Bild
Nästa artikel

Darrig kvalitet

Tester
Freelander är en tuff utmanare, men dyr att äga. Och kvaliteten imponerar inte.
Land Rover Freelander är en storsäljare i Europa, men i Sverige är återförsäljarnätet svagt.
Baksätet är stort för klassen, men bagageutrymmet litet. Dessutom är bakluckan trög att öppna.
Förarplatsen är tydligt utformad i de första årsmodellerna

På kontinenten har Freelander blivit en storsäljare, men i Sverige har den inte sålt särskilt bra. Det kan bero på ett för litet återförsäljarnät. Freelander presenterades 1997 och började säljas här hösten 1998. En interörmässig facelift kom 2001 och exteriört ändrades Freelander 2004. En helt ny generation började säljas 2007. Två karossformer finns, en femdörrars kombi samt en tredörrars cabriolet. Den sistnämnda är dock ovanlig i Sverige.


Vanligaste motorn är på 1,8-liter och 120 hk, samma motor som i sportbilen MG TF. En V6-motor på 177 hk finns också samt dieselmotorer på 115 hk eller 112 hk. V6:an är stark i karaktären, men den är rejält törstig. 1,8-liters motorn eller dieselmotorerna är snålare, men också mycket svagare. I hög fart är speciellt 1,8-liters motorn ganska bullrig.


Köregenskaperna är ganska stabila för att vara en SUV, även om Freelander kränger en del i skarpa kurvor. Styrningen är direkt och fjädringskomforten är fin. Antisladdsystem finns tyvärr inte. Däremot ger fyrhjulsdriften en fördel i halka. Växellådan är ganska trög i funktionen, speciellt backen kan vara svår att få i.


Vinteregenskaperna är den punkt som ägarna är mest nöjda med. Framkomligheten är bra både på snöiga vägar eller i lättare terräng. Trots enkelt 4WD-system med viskokoppling är Freelander mer terränganpassad än flera konkurrenter, med ett antispinnsystem med diffbroms och automatisk nedförbackebroms (HDC). Däremot saknas diffspärr och lågväxel. Bilen har också bra dragkapacitet.


Förarplatsen får både beröm och kritik. Plus för många förvaringsfack och hög sitthöjd. För långa personer kan sittdynorna på de första årsmodellerna tyckas för korta. Detta förbättrades under 2001. Till 2002 gjordes dock instrumenteringen om och blev mer svåröverskådlig. Baksätet är rymligt, men bagageutrymmet är i trängsta laget. Sikten framåt är god. Reservhjul på bakluckan kan se tufft ut, men förstör sikten bakåt. Dessutom blir bagageluckan tung att öppna.


Land Rover Freelander klarar besiktningen lika eller sämre än medelbilen. Bilprovningen anmärker bland annat på glappa styrleder, som det brukar kosta drygt en tusenlapp att åtgärda per sida.


Styrväxeln får också anmärkningar, liksom trasiga lampor. Bilägarna är mest missnöjda på grund av fel på el, luftkonditionering, värme och ventilation samt koppling. Krånglande startmotor har också förekommit, liksom glappa krängningshämmarstag. Det kostar under tusenlappen per sida att byta dem.


På några tidiga exemplar slutade kopplingen att fungera. En barnsjukdom som oftast åtgärdades på garantin. Om bilen använts som dragbil kan kopplingen vara sliten. På enstaka bilar har också viskokopplingen slutat att fungera. Då blir bilen endast framhjulsdriven. Ett mycket dyrt fel, som dock är ovanligt.


På en del bilar har motorerna gått varma. Se efter kylvätskennivån och håll ett öga på tempmätaren. Annars kan topplockspackningen gå sönder. Ett dyrt fel, som kan kosta uppåt 15000 kr att åtgärda. Felet är vanligast på 1,8-motorerna. Men många bilar har åtgärats under garantitiden och idag är felet dessbättre inte lika vanligt.

Framkomlighet, dragkapacitet
Dyr att äga, detaljkvalitet

Begpriser

Freelander 1,8 117hk, XE-Pkt, AC, 4WD

(3d -8 000) (2,5 V6 177hk, AUT +8 000) (2,0 112hk Td4 +12 000, -05) (S, Endast AC -8 000) (Ej Premium, Ej Skinn -10 000, 06)

År4812
03 - 7750062200
04 - 8640070100
051051009320077900
0612550011210094300

Ekonomi

Modell1,8 5d-052,5 V6-05
Pris kr9080098800
Värdeminskning
Skatt, besiktning21202120
Försäkring 86408640
Bränsle2070025170
Reparationer, service mm 1166011660
Däck 43504350
Totalt/år6080066400
Totalt/mil 4144

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5308
Katalysator9428
Bromsbelägg fram 2300
Hjullager hö fram3060
Kamrem 4404
Elektronikbox, motor 6445
Koppling 14036
Stötdämpare fram 5269

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser1998
Krockkudde förare/passagerare98/98
Sidokrockkudde fram-
Nackskydd alla platser1998
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,8 5d -052,5 V6-05
Längd/bredd, cm438/181445/181
Tj.vikt/maxlast, kg1449/5351600/460
Max släpvikt, kg 18001800
Antal cyl/slagvolym.cm34/17956/2497
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,811,1
Bränsle, l/100 km10,212,4
Effekt, kW/hk88/120130/177

Rostskydd

Viss smart utrustning gör att Land Rover får godkänt betyg, men med tvekan. Innerskärmar finns fram och bak. Vidare är framskärmar och tank gjorda av plast. Balkarna under bilen är helt obehandlade och slitskyddet täcker bara delvis. Efter bakaxeln avtar
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-02-13 23:37

Rätt intressant att inget nämns om att 2,0 notera turbodieseln var samma motor som sätt i dåvarande BMW 320d....

#2
Anonym
2013-09-17 21:16

Elhissarna tenderar att krokna, min 05:a facelift har nu trasig elhiss i baklucka samt förardörren, bara mekanism till baklucka går lös på 4750:- plus jobb....annars skön bil att åka i, mkt bra dragbil och perfekt vinterbil, om man inte fluktar för mkt på rutorna för fläkten orkar inte hålla dem rena om det är under -5 lr bra med regn.......

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!