Bild
Nästa artikel

Snobb med enkla anor

Tester
Jaguars första försök i mellanklassen är en bil med mekanik från Ford Mondeo.
Med X-Type försöker Jaguar få en ny sorts kunder att titta på märket.
Navigationssystemet sköts via en pekskärm som i vår bil hade en tendens att krångla.
Mycket trivsam förarmiljö med klassisk utformning och fina material. Men den som kört Ford känner igen en och annan knapp.

Jaguar X-Type presenterades hösten 2000 som en utmanare till BMW 3-serie och förväntningarna på försäljningen var höga. Mycket av tekniken kom från Ford Mondeo men mycket var också eget.


X-Type fanns från början med två V6-motorer, en på 2,5 liter och 194 hk och en på tre liter och 231 hk. Båda modellerna var fyrhjulsdrivna och den billigaste kostade strax under 300000 kronor när försäljningen startade våren 2001. Prisvärt för en Jaguar men Vi Bilägares långtestbil blev betydligt dyrare än så. Med Executivepaket innehållande bland annat läderklädsel, klimatanläggning och farthållare samt automatlåda och navigationssystem stannade notan på 392 000 kronor.


För att nå fler kunder introducerades senare en billigare tvålitersmodell med enbart framhjulsdrift och 156 hk, ytterligare lite senare kom en fyrcylindrig diesel, från början på 131 hk, senare på 155 hk. I början av 2004 lanserades kombiversionen.


Interiören är ombonad och stolarna är oftast klädda med läder, trots att det inte var standard. Träpaneler finns också i de flesta exemplar, men även dessa gick att välja bort. Interiören anknyter mycket till Jaguars tradition men en hel del knappar och reglage känns igen från olika Fordmodeller.


Första etappen i långtestet innefattade som vanligt en rejäl vinterdrabbning och X-Type fick mycket beröm för sina vägegenskaper i halka. Fyrhjulsdriftsystemet som fördelar 61 procent av kraften till bakhjulen för att ge ett mer ”bakhjulsdrivet” beteende, ger underhållande och säkra köregenskaper. Styrningen är en av bilens höjdpunkter, följsam och skarp i känslan utan att vara nervös vid körning rakt fram – lysande!


Tyvärr visade sig ventilationssystemet inte riktigt hålla måttet, dålig cirkulation gjorde att rutorna lätt immade igen. Inte heller värmen i de kalla lädersätena fungerade särskilt bra.


Bagageutrymmet i sedanversionen rymmer ganska mycket, i alla fall i rena liter räknat. Tyvärr är det oregelbundet utformat, något som begränsar lastvilligheten. Kombimodellen Estate, klarar givetvis större transporter. Under testperioden drabbades vår X-Type av en rad irriterande småfel som krånglande lås och tanklock, nervös automatlåda och en klimatanläggning som lade av.


Pekskärmen till navigationssystemet som vi betalat så mycket extra för, gick inte att lita på. Ibland fungerade den, ibland inte.


En kylarslang lossnade vid ett tillfälle och motorn tömdes på vatten. Jaguaren var trots att den var dyrast i stallet, den mest feldrabbade det året.


Även andra ägare av X-Type har fått dras med en del fel. Glödlampor på halvljuset tar slut fort och är krångliga att byta, sändaren till fjärrnycklarna går sönder och en rad olika elektronikproblem har inträffat.


På bilar med dieselmotor har en kabel till luftmassemätaren gnagts sönder, då blir motorgången ojämn och ryckig. Fyrhjulsdrivna exemplar kan slita däck ojämnt. Det finns gott om säkerhetsutrustning, redan i standardutförande finns sex krockkuddar och modellen fick fyra stjärnor av Euro NCAP när den krocktestades 2002. Aktivt antisladdsystem fanns från början som tillval men blev senare standard.

Vägegenskaper, komfort, förarplats
Få serviceställen, detaljkvalitet

Begpriser

X-Type 2,5 V6 194hk, Executive, ACC, Skinn, 4d, 4WD

(2,0 V6 157hk, 2WD -15 000) (3,0 V6 234hk +6 000) (Estate=Kombi +12 000) (Classic -10000)

År4812
03 - 9510083900
04 - 10860095400
05134800120000106100
06148400133200117700
07163000147000132100
08180900163500147800
09195000176800159800

Ekonomi

Modell2,5 V6-053,0 V6-07
Pris kr116400160900
Värdeminskning
Skatt, besiktning21202570
Försäkring 1064011330
Bränsle1948020900
Reparationer, service mm 1366012210
Däck 41104470
Totalt/år6790073300
Totalt/mil 4549

