Bild
Nästa artikel

Billig lyx kan bli dyr

Tester
Med Jaguar S-type kan du köra lyxbil till småbilspris, om du sedan står ut med ägandekostnaderna.
Jaguar S-type är en lyxbil som du kan hitta för under 100000 kronor som långmilare i begagnat skick.
Baksätet utstrålar elegans, men är trångt för fullvuxna. Bagageutrymmet är inte heller märkvärdigt stort.
Förarmiljön är både lättanvänd och snyggt utformad med träinlägg och läder.

Jaguar S-type kom 1999 och påminner till utseendet om klassiska Jaguarmodeller från 60-talet. En facelift introducerades 2002 med nya stolar, ny ratt och instrumentbräda. En exteriör facelift med förändringar i front och bakparti gjordes 2004.


S-type är vanligast med V6-motor, till en början på 238 hk. Senare kom en V6 på 201 hk samt V8-motor på 400 hk. En 2,7-liters diesel finns också i modellprogrammet, liksom värstingmodellen V8 4,2R med kompressor.


V6-motorn är stark och ger bra prestanda. Ljudnivån är också behagligt låg, vilket gör Jaguar till en bra långresebil. Automatlådan på den bil vi provade växlade dock något ryckigt.

Köregenskaperna är ett starkt kort vad det gäller Jaguar S-type. Chassiet är välbalanserat och styrningen lagom exakt. S-type trivs både på kurviga småvägar och motorvägar. Bakhjulsdriften kan dock ställa till problem i vinterhalka. Antispinnsystemet hjälper i så fall inte särskilt mycket. Antisladdsystem fanns inte i början, men är standard på senare årsmodeller.


Förarmiljön är både lättarbetad och behaglig att titta på. Kombinationen av träpaneler och läder i inredningen är typisk Jaguar. Komforten fram är mycket hög. Sikten bakåt är däremot dålig. Baksätet passar bäst för personer under 180 cm. Annars är det lätt att slå huvudet i taket. Det är inte särskilt lyxbilsmässigt. Men för kortare personer är baksätet bekvämt. Bagageutrymmet är högst medelmåttligt, men torde rymma resväskor för fyra personer.

S-type klarar besiktningen bättre än medelbilen, med undantag för p-bromsen Men det finns andra saker att se upp med. En del exemplar är privatimporterade. Dessa bilar kan ha fejkade mätarställningar. Då blir köparen lurad dels på bilens värde, dels på vilka reparationer som väntar.


Även förfalskade serviceböcker förekommer, liksom krockskadade bilar som fusklagats. Sådant kan en verkstad i bästa fall avslöja.


Slitna hjullager fram är relativt vanliga, det kostar runt 2 500 kr att byta. Även slitna spindelleder är vanligt fel, det kostar cirka 3 000 kr att fixa. Krängningshämmarbussningar kan vara slitna, ofta på långmilare. Slitna liksom skeva bromsskivor förekommer. Det sistnämnda kan upptäckas genom skakningar i ratten.


Expansionskärlet till kylsystemet kan läcka. Då kan motorn gå varm och i värsta fall blir det ett dyrbart motorras. Håll därför koll på varningslampor och kolla kylvätskan. Vattenslangar som går sönder brukar kosta 100500 kr att byta. Kamkedjesträckaren kan gå sönder, främst på V8-motorerna. Då väntar en reparation på 15000–20000 kr.


Automatlådan är en en annan svag punkt, främst på tidiga exemplar. Om den slirar eller om det är svårt att lägga i växel är en renovering nödvändig. Det brukar kosta minst 20000 kr.


Mekanismen till vindrutetorkarna har fått bytas på en del exemplar. Låsmekanismen till förardörren krånglar på många S-type. Ibland låser bilen upp sig av sig själv eller vägrar låsa. Att byta elektronikenhet kan kosta cirka 3 000 kr.


Serviceintervallerna är vid 1 600 mil. Servicen är ofta dyr och det finns bara ett fåtal auktoriserade Jaguarverkstäder i landet.

Köregenskaper, komfort, förarplats
Kvalitet, få serviceställen

Begpriser

S-Type 3,0 V6 238hk, Executive, ACC, Skinn, AUT, 4d

(Entry=Manuell, Taklucka -10 000)

År4812
99 - - 60200
00 - - 73600
01 - - 87800

S-Type 3,0 V6 240hk, Executive, ACC, Skinn, AUT, 4d

(Entry/Classic=Manuell, Ej Skinn -20 000) (2,5 V6 201hk -10 000, -04)

År4812
02 - - 106700
03 - 138300123800
04 - 157300141800
05193200175100158000
06214100193800175500
07231600210500191100

Ekonomi

Modell2,5 V6 -044,2 V8 -04
Pris kr137500162500
Värdeminskning
Skatt, besiktning24802480
Försäkring 1445020710
Bränsle2090023340
Reparationer, service mm 1482014820
Däck 47904790
Totalt/år7860091200
Totalt/mil 5261

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör12000
Katalysator13000
Bromsbelägg fram 2000
Hjullager hö fram5000
Kamrem 12000
Elektronikbox, motor 11000
Koppling 8000
Stötdämpare fram 5500

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare99/99
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd2002

