Bild
Nästa artikel

Budgetbil med risker

Tester
Ett av de mest billiga begbilsköp du kan göra är att skaffa en Kia Picanto. Men tyvärr kan snålheten bedra visheten. Säkerhet och rostskydd håller inte klass.
Kia Picanto är en av de billigaste småbilarna att äga, men säkerheten och rostskyddet får underkänt.
Förarmiljön är tydlig och enkel.
Bagageutrymmet är minimalt, men blir större om det fälls eller delas.

Kia Picanto kom 2004 och är den koreanska tillverkarens minsta modell. Picanto konkurrerar med bland andra Fiat Panda, Ford Ka, Hyundai Atos, Toyota Aygo och Citroën C1.


Den vanligaste motorn i Picanto är på 1,1 liter och 65 hk. Mer ovanlig är enlitersmotorn på 61 hk eller dieselmotorn på 1,1 liter och 75 hk. Dieselmotorn är miljöbilsklassad, men ännu så länge sällsynt på begmarknaden. Vi Bilägare testade Picanto med den större bensinmotorn som är relativt pigg i stadstrafik, men som blir påtagligt slö på landsväg eller motorväg. I högre farter blir dessutom bilen närmast plågsamt bullrig.


Köregenskaperna i övrigt är acceptabla, inte mer. I de flesta situationer är Picanto hyfsat stabil, men styrningen är vag och bilen är ganska vindkänslig. Fjädringen är också stötig. Bäst trivs Picanto i stadstrafik, där den är mycket smidig att hantera. Antisladdsystem kom först i mars 2008, samtidigt som bilen också fick en facelift.


Förarmiljön är enkel med tydliga instrument och lättanvända reglage. Framstolarna har dåligt med inställningsmöjligheter och passade varken våra längre eller kortare testförare. Prova alltså körställningen, innan ni slår till med en Picanto.


Baksätet rymmer tre personer, men särskilt stort eller bekvämt är det inte. Bagageutrymmet är minimalt, men Picanto är ju också till de yttre måtten en liten bil. Däremot är den enkelt att fälla eller dela baksätet och då ryms betydligt mer last.


Dålig krocksäkerhet är naturligtvis ett orosmoment med Picanto. Bilen fick bara tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och betyget låg farligt nära två stjärnor. Det är ett resultat som knappast är godkänt för en modern bil. När Vi Bilägares testlag år 2005 jämförde fem lågprisbilar kom Kia Picanto på en föga hedrande jumboplats. En av orsakerna till den låga rankingen var främst den undermåliga säkerhetsnivån.


Besiktningen klarar Picanto ungefär som medelbilen, med undantag av trassel med diverse glödlampor, delvis ägarrelaterat, men det är ändå var fjärde bil som prickas.


Små bilar brukar ofta innebära lägre kostnader och därmed färre bekymmer. Det stämmer bra in på just Picanto. Ägandekostnaderna för bränsle, försäkring och service är angenämt låga. Driftskvaliteten och även kvaliteten som helhet är också riktigt skaplig. Det finns få finesser på bilen och därmed minskar risken för krångel. Slitna bromsar är den vanligaste slitdetaljen, precis som på många begbilar. Vidare förekommer också utslitna hjullager.


Skrapande växellådor förekommer, vilket oftast inte är något allvarligt fel. Men om växellådan trots allt behöver bytas blir det kostsamt. Kia har också gått ut med en servicekampanj för årsmodellerna 2004–05 där en felaktigt åtdragen vevaxelbult åtgärdades.


Rostskyddet på Picanto är svagt. Betyget i vårt rostskyddstest blev sämsta tänkbara, en etta. Tipset är att omgående låta rosttesta och därefter göra en lämplig rostskyddsbehandling. Bakre skärmkanterna är mest riskbenägna, men i princip kan rost blomma upp lite varstans.

Driftskvalitet, ägandekostnader.
Krocksäkerhet, rostskydd, buller.