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör11144
Katalysator24660
Bromsbelägg fram 2733
Hjullager hö fram3736
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 14044
Koppling 21901
Stötdämpare fram 7850

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak2001
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare2001
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,5 V6-053,0 V6-07
Längd/bredd, cm467/179467/179
Tj.vikt/maxlast, kg1555/4801555/480
Max släpvikt, kg 15001500
Antal cyl/slagvolym.cm36/24956/2967
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,37,0
Bränsle, l/100 km9,610,3
Effekt, kW/hk145/194172/234

Rostskydd

Jaguars rostskydd får inte godkänt. Underredet är fullt av oskyddade skarvar där rosten lätt kan få fäste. Även slitskyddet på bottenplattan har brister. Fram sitter bra innerskärmar, men skärmkanterna bak är av gammaldags konstruktion med ”hyllor” som sa
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2012-06-20 08:41

Varför skriver Vibilägare få serviceställen? Bilen kan ju servas var som helst!
Dessutom är det en fördel att den delvis använder Mondeoprylar, slitdelar kan köpas på t.ex. Biltema och Mekonomen. Bra!

Intressant att bilen här beskrivs som ett problembarn. Måste vara baserat på en enda bil. Har pratat med flera X-type-ägare och de är väldigt nöjda med sina bilar. De har inte upplevt fler fel på andra bilar de haft. Särskilt nöjda verka de vara som har kombin, gärna med diesel. Rymlig och snål, och mysig!

//ante

#2
Bernt Holmkvist
2015-09-01 13:11

Otroligt att man kan ha så skilda meningar om en bil. I vår familj finns en 2.2D Estate 2009 & en 2.5 V6 2002 som dottern för fram. Otroligt lite problem med båda som nu i vår ägo gått 8000 (4år) + 1500 mil (1,5 år).
Dieseln hade 9500 mil på mätaren när jag köpte den och 2,5 V6an hade 21000 mil, men en utbytesmotor som gått 7000 mil.
Det enda som saknades i modellprogrammet var en 4WD diesel.
Båda våra är servade på närmaste Mekonomen utan problem.
2.2 dieseln är dessutom synnerligen snål 0.53 i snitt senaste 1100milen (under sommarens bilsemester i Norge och lite långkörning/Norsk låg fart var resultatet 0,47! - Då klättrade vi bl.a. Trollstigen och Gamla Strynvägen som säkerligen plussade på förbrukningen.) och den 4hjulsdrivna bensinaren är ännu så länge ett klipp för 28000SKR och det enda som ska bytas är krängningshämmarbussningar bak som finns att få tag på för 150 spänn från England. Dessa byter man själv utan lyftar etc. på en halvtimme inkl. klädbyte!
Är verkligen ingen mekare själv, men efter att varit bilägare i mer än 30 år är dessa maskiner hittills de mest problemfria jag ägt.
Svenska Jaguarklubbens facebooksida är att rekommendera som Jaguarägare där väldigt många tekniknördar gärna delar med sig av sin kunskap vid eventuella frågor. Svar brukar trilla in rätt omgående.
Som Jaguarägare får du leva med frågor om både det ena och andra och det är alltid lika roligt att kunna ställa fördomarna på skam!
X Typen är en fantastisk bil för småpengar.

#3
Johan
2015-09-29 22:03

Kan inte riktigt se att där skulle finnas problem med denna modell. Har haft min kombi 2.0 v6 nu i 2 år. Inte ett fel. Spinner som en katt! Härlig styrning, tyst och bekväm. En 04a som gått 13 tusen mil. Nån rost undertill ser jag inte heller till vilket spåddes i en och annan nybilstest. Under litern i förbrukning och servicen sköter jag själv.
Har ägt ca 15 bilar och denna är en av dom trevligare!

#4
Percy
2015-10-07 09:23

På de tidiga årsmodellerna så rostar tröskellådorna en del och måste åtgärdas, men annars ingen direkt rost att rapportera. motorerna verkar hålla god kvalitet som det mesta annat med bilen.
Audi, Seat, Skoda och Volkswagen som fick skyhöga poäng för sitt rost skydd i början på tvåtusentalet är ju ett skämt. Finns inte en Audi A6 eller A4 från tvåtusen och framåt som inte är hårt angripen av rost, eller har diverse problem med motor, transmission eller elfel?
Är det premium och marknadens bästa rostskydd? Antingen är vibilägares journalister pajaser eller så är de köpta.
Jaguar har blivit sågade av vilbilägare men verkar ju hålla ihop betydligt bättre en ovan nämnda märke konstigt nog.