf.Pkt, Ej Skinn -25 000)

År4812
03 - 166600142700
04 - 184400158800
05221900202100174900
06241200219900191100
07273400249700217700
08293400268700235600
09A313900287200251500

RX 400h Hybrid HSD 3,3 V6 Comfort, ACC, AUT, Skinn, 4WD

(Ej Comfort, Ej Skinn -30 000)

År4812
05286200261500239000
06312200285400261000
07337900309100282700
08365400334600306200
09A390600357800327900

Ekonomi

ModellRX350 -07RX400h -07
Pris kr266600392800
Värdeminskning
Skatt, besiktning34801480
Försäkring 1050011400
Bränsle2127015710
Reparationer, service mm 101609060
Däck 36003810
Totalt/år8690094800
Totalt/mil 5863

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör2432
Katalysator12047
Bromsbelägg fram 1540
Hjullager hö fram4147
Kamrem 3780
Elektronikbox, motor 8374
Koppling Automat
Stötdämpare fram 5408

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare2000
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd2000

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterRX350 -07RX400h -07
Längd/bredd, cm474/185476/186
Tj.vikt/maxlast, kg1990/3902120/390
Max släpvikt, kg 20002000
Antal cyl/slagvolym.cm36/34566/3311
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek7,88,1
Bränsle, l/100 km11,28,1
Effekt, kW/hk203/276155/211

Rostskydd

Konstruktionen och rostskyddet på minner i mångt och mycket om Toyotas övriga bilar. Trots att Lexus är ett lyxbilsmärke håller inte rostskyddet bilens klass i övrigt. I hjulhusen bak finns en smutssamlande hylla, som kan ge rost på sikt. Hela karossen är
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-10 21:55

Den riktigt stora uppmärksamheten fick Lexus när hybridversionen kallad RX 400h presenterades under 2005 och raskt blev modellens storsäljare. Skriver VB. Men det gäller nog bara i Sverige. I USA var det den mest sålda SUV sju år i rad vilket betyder att den fick rätt stor uppmärksamhet innan RX400h presenterades där.

#2
Anonym
2012-06-26 01:27

Nästan skrämmande högt pris, gäller även 450h, lagom roligt när man åker på ett batteribyte på hybridbil. Skulle aldrig våga köpa en hybrid lexus bortom 10k mil.

#3
Anonym
2012-12-13 14:26

Är en Lexus ägare Rx 400h -07, och är mycket nöjd med bilen.
Det kommer ofta fram att det blir dyrt med batteribyte, och det är säkert rätt.
Men vad jag vet är det ingen än i Sverige som behövt byta batteri trots många körmil, så frågan är väl hur många mil och år som behövs innan batteribyte, eller byte av enstaka celler måste göras.
C-G Askrud

#4
Anonym
2013-06-06 13:22

Vad jag hört är att batterierna på lexus ska hålla bilens livslängd... Frågan är hur lång lexus räknar på att deras bil ska leva

#5
Anonym
2013-08-14 23:24

Det finns många Toyota & Lexus hybrider som tex taxi som gått över 30 000mil med helt original drivlina och hybridsystem/batteri då dessa komponenter som sagt är konstruerade för att hålla bilens livslängd, vissa har gått ända uppåt 70 000mil utan problem så oroar man sig för detta så lär man absolut inte kunna köpa en modern dieselbil med partikelfilter eller liknande som i regel är lika dyrt (ett fabriksnytt hybridbatteri från Toyota kostar under 20 000kr) och håller klart sämre än Toyota & Lexus hybridsystem då det helt enkelt håller en oerhört bra kvalitét.