Bild
Nästa artikel

Lyxig och diskret

Tester
Lexus GS är en diskret och bekväm lyxvagn från Japan. Bra kvalitet, men dyr att äga.
Lexus GS hör hemma i ståndsmässig miljö, som här vid Bäckaskogs slott i Skåne.
Förarplatsen är en mix av lyx och enklare utrustning.
Baksätet ger bra benutrymme, men takhöjden är inte lika imponerande.

Lexus är Toyotas lyxbilsmärke och började säljas i USA 1989. GS är märkets mellanmodell som konkurrerar med BMW 5-serien och Mercedes E-klass. Lexus GS 300/350 började säljas i Sverige 1998. Lexus GS var från början mer välutrustad i standardutförande än de tyska konkurrenterna, men har inte sålt särskilt bra här. Lexus är däremot storsäljare i USA. En ny generation av GS kom 2005.


Två motoralternativ finns att tillgå, en rak sexcylindrig maskin på tre liter och 220 hk samt en V8 på 4,3-liter och 283 hk. Den sexcylindriga motorn är tillräckligt kraftfull för att ge kvicka prestanda. Precis som BMW och Mercedes är Lexus GS bakhjulsdriven. Den femväxlade automatlådan växlar både rappt och smidigt.

Köregenskaperna håller hög klass, Lexus GS är stabil att köra både på kurviga småvägar och på motorvägen. Ett avancerat chassi med dubbla triangellänkar ligger bakom den stabila väghållningen. Antisladdsystem är standard.


Förarmiljön är en märklig blandning av knappar från vanliga Toyotamodeller och lite lyxkänsla med ädelträ och skinnklädsel. Funktionen är det dock inget fel på. Instrumenten lyser tydligt i vitt i dagsljus och växlar till turkosgrönt i mörker. Komforten är utmärkt i framstolarna, men i hög fart märks både vindbrus och däcksbuller oväntat mycket.


Baksätet har bra benutrymme, men takhöjden är det sämre med för personer över 175 cm. Mittplatsen bak är ogästvänligt trång och hård. Bagageutrymmet är hyggligt stort. Närsikten runt karossen är dålig, speciellt snett bakåt.


Lexus GS är inte krocktestad i Euro NCAP och Folksam har ingen krockstatistik på modellen. Däremot har Lexus GS fått goda resultat i amerikanska krockprov.

Besiktningen klarar Lexus GS av bättre än medelbilen. Det är inte så konstigt, bilen görs ju av Toyota, som brukar hålla hög kvalitet. Glapp i spindelleder är det vanligaste felet, enligt besiktningen. Det kostar några tusenlappar att åtgärda.


Precis som på många andra begbilar kan bromsskivorna bak kärva, om de inte får regelbunden skötsel. Titta efter rost på bromsskivorna. Drivknutar kan vara slitna på exemplar som rullat långt. Det kan bli ganska dyrt att laga.


Luftkonditioneringen har strulat på en del bilar, det brukar ofta vara dyrt att åtgärda. Lexus GS kräver service var 1500:e mil, vilket är relativt tätt. Kamremmen ska bytas var åttonde år eller var 15 000:e mil.


Eftersom Lexus GS är en lyxbil är den dyr att äga. Försäkring, reservdelar och inte minst bränsleförbrukningen är kostsamma punkter i ägandet. Den sexcylindriga motorn är snålare än V8:an, men kräver ändå omkring 1,1-1,2 liter per mil.


Lexus GS är rätt anonym på den svenska lyxbilsmarknaden och andrahandsvärdet är inte på topp. Törstiga bensinbilar är svårsålda och det gör att prutmånen blir skaplig. Det kan göra Lexus GS till ett klipp vad det gäller inköpspriset. Men glöm inte att bilen är dyr att äga, även om priset ter sig lockande.

Köregenskaper, motor, instrument
Baksäte, ägandekostnader

Begpriser

GS 300 3,0 6cyl 222hk, ACC, AUT, Skinn, 4d

(GPS +6 000)

År4812
99 - - 61500
00 - - 77700
01 - - 92500
02 - - 109300
03 - 139800125300
04 - 157600142200

Ekonomi

ModellGS 300-04GS 430-04
Pris kr147900159900
Värdeminskning
Skatt, besiktning23004200
Försäkring 986011400
Bränsle2354024960
Reparationer, service mm 94009400
Däck 29202920
Totalt/år7080077500
Totalt/mil 4752

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör13040
Katalysator11172
Bromsbelägg fram 1913
Hjullager hö fram6005
Kamrem 4361
Elektronikbox, motor 11895
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 4492

