Bild
Nästa artikel

Klättrare och dragare

Tester
Tufft utseende i kombination med lågväxel är Sorentos fördel. Men rostskyddet är däremot uselt.
Kia Sorento är byggd för att brukas i skog och mark.
Förarmiljön är trevligt utformad, med tydliga instrument och reglage.
Bagageutrymmet är stort, men hög lasthöjd är ett minus.

Kia Sorento presenterades 2002, men försäljningen i Sverige kom igång på allvar först året efter. Två bensinmotorer, en 2,4-liters fyrcylindrig på 140 hk och en 3,5-liters V6 på 195 hk fanns från början. Senare kom även en 2,5-liters dieselmotor på 140 hk. Vanligast är faktiskt Sorento med just dieselmotor. En facelift kom sent 2006.


Köregenskaperna påminner om en pickup, med stötig fjädring och simmig, vag styrkänsla. Med bakhjulsdriften är bilen lättsladdad på halt underlag. ESP kom först till faceliften, men den kan dock inte användas i kombination med fyrhjulsdrift.


Framkomlighet är det däremot inget fel på, med fyrhjulsdrift, lågväxel och hög markfrigång klättrar Sorento bra i terräng, snö eller på dåliga vägar. Som dragbil är Sorento också populär, bilen med 3,5-litersmotor får dra hela 2800 kilo på släpvagn.


Förarplatsen är trevligt utformad, med tydliga instrument och reglage. Det finns gott om fack, men om de falska träpanelerna på instrumentbrädan är snygga eller inte är upp till var och en att bedöma. Komforten i framstolarna är bra. Sikten är också god, utom snett bakåt då C-stolpen skymmer för mycket.


Baksätet är rymligt, men inte särskilt bekvämt. Sätet är lågt placerat med dåligt stöd för passagerarnas lår. Bagageutrymmet är stort, men lastgolvet är högt för den som ska frakta tunga prylar.


Krockskyddet bör vara bra, Kia Sorento fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2003. Kia Sorento klarar besiktningen totalt sett sämre än medelbilen, främst beroende på anmärkningar på huvudstrålkastarna. Nästan var femte Sorento från 2003-04 fick anmärkning på det av Bilprovningen vid rapporten 2009.


Asiatiska bilar har ofta en annan spänningsstyrka i lamporna, vilket gör att lamporna tar slut fort. Lampbyte blir därför vanligare än för ägare av europeiska bilar. Ett annat småfel är krånglande elantenn till stereon.


På manuell växlade exemplar kan kopplingen vara sliten, speciellt om Sorenton använts som dragbil. Undersök om kopplingen slirar, ett byte kostar närmare 8000 kr. Rostiga eller skeva bromsskivor förekommer också.


Automatlådan har återkallats på 168 bilar i Sverige. Det berodde på problem med backväxeln. Kontrollera med en Kiaverkstad om bilen du tittar på är åtgärdad.


Reservdelarna till Kia är normaldyra överlag och serviceintervall på 1500 mil gör att det blir tätt mellan verkstadsbesöken.


Sorentos sämsta sida är bristen på rostskydd. Sorento fick lägsta betyg, en etta i Vi Bilägares rosttest. Bristfällig behandling gjorde att testbilen redan som ny var angripen av rost inuti balksystemen. Fem år senare märks rosten tydligt på karossen. Bakluckan kan vara rostig, många bakluckor har åtgärdats på garanti. Även rost bakom plastskärmbreddarna har synts, liksom i dörrar och trösklar.


Kias modeller brukar inte vara speciellt eftertraktade i andra hand, men just Sorento är ändå ganska populär, eftersom fyrhjulsdrivna bilar till lågpris lockar köpare med bruksbehov. Andrahandsvärdet är därför bättre än väntat. Men det dåliga rostskyddet ger anledning till att försöka pruta.

Framkomlighet, komfort
Rostskydd, köregenskaper

Begpriser

Sorento 2,4 139hk, EX, ACC, 4WD

(LX, Endast AC -10 000) (3,5 V6 195hk, ACC, AUT, Skinn +12 000) (2,5 140hk CRDi +18 000)

År4812
03 - - 8230066600
04 - 8960072400
051095009600079300
06A11520010270084500

Sorento 2,5 170hk CRDi, EX, ACC, AUT, 4WD

(Manuell -15 000) (3,3 V6 248hk, AUT =0)

År4812
06B165000149000127000
07174600158000135400
08184500166900142900
09A193900175800151000

Ekonomi

Modell2,4-053,5 V6-05
Pris kr93200105200
Värdeminskning
Skatt, besiktning30403040
Försäkring 74508220
Bränsle2212025570
Reparationer, service mm 76807680
Däck 17301730
Totalt/år5580061800
Totalt/mil 3741

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5920
Katalysator10144
Bromsbelägg fram 1539
Hjullager hö fram2269
Kamrem 5306
Elektronikbox, motor 13330
Koppling 7843
Stötdämpare fram 5260

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak03/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare03/03
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2003
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,4-053,5 V6-05
Längd/bredd, cm457/186457/186
Tj.vikt/maxlast, kg1940/5152100/540
Max släpvikt, kg 23002800
Antal cyl/slagvolym.cm34/23516/3497
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek15,010,0
Bränsle, l/100 km10,912,6
Effekt, kW/hk102/139143/194

Rostskydd

Redan som ny var Kia Sorento angripen av rost inuti balksystemen. Skyddande behandling finns bara fläckvis. Efter fem år märks rostangreppen tydligt på karossen, på baklucka, dörrar, trösklar och bakom plastskärmbreddarna. Rosttestad: 2003. Rostskyddsgar
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-01-02 14:51

"Asiatiska bilar har ofta en annan spänningsstyrka "....?

Vad menas med det? Spänning är en sak, strömstyrka en annan.

Den här är värdelös på långkörning, man får passa den ständigt, känns som om den söker egna vägar. Med V6 blir den löjligt törstig men prestandan är beskedliga, en omkörning i 100 är ett äventyr!

Baksätet är som sagt kass, man sitter helst inte mer än 15 min där.

Däremot tycker jag kommentaren om C-stolpen är en smula märklig, jag har då aldrig läst den när det gäller Golf som har mycket större "skygglappar"!

#2
Anonym
2014-05-13 18:14

Åsikterna går oftast isär när det kommer till bilköp :) Köpte nyligen en KIA Sorento 3,5 V6 -06 och är nöjd över den. Självfallet drar den mer bränsle men är tveksam att den drar mer än en liknande bilmodell som Volvo XC90. Komforten är jättebra. Man kommer högt upp och automatlådan är smidig mellan växlarna. I de oväder och vägförhållanden som svenska vintern ger oss känns det tryggt med en 4X4. I reportaget klagas det på rosten. Jag har haft bilen sedan -06 och inte sett ett enda rostmärke. Det gäller att man tar hand om bilen ;)

#3
Suvtester
2017-10-11 17:39

http://suvtester.se/kia-sorento/

Senaste KIA drar också bränsle, synd att V6-bensinmotorn som finns i USA inte kan köpas i Sverige. Det hade höjt den redan bra komforten, en amerikansk sättning som passar familjebilen Sorento, nu som då.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.