Bild
Nästa artikel

Lyft med garanti

Tester
Med marknadens längsta nybilsgaranti har Kia Cee´d slagit sig in i Golfklassen.
En koreansk utmanare till klassledande VW Golf. Kia Cee´d säljer bra tack vare långa garantier.
Kia bjuder på ett fyrkantigt och hyfsat rymligt bagageutrymme.
Kia Cee´d är svårstädad, inredningen drar till sig damm.
Instrumenteringen är prydlig och välordnad.

Kia lanserade sin tilltänka volymbil, med halvkombikaross och 1,6-litersmotor på 122 hk, för runt 150 000 kronor. Det var inget direkt reapris, men Kias policy är också att bilen ska betraktas som fullt jämbördig med de europeiska rivalerna.


Till vår EX-modell behövde vi inte välja en enda pryl för att öka komforten eller säkerheten. Allt är redan standard: ESP, aktiva nackskydd, luftkonditionering, fjärrstyrt centrallås, färddator, radio med CD – tja, allt som vi kan kräva av en modern bil i dag. Kia Cee´d fi nns både som halvkombi och som helkombi och med flera olika motoralternativ. Utöver basmotorn på 1,6 liter fi nns en mindre på 1,4 (105 hk) samt tre dieslar där särskilt 1,6 CRDI (115 hk) blivit mäkta populär, och klassad som miljöbil med en förbrukning under 5,0 liter/100 km. Vidare finns en dieselmotor på 90 hk och en sportigare variant på 140 hk. Den sistnämnda motorn är också kraftkälla i Kias tredörrars Pro Cee´d. Hösten 2009 fick också Cee´d en smärre ansiktslyftning.


Under vår testperiod har bilen så här långt i stort sett uppfyllt sina löften även om bensinförbrukningen är högre än väntat, 7,4 liter/100 km mot deklarationens 6,4 liter. Servicekostnaderna har också varit något högre än
förväntat och dessa får vi dessvärre stå ut med om vi ska ha någon glädje av Kias sjuåriga garanti. Som motprestation kräver Kia att all service måste göras på Kias auktoriserade verkstäder om garantin ska fortsätta att gälla.


Garantin är inte minst viktig för alla Kia-ägare som råkat ut för blästringsskador på bakdörrar och bakskärmar. Vår testbil är fullpepprad av små stenskott och Kia har tagit på sig att åtgärda detta genom omlackering. Ovanpå det genomför Kia en landsomfattande servicekampanj där större stänkskydd ska monteras på alla svensksålda Kia Cee´d. Mer glädje av garantin hade vi också vid två olika tillfällen när motorn misstände. Båda gångerna fick tändspolar bytas. Enligt Kia är problemet inte utbrett utan fanns endast på de allra tidigaste levererade bilarna.

Ett kvalitetsproblem som varit mer utbrett är krångel med radion och CD-anläggningen. Här har Kia tvingats byta ut mer än tusen apparater. Vår CD-spelare uppträdde knasigt vid ett tillfälle, men sedan funkade allt som vanligt igen. Men nu är vi beredda på vad som eventuellt kan ske. Ett problem som dock inte Kia tog på garantin var när säkringen gick till cigarettuttaget, läs laddningen till mobiltelefonerna.


Testkörningarna har givit både ris och ros. På släta vägar och i låg fart är Kian hyfsat bekväm att åka i, men på ojämnt underlag blir passagerarna omruskade. Fjädringen är hård som på en sportbil. Det ger förstås bilen en ärlig, resolut väghållning och Cee´d är egentligen riktigt skojig att köra. Efter 8 000 mil började det dock knacka under bilen, och då fick länkarna till krängningshämmaren bytas. Motorn är pigg, styrningen direkt, växellådan lättjobbad och alla reglage lättåtkomliga, men att finna en vilsam körställning har varit ett problem för flera av testförarna.


Jämfört med många andra bilar i Golfklassen är Kia Cee´d rymlig, men det knorrades ändå en del från baksätet när tre vuxna provåkte. För tre mindre passagerare räcker utrymmena emellertid bra och den som kör barn uppskattar kanske det automatiska dörrlåset som slår på när bilen kommer upp i 40 km/tim.