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare98/98
Sidokrockkudde fram1998
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterGS 300-04GS 430-04
Längd/bredd, cm481/180481/180
Tj.vikt/maxlast, kg1665/4551690/455
Max släpvikt, kg 20002000
Antal cyl/slagvolym.cm36/29978/4293
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,26,3
Bränsle, l/100 km11,1612,3
Effekt, kW/hk161/219208/283

Rostskydd

Extra vax i baklucka, motorhuv, dörrar och sparklådor. Däremot sämre skydd i balkarna under bilen samt inuti bakskärmarna. Underredet skyddas av plastsköldar. plus för rejäla innerskärmar fram. Garantin förlängdes till 12 år från och med 2001. Rosttestad:
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-26 17:36

Eftersom Lexus GS är en lyxbil är den dyr att äga. Försäkring, reservdelar och inte minst bränsleförbrukningen är kostsamma punkter i ägandet. Den sexcylindriga motorn är snålare än V8:an, men kräver ändå omkring 1,1-1,2 liter per mil.

Lexus GS är rätt anonym på den svenska lyxbilsmarknaden och andrahandsvärdet är inte på topp. Törstiga bensinbilar är svårsålda och det gör att prutmånen blir skaplig. Det kan göra Lexus GS till ett klipp vad det gäller inköpspriset. Men glöm inte att bilen är dyr att äga, även om priset ter sig lockande.

Måste säga att ni har så jävlar rätt i de sista nämn,,,, men måste jag få lov att tillägga lite är att de är inte alls så dyrt som man tror föratt jag har ägd min gs300 i 4år aldrig bytt nåt på bilen förutom service som kostar mig ca: 1800:-/oljebyte bensinförbrukning stämmer helt den drar ca: 1.2l/milen

#2
Anonym
2011-09-30 21:55

Hur kör ni pojkar? Eller har jag tur? Pendlar ca 3 mil till Stockholm varje dag, ibland snabba långturer. Förbrukning under 10 600 mil är 1,06. I somras körde vi inlandsvägen till norrland med snittförbrukning under 0,9. Förbrukning upptar inte mina tankar, när man får köra en sån fantastisk bil. Silkeslen gång och mycket fina prestanda. Inte ett fel under 10 600 mil. Dyr? Renaulten jag hade innan var mer än dubbelt så dyr, de dagar den nu gick. Jag älskar verkligen min GS 430 och byte nu till GS 450h. Men jag kommer sakna min underbara V8.

#2592
Anonym
2011-10-28 20:56

jag skulle vilja köpa en gs430 om inte vore skatt,försäkring var för dyr för min åldern...
men lexus är nog sist märke jag kommer att äga så jädrar nöjd..
att din gs430 drar 1l/mil ,,, de har jag svårt att tro, med tanken på min gs300 som jag skrev drar ca: 1.2l/mil jag kör rätt så lugn med min kanske de beror nog på att jag ha alltid 2pers med mig till jobbet i bilen?

#3
Anonym
2013-05-22 17:22

Jag har ägt en GS300 -06:a. aldrig någonsin en asiatisk bil igen!!!
Det är den tråkigaste och fulaste bilen på marknaden.
Den är så dödens tråkig att jag till slut mådde dåligt, det är ett sorts dödens väntrum, finns ingen som helst körkänsla eller bilåkande i denna modell. Jag fick aldrig någon känsla för bilen och vantrivdes verkligen.
Allt är relativt, jag körde Mercedes tidigare, BMW efter och Panamera nu! Hallå där borta i Asien!

#4
Anonym
2013-08-21 22:50

Det sista inlägget måste vara skrivet av en Tysk-fanatiker...
Jag har personligen haft både Lexus, MB och Bmw i familjen och det är ingen tvekan om att Lexus är den bästa bil jag haft!
Efter två felfria exemplar där den senaste gått 22 000mil utan några som helst problem vet man att kvalitén är högre än någon annan konkurrent i premium-klassen trots all teknik.
Jag förstår varför Lexus har Sveriges mest nöjda bilägare!

#5
Anonym
2014-05-02 11:35

Har haft en GS430 2006, saknar den riktigt riktigt mycket. Den som skrev aldrig asiat igen har inte en susning om vad han skriver om.
Vad gäller förbrukning, som mest drog den 1,46L/mil då stod jag på gasen vart enda dag, korta stadsturer. som minst 0,85L/mil lugn planerad stadskörning genom hela Malmö.
En enda nackdel är relativt liten bensin tank till motorstorleken.
Funderar du på en lyx sedan, ska du absolut titta på en Lexus. Körglädie, komfort och problemfrihet på det.