Begpriser

Picanto 1,1 65hk, EX, AC, Servo, 5d

(Ej Servo -2 000) (1,0 61hk, LX, Ej AC -6 000) (1,0 61hk, EX =0) (ECO =0)

År4812
04 - 3370027000
05442003770030500
06472004070034500
07508004430038100
08A557004770041500

Picanto 1,1 65hk, EX, AC, Servo, 5d

(Ej AC -5 000) (Sport, ACC +5 000) (EX, AUT +5 000)

År4812
08B603005180045600
096520056700 -
106950061000 -

Ekonomi

Modell1,0 EX-061,1 EX-07
Pris kr4150047500
Värdeminskning
Skatt, besiktning900850
Försäkring 49304930
Bränsle103509940
Reparationer, service mm 51904390
Däck 10401070
Totalt/år2810027600
Totalt/mil 1918

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör2601
Katalysator11149
Bromsbelägg fram 1025
Hjullager hö fram1659
Kamrem 2537
Elektronikbox, motor 7826
Koppling 4996
Stötdämpare fram 4035

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak04/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare04/04
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32004
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,0 -061,1 -07
Längd/bredd, cm350/160350/160
Tj.vikt/maxlast, kg936/414929/421
Max släpvikt, kg 700700
Antal cyl/slagvolym.cm34/9994/1086
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek16,315,1
Bränsle, l/100 km5,14,9
Effekt, kW/hk45/6148/65

Rostskydd

Kia Picanto har uppenbarligen inte konstruerats eller behandlats för att vara motståndskraftig mot rost i vårt nordiska klimat. Utan inre behandling och bristfälligt tätade skarvar tar rosten snabbt över, redan efter första vintern med saltindränkta vägar
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-08-03 07:08

Känner inte alls igen beskrivningen av Piccanton, köpte själv en Piccanto av årsmodell 2005 med 1.0 liters motorn sprillans ny! Så som jag har piskat denna bil och misshandlat den är det konstigt att den fungerat felfritt! För att nämna rostskyddet så har jag aldrig låtit rostkydda den sen den kom från fabriken, jag har ännu ingen rost annat än på de ställen där jag fått stenskott!
Vad det gäller den felaktiga bultdragningen på modellen så handlade det om en bult som va till tändplattan och som var för kort och inget annat!
Bilen är inte bullrigare än andra, körde en kompis i den till Uppsala... Han förvånades över att den låg så pass stabilt på vägen trots att jag låg i 140 Km/t.
Så...! Näe...Bättre än så är den, att den kanske inte har så himla gott krockskydd är väl knappast konstig, det är ju en småbil!
Roligt att läsa om att baksätet hade så dålig plats, säg det till min syster som säger att deras Volvo S40 är mycket trängre i bak än min Piccanto!

#2
Anonym
2014-05-04 20:27

...om ni anger när artikeln skrevs någonstans. Även vem som skrivit den.

#3
Anonym
2014-06-03 15:54

Köpte en helt ny Piccanto 2004. Har kvar den än. Bästa bilen jag haft. Susar igenom besiktningarna utan nedslag. Ja jag gasar också på i ganska hög hastighet ibland och känner inte heller igen mig i att den skulle vara speciellt bullrig. Har heller aldrig rost skyddat den och den är så fin under och ja, den står ute året om på vältrafikerad gata. När den här tackar för sig blir det en ny Piccanto för mig. Enda nackdelen är lite för litet bagageutrymme men kan ta det när den är så bra förövrigt samt billig.

#4
booters
2015-03-15 23:22

Hi there this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.

I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get guidance from someone with experience.
Any help would be greatly appreciated!

#5
Susanne
2016-01-08 06:27

Skrev ett inlägg 2013 om denna bil, idag 2016 så har jag fortfarande kvar bilen och inget annat i rostväg än de stenskott jag själv orsakat! Jag har ännu aldrig bytt koppling eller avgassystem, bytte nyligen kamrem för andra eller tredje gången (Den har nu gått 24.000 mil).
Och fortfarande går den som när jag köpte den, kan verkligen rekomendera denna bil..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.