För andra kan det vara en källa till irritation, för låset släpper inte när bilen stannar. Föraren måste låsa upp dörrarna med en knapp.


Den fina standardutrustningen och generösa garantier har också medfört att Kia snålat in på andra detaljer. Inredningen håller inte högsta klass. Kupén är besvärlig att städa, mattorna formligen suger åt sig skräp. Kia har inte heller lagt högsta prioritet på ljudisoleringen. Motorn är stark, men ganska surrig. På grovt underlag hörs dock inte motorljudet alls. Det dränks effektivt av bullret från däcken.


Vintertestet och laboratorietesterna gav också besked om bra räckvidd med halvljuset, men ett svagt helljus. Däremot är det i stort sett omöjligt att på egen hand efter vägkanten byta strålkastarlampor utan att skruva loss en massa detaljer i motorrummet.

Väghållning, garantier, andrahandsvärden
Fjädringskomfort, risk för blästringsskador

Begpriser

cee´d 1,6 122hk, EX, Komf.Pkt, ACC, 5d

(EX/ECO, Ej Komf.Pkt endast AC -6 000) (1,4 105hk -6 000) (1,6 115hk CRDi-PF +10 000) (SW=Kombi +8 000)

År4812
07972008620076000
081024009090080700
09A1087009720086500

cee´d 1,6 122hk, EX, Komf.Pkt, ACC, 5d

(EX/ECO, Ej Komf.Pkt Endast AC -6 000) (1,4 90hk/105hk -15 000) (1,6 126hk -8 000) (SW=Kombi +8 000)

År4812
09B131500117000105800
10138200124500 -

Ekonomi

Modell1,4-071,6-07
Pris kr8450090900
Värdeminskning
Skatt, besiktning11801340
Försäkring 54305650
Bränsle1238012990
Reparationer, service mm 39303930
Däck 14801480
Totalt/år3600037600
Totalt/mil 2425

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5029
Katalysator11906
Bromsbelägg fram 1489
Hjullager hö fram1725
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7875
Koppling 5880
Stötdämpare fram 3731

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak07/-
Trepunktsbälte alla platser2007
Krockkudde förare/passagerare2007
Sidokrockkudde fram2007
Nackskydd alla platser2007
Nackskydd fr whiplashskydd2007

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP52007
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4-071,6-07
Längd/bredd, cm424/179424/170
Tj.vikt/maxlast, kg1353/3571355/355
Max släpvikt, kg 12001200
Antal cyl/slagvolym.cm34/13964/1591
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,610,9
Bränsle, l/100 km6,16,4
Effekt, kW/hk77/10590/122

Rostskydd

En bra behandlad bil. Vax finns i dörrar, baklucka, motorhuv, tröskellådor och balkar under bilen. Underredet är täckt med tjockt slitskydd. Stänklappar finns vid varje hjul och plastinnerskärmar täcker bra. Hela karossen är dock gjord i plåt, även bränsl
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2013-01-14 13:20

Kia ceed 7 års garanti gäller tydligen inte den fabriksmonterade cd anläggningen. Cd skiva fastnat och matar inte ut. När jag sade detta till Hedin bil säger de att Kia säger att det endast är 3 års garati på cd anläggningen.
Min bil är 4 år men inte mycket körd pga 2 års körförbud av läkare efter hjärnblödning

#2
Anonym
2013-07-10 15:05

Man får vad man betalar för. KIA Cee´d är en bra bil men med lite intressanta småfel. Bli inte förvånad om spoilern skrapar i marken vid lite ojämn väg. Detta beror inte på att bilen är sportig och låg. Utan det beror på att stötdämpningen är för mjuk. Efter något år så kan man få problem med att handbromsen inte tar som den ska. Detta hade ju varit ok om det var lite ålder och mil på bilen. Men när bilen är 2 år och har rullat 4000 mil så är det dåligt. Är i övrigt nöjd med bilen

#3
Anonym
2013-08-10 01:54

KIOr är inte kvalitet om nu någon tror att så är fallet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.