Senaste aktivitet

"850-ägare" har kommenterat på "Seglivad långkörare"
Lexus första försök i mellanklassen kom 1998 och lyckas vara både diskret och tuff på samma gång.
Det är ganska trångt på förarplatsen men det finns mycket skoj att titta på och pilla med. Trots lite plastig känsla är kvaliteten mycket hög.
Halvkombin Sportcross introducerades hösten 2001. Lite mer plats för prylarna.

Problemfri men dyr

Tester
Lexus IS200 är en sportig lyxbil förklädd i mellanklassens kostym. Få fel men höga kostnader.

När Lexus kompaktbil IS200 presenterades 1998 var det en direkt utmanare till BMW 3-serien, ingen annan tillverkare har kopierat det tyska konceptet så rakt av. Ändå bjuder IS200 på en helt annan upplevelse.


Från det att Lexus IS-serien lanserades våren 1999 har det sålts drygt 1100 bilar i Sverige. Vanligast är IS200 med rak sexcylindrig motor på två liter och 155 hk.


En starkare modell, IS300, med 213 hk stark sexa från storebror GS300 finns också att tillgå, liksom kombimodellen Sportcross.


Hösten 2005 presenterades en helt ny IS-serie med en 2,5-liters V6-motor eller fyrcylindrig diesel från Toyota. Nya IS-serien är mycket större och inte alls lika sportigt lagd som föregångaren.


Körglädjen är ett av de främsta köpargumenten för Lexus IS. Bilens chassi är välbalanserat, med påkostade hjulupphängningar. Styrningen är blixtsnabb och bilen kränger ytterst lite i kurvorna.


Motorn är sportigt lagd och presterar bäst vid höga varvtal, på låga varv känns den gärna orkeslös. Både den manuella växellådan och automatlådan fungerar sällsynt smidigt. Däremot kan däckbullret upplevas som irriterande. Sikten är bra framåt, men det höga bakpartiet försvårar exempelvis backmanöver.


Förarmiljön kan uppfattas som antingen sportig eller irriterande rörig. Hastighetsmätaren är utformad på ett sätt som ska föra tankarna till en sportklocka och det finns massor av knappar och reglage att fingra med.


Framstolarna är bekväma och ger bra stöd för de flesta. Liksom huvudkonkurrenten från BMW är IS-serien en ganska trång mellanklassare. Baksätet är lågt och utrymmet begränsat. Fler än två sitter man inte gärna där men det finns trepunktsbälte och nackskydd även i mitten. Bagageutrymmet är också litet. Inte heller kombimodellen Sportcross är någon storlastare.


Precis som modermärket Toyota håller Lexus en mycket hög kvalitet. IS200 klarar besiktningen betydligt bättre än medelbilen. Undantaget är glapp i spindellderpå äldre bilar med höga körsträckor.


Lexus servas på specilella Lexusverkstäder runt om i landet. Vid akuta problem kan dock en Toyotaverkstad reparera bilarna. I normala fall kallas bilen automatiskt in till service, efter ett speciellt schema. När kunden får tillbaka bilen levereras den nytvättad. Kundvård har blivit lite av ett signum för Lexus.


Bromsskivor och klossar kan som på alla begagnade bilar vara slitna. Trasiga glödlampor förekommer också, något oftare än på europeiska bilmärken. Lexus IS-serien har få modellfel, men vi har hittat några. På tidiga exemplar kunde cd-spelaren krångla, vilket ledde till att musikanläggningen fick plockas ut. På de flesta bilar har detta ordnats med en förlängd garanti. På navigationssystemet kan ett kablage till monitorn vara skadat på vissa bilar.

Lättmetallfälgar som ärgar kan tyda på hårt körda exemplar, liksom om det förekommer oljud från framvagnen. Lexus IS200 är en ganska dyr bil att äga, inte minst att försäkra och det är delvis beroende på dyra reservdelar.

Köregenskaper, utrustning, kvalitet
Begpriser, tveksamt rostskydd

Begpriser

IS 200 2,0 6cyl 155hk, ACC, 4d

(IS300 3,0 6cyl 214hk, AUT +12 000) (Sport +3 000) (Executive +6 000)

År4812
99 - - 45900
00 - - 54600
01 - - 62700
02 - - 70100
03 - 8930078700
04 - 9930088200
05A11960010610094500

Ekonomi

ModellIS 200-05IS 300-05
Pris kr103500115500
Värdeminskning
Skatt, besiktning23002300
Försäkring 675012340
Bränsle1989021920
Reparationer, service mm 95009500
Däck 30003000
Totalt/år5670066000
Totalt/mil 3844

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5778
Katalysator7228
Bromsbelägg fram 1748
Hjullager hö fram3148
Kamrem 3375
Elektronikbox, motor 11353
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 6697

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare99/99
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd2005

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52006
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterIS 200, -04IS 300, -04
Längd/bredd, cm440/172440/172
Tj.vikt/maxlast, kg1510/3101585/370
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm36/19886/2997
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek9,58,2
Bränsle, l/100 km9,810,8
Effekt, kW/hk114/155157/213

Rostskydd

Den första IS200 vi testade gav vi betyget 4. Det fanns extra vax i både baklucka och motorhuv, liksom i sparklådor och dörrar. Tre år senare testade vi IS300 och den hade betydligt sämre skydd! Ingen behandling av hålrummen, bara i dörrar och sparklådan
12345

Kommentarer

#2
Anonym
2013-08-29 19:11

En fråga ?har en Lexus is 200 sport 2000års med 12400 mil på mätaren,har bytt spindelleder fram,efter gjord hjulinställning uppträder bilen som en orm,den slingrar sig bak när vägen är lite ojämn och spårkänslig,är det någon som har erfarenhet av problemet så vore jag tacksam för tips,däckfirman har gjort om hjulinställningen 2 gånger,samma problem kvarstår,tacksam för svar,slå gärna en signal till Bert-Åke 070-3246232,vänliga hälsningar.

#1
Anonym
2013-08-21 23:10

Efter en IS200 och sedan en IS300SC kan jag inget annat än rekommendera bilarna! Riktigt bra kvalitet i kombination med hög körglädje! IS300 med sin härligt morrande 3-liters sexa har kraften man delvis saknade i IS200 utan att bränsleförbrukningen skiljer nämnvärt.
Har inte haft några problem jag kan rapportera, enbart vanlig service som jag gjort själv då jag arbetar med bilar.
IS 200:an servar jag därför fortfarande på mitt jobb åt nya ägaren som numera har passerat 21 000 mil utan problem. Hans kompis har en Bmw 320 av samma årsmodell (-00) och liknande miltal som vi också servat ett antal år som han kostat på enormt mycket mer än vad som gjorts på Lexusen så kvalitén är helt klart betydligt högre i Lexusen.
Bmw:n har dessutom rost i varje dörr+baklucka och skärmkanter medans Lexusen bara har någon mindre bubbla i fronten från stenskott och har klarat sig väldigt mycket bättre än Bmw:n trots att båda bilarna gått i samma klimat.