Bild
Nästa artikel

Först I terrängspåret

Tester
Jeep byggde tuffa terrängkombin långt innan begreppet SUV kom till.
Jeep Grand Cherokee trivs i skog och mark, här en 2008 års modell med lätt facelift.
Så här såg generation två ut, tillverkad 1999-2005.

Den första modellen av Jeep Grand Cherokee kom till Sverige redan 1993, då med en rak sexcylindrig motor på 184 hk. Till det kom permanent fyrhjulsdrift, lågväxel och automatlåda. Även V8-motorer finns, bland annat på 4,7 liter och 220 hk samt 5,9 liter och 237 hk.


Den andra generationen Grand Cherokee introducerades 1999 och växte något i storlek. Bland motorerna finns här en bensinsexa på 190 hk och en bensin-V8:a på 220 hk eller 258 hk. Dieselmotorerna är på 140 hk och 163 hk.


Den tredje generationen lanserades under 2005 som modellår 2006 och är den första där antisladdsystem finns att tillgå. Motorerna är bensin-V8:a på 4,7 liter eller 5,7 liter, vidare en treliters dieselsexa. Dieselmotorerna ger bättre bränsleekonomi, men V8-motorerna är snabbare.


Jeep Grand Cherokee har hög markfrigång och stela axlar både fram och bak, till fördel i terrängen. På väg blir bilen svajig och stötig. Fyrhjulsdriften ger bra grepp i halka. Två drivsystem finns, den mer avancerade heter Qudra Drive II, den enklare Qudra Trac. Vägegenskaperna förbättrades en del med tredje generationen. Framkomligheten och prestanda är det som ägarna är mest nöjda med. Minst nöjda är de med bränsleförbrukningen.


Förarmiljön är godkänd, men ganska plastig. Framsätet är bekvämt, men baksätet är mindre bra på grund av en obekväm sittvinkel. De äldsta exemplaren saknar ofta nackskydd i baksätet. Trepunktsbälten på samtliga platser kom först 2002. Bagageutrymmet är litet i den första generationen, men fick senare större volym.


Äldre Grand Cherokee är inte krocktestade i Europa, men har fått medelmåttiga resultat i amerikanska krockprov. Generation tre fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest år 2005.


Jeepen klarar sig ungefär som medelbilen i besiktningen. Främst är det glapp i styrleder, rostiga bromsrör samt dålig parkeringsbroms som ger anmärkningar. Det sistnämnda beror ofta på att ägarna är slarviga med att använda p-bromsen och i stället parkerar enbart med automatlådans p-läge.


En terrängbil som används som stadsjeep slits inte lika mycket som en bil som får jobba hårt i skog och mark. Syna därför Jeepen undertill om den tagit skada av terrängkörning.


Avgassystemet och katalysatorn är en ständig källa till fel på Grand Cherokee. Tyvärr är det också dyrt att byta. Kolla automatlådans olja, rödaktig ska den vara. En brun olja är tecken på en slirande automatlåda.


Vattenpumpen är en svaghet, främst på V8-motorerna. 4,7-litersmotorn kan ha problem med ventilstyrarna, ett kostsamt fel att åtgärda eftersom topplocket måste renoveras. Lyssna efter ojämn tomgång. Trasig AC är också relativt vanligt och dyrt att åtgärda.


På första generationen är slitna pinjonglager vanligt. Byter man en packbox kostar det någon tusenlapp, men ett slitet lager kostar minst 5 000 kronor att byta. Om man kör för länge med felet blir en bakaxelrenovering nödvändig och då springer kostnaderna upp till mer än 25 000 kronor.


På den tredje generationen finns inte lika många brister därför att bilarna inte är lika slitna. Besiktningsresultaten är också bättre. Men på dieselmotorn kan vevaxelgivaren gå sönder och då startar inte motorn. Det variabla insuget har också strulat på några exemplar.

Framkomlighet, prestanda
Bränsletörst, detaljkvalitet

Begpriser

Grand Cherokee 4,7 V8 220hk, Limited, AC, AUT, 4WD

(4,0 6cyl, Laredo -10 000, -00) (4,0 6cyl, Laredo -20 000, 01-) (3,1 5cyl 140hk TD =0, -01) (2,7 5cyl 163hk CRD =0, 02-) (Laredo -8 000)

År4812
99 - - 34700
00 - - 46200
01 - - 58800
02 - - 72400
03 - 9790086200
04 - 11190099700
05A141000126100112300

Grand Cherokee 3,0 V6 218hk CRD, Limited, ACC, AUT, Skinn, 4WD

(Laredo, Endast AC, Ej Skinn -20 000) (4,7 V8 223hk/231hk -20 000)

År4812
05B221600201900174700
06240500219100190400
07260800237900207100
08280700257000225100
09302100276400242000
10323200295400 -

Ekonomi

Modell4,7-043,0 CRD-07
Pris kr104000249100
Värdeminskning
Skatt, besiktning30309000
Försäkring 1370012600
Bränsle3166019750
Reparationer, service mm 1413011850
Däck 39804330
Totalt/år8250091400
Totalt/mil 5561

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör5170
Katalysator8758
Bromsbelägg fram 2023
Hjullager hö fram4999
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 4578
Koppling Aut.
Stötdämpare fram 2460

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak-/-
Trepunktsbälte alla platser2002
Krockkudde förare/passagerare93/96
Sidokrockkudde fram2002
Nackskydd alla platser2002
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42005
Folksam393-00

Teknisk data

KrocktesterGrand 4,7 -043.0 CRD -07
Längd/bredd, cm461/184475/186
Tj.vikt/maxlast, kg1926/5442270/480
Max släpvikt, kg 33603500
Antal cyl/slagvolym.cm38/47016/2987
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,39,0
Bränsle, l/100 km15,610,2
Effekt, kW/hk164/223160/218

Rostskydd

Jeep Grand Cherokee har en konstruktion som inte är lämpad för att motstå rost. Öppna skarvar och noll behandling gör Jeep extra känslig. Från och med år 2002 görs en extrabehandling i svensk importhamn. Utöver vax i hålrum och nytt slitskydd ytbehandlas
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#2
Anonym
2013-01-14 11:34

Jo nog har Jeep varit tidig med konceptet "kombibil med 4wd" och Jeep Cherokee fanns ju innan Grand cherokee och får ju räknas till samma tema liksom långt tidigare modeller som t.e.x Jeep Wagoneer.
Men nog anser jag att fler fabrikat och modeller tidigt var föregångare till suven.
Land/Rang Rover har ju funnits i evigheter,..liksom Toyotas Land Cruiser,
Mitsubishis Pajero,Mb´s Geländewagen,Nissan Patrol för att inte förglömma Chevrolet Suburban som väl är "suvarnas suv" på det viset att det är en stor "kombi" med massor av plats,är traditionellt rambyggd och har 4wd...detta sedan 1960 om jag minns rätt.

Men det finns förståss fler exempel på tidiga "suvar" ....bara en tanke och kommentar till artiklen.

#3
happygoodmorningquotes
2017-02-17 20:29

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.