Bild
Nästa artikel

Tredje klassens Golf

Tester
En begbil med skaplig kvalitet. Lågt andrahandsvärde gör den till ett prisklipp.
Rio ger mycket plåt för pengarna men räkna inte att få mycket pengar för plåten när du säljer den i andra eller tredje hand.
Enkel förarplats, formgiven enligt gällande standardmall. Ratten går endast att ställa i höjdled.
Rio är en ganska rymlig bil, Kia själva kallade den för kombi.

Kia Rio kom under 2001 som en billig utmanare i Golfklassen. Det koreanska märket inledde sin lansering i Sverige några år tidigare med lilla Pride, en uppiffad och licenstillverkad Mazda 121 med anor från mitten av 80-talet. Det var en bil med låg kvalitet, dålig komfort och usel krocksäkerhet. Rio var i allt väsentligt en ny och egen konstruktion. En ny modell av Rio kom under hösten 2005.


Karossen är drygt 4,2 meter lång och bakpartiet är utdraget, bilen kan nästan beskrivas som en kombi. Introduktionspriset 109 900 kronor var betydligt lägre än för storsäljarna i Golfklassen men vagnskadegaranti saknades och utrustningen var sparsam.


Motorn i Rio var från början på 1,3-liter och gav 75 hk. Under 2002 kom en piggare 1,3 på 84 hk (senare 82) och en 1,5-liters på 97 hk. Ändå är Kia Rio långt ifrån någon raket. Körglädje finns det inte mycket av i Kia Rio. Väghållningen känns slapp, chassit är gungigt och bilen kränger rejält i kurvorna. Styrningen är tung i låga farter, men för lätt i högre. Det borde vara tvärtom.


Förarmiljön är enkel och innehåller det nödvändigaste i form av instrument och reglage. Tyvärr är ratten plastigt hal. Komforten är inget vidare, varken i framsäte eller baksäte. Speciellt baksätet är trångt. Motorbuller och högt vindbrus stör också. Kia Rio är knappast en bil för långfärder. Bagageutrymmet är däremot både lättlastat och ganska stort för storlekklassen.


Rio -05 är krocktestad av Euro NCAP, och fick då fyra stjärnor. Men äldre generationen är sämre., erkänt också av Kias egna experter som tror att bilen klarar en trea i betyg. Även om det stämmer är det ganska dåligt med tanke på att bilen kom under 2001. Ett säkerhetsminus är att trepunktsbälte på mittplatsen i baksätet saknas. Däremot finns det tre nackskydd i baksätet.


Det finns inte så mycket elektronik i Rio, så det är inte särskilt stor risk för krångel av den sorten. Lillebror Pride har drabbats av en hel del startproblem men det har inte Rio, i alla fall inte i samma omfattning.


Det vanligaste felet på Rio är att stötdämparna bak tar slut i förtid. Det märker man genom att klapprande ljud om bilen körs över ojämnheter. Det kostar drygt 3000 kr att byta stötdämparna bak, om inte garantin fortfarande gäller.
Kamremmen ska bytas vid 9 000 mil eller efter sex år, vilket som inträffar först.


Nyare Rio klarar besiktningen bättre än medelbilen. Äldre bilar prickas oftare för bromsproblem.


På något exemplar har kontaktstycket till värmestolarna suttit löst. Att varningslampan för reservtank slutat att lysa har också förekommit. Hjullager som slits ut är också ett fel, även om det inte är speciellt vanligt. Ett molande ljud är ett varningstecken på att lagret behöver bytas. Det brukar kosta ett par tusen kronor.


Rostskyddet är märkligt nog bättre än på andra Kiamodeller. Bra rostskyddsbehandling med vax överallt, till och med på baklucka och motorhuven. Däremot finns flera skarvar undertill som kan ge upphov till rost. På en del Rio har lacken släppt vid grillen. Även rostangrepp på bakluckan av hittas på något exemplar.

Bagageutrymme, låga priser
Slapp väghållning

Begpriser

Rio 1,3 84hk, RS, Kombi

(LS +4 000)

År4812
01 - - 17100
02 - - 21100

Rio 1,3 84hk, RS, Kombi

(1,5 97hk, LS +6 000) (AC +5 000)

År4812
03 - 3270025000
04 - 3740029200
05A479004040033200

Ekonomi

ModellLS 1,5-051,3 RS-05
Pris kr4460038600
Värdeminskning
Skatt, besiktning17001700
Försäkring 54705490
Bränsle1441013600
Reparationer, service mm 63106310
Däck 11401140
Totalt/år3530033700
Totalt/mil 2422

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5564
Katalysator6254
Bromsbelägg fram 1236
Hjullager hö fram1245
Kamrem 3086
Elektronikbox, motor 4705
Koppling 5265
Stötdämpare fram 3275

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser2003
Krockkudde förare/passagerare2001
Sidokrockkudde fram2003
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42005
Folksam--

Teknisk data

KrocktesterLS 1,5-05A1,3 RS-05A
Längd/bredd, cm422/168422/168
Tj.vikt/maxlast, kg1144/3641144/364
Max släpvikt, kg 900900
Antal cyl/slagvolym.cm34/14944/1343
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,614,3
Bränsle, l/100 km7,16,7
Effekt, kW/hk71/9760/82

Rostskydd

Kia Rio har vax överallt, till och med i huv och baklucka. Det är nytt för Kia, som tidigare kritiserats hårt av Vi Bilägare. En rejäl uppryckning har gjorts av fabriken i Sydkorea och betyget blir godkänt. Rosttestad: 2001. Rostgaranti: 6 år
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-02-03 00:08

Jag köpte en Rio 2001 och det var en kanonbil för den prisklassen och aldrig några problem. Så om ni hittar en Rio med 1,5 motorn med automat och AC så är det ett superklipp!

#2
Anonym
2012-03-08 19:02

Jag har en Kia Rio 2001 som jag fått byta bromsrör och bromsar på för nära 10000:-. Rost har börjat koma på bakre stänkskärmarna bak, Jag anser inte att bilen är riktigt rostskyddad. Bilen har bara gått lite drygt 10000 mil.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!