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP41999
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,5L V6-044,2 V8-04
Längd/bredd, cm491/182491/182
Tj.vikt/maxlast, kg1635/4301735/460
Max släpvikt, kg 18501850
Antal cyl/slagvolym.cm34/24978/4196
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek8,65,6
Bränsle, l/100 km10,311,5
Effekt, kW/hk147/200221/300

Rostskydd

S-type har inte rosttestats, men lillebror X-type fick endast en tvåa i betyg vid ett test 2002. Minimal behandling och många öppna skarvar bäddar för rostrisk. S-type är av äldre konstruktion och en kompletternade rostskyddsbehandling är säkert en god in
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2011-06-11 17:09

Det är något visst med känslan i somliga brittiska bilar - och också med kvaliteten, men då i negativ bemärkelse.
Det är därför det är så tråkigt att Rover 70, med BMW-kvalitet, lades ner. Sorgligt, övermåttan sorgligt.
Den var verkligen genuin - samma känsla fanns såväl exteriört som interiört. Linjespelet och materialvalen. Riktigt trä (på de första årsmodellerna, men även den senare imitationen såg bra ut), många kulörer att välja på även beträffande klädseln.
Tänk om man brytt sig om att hårdlansera den! (Och att administrationen funkat bättre.)

#2
Anonym
2011-10-21 10:17

Här var det ott om floskler!

Intressanta kommentarer om importerade bilar, för det är ju inget Jaguarspecifikt, eller hur? Det gäller ju alla bilar som är importerade...

Slitna bussningar, hjullager, bromsskivor är också självklart på bilar som gått långt, oavsett fabrikat. Alltså inget specifikt för S-type.

Vad som däremot saknas i artikeln är att reservdelarna ofta är förvånansvärt billiga, särskilt som de köps på England.
Försäkringen är också ovanligt billig, ofta lägre än på en vanlig mellanklassbil!
Men, det lönar sig att ringa runt o kolla priser (som alltid)

Kamkedjesträckarna (det handlar om två på V8:an) är en svag punkt före 2003, men kostar inte mer än runt 5-6000 kr att få bytta. Det är inte svårare än att ägare gör det själva ibland.
Motorerna är annars sällan ett problem, och S-type är sällan rostig, trots att ViB antar att rost skulle vara ett problem.

V6 på 240 hk räcker bra, men självklart är V8 med kompressor rysligt kul..

Avslutar med ett uttalande av en expert på Jaguar:
"S-Type är en ofta underskattad modell. Den är riktigt trevlig att både köra och äga och har få barnsjukdomar. Den klarar sig också väldigt bra från rost. S-Type ägare brukar vara väldigt nöjda med sina bilar och oftast körs dom året runt."

#3
Anonym
2011-10-21 10:20

Glömde tillägga: servicen är inte alls speciellt dyr, och man måste inte åka till märkesverkstad. Likalite med denna som en vanligare bil...

Återigen en floskel från ViB's sida!

#4
Anonym
2011-11-01 14:04

Precis! Här är det mycket osakliga fakta. Exakt samma beskrivning kring importbilar gäller - i högsta grad - även BMW, MB och Audi - med den STORA skillanden att reservdelarna till en lyxigare BMW är mycket, mycket dyrare än till en S-type!

#5
Anonym
2012-02-03 10:42

Men 100500 för att byta vattenslangar verkar dyrt!

#6
Anonym
2012-02-06 09:21

Det är bra att Vibilägare varnar för begagnade lyxbilar. Om någon av mina vänner funderar på att köpa begagnad större bil, så brukar jag påpeka att det ofta blir ganska dyrt, då man får räkna med 10% av nypriset i värdeminskning och 5% av nypriset i reparationer per år.
Även om värdeminskningen räknas bort, så innebär detta att man måste kalkylera med 25 000kr per år i service och reparationer för en bil som har ett nypris på 500 000kr. Hur många är verkligen villiga att kosta på en gammal jagga 25 000kr per år, som inköpts för 50 000kr?

#7
Anonym
2012-03-08 14:48

"Det är bra att Vibilägare varnar för begagnade lyxbilar. "
Va? Hur tänker du där? Och en varning gäller väl för alla begagnade bilar, de kan ju bli dyra att leva med oavsett fabrikat?

Har du någon verifikation på att en S-type måste kostas 25000 per år?

#8
Anonym
2012-06-20 08:35

Kamremsbyte påstås kosta 12000, men i texten står det att motorerna har kamkedjesträckare...? Föga seriös artikel.

"En del exemplar är privatimporterade. Dessa bilar kan ha fejkade mätarställningar. Då blir köparen lurad dels på bilens värde, dels på vilka reparationer som väntar.
Även förfalskade serviceböcker förekommer, liksom krockskadade bilar som fusklagats. Sådant kan en verkstad i bästa fall avslöja."

Detta gäller väl alla bilar, oavsett fabrikat och om de importerats! Varför skriva det enbart på Jaguar?

För örvigt tycker jag det är en otroligt läcker bil, snygg och skön, 100 ggr mysigare än tyskarna!

#9
Anonym
2012-07-16 23:45

Varför skriver alltid ViFordägare ned anrika märken med status, lyx och komfort? Jo, för att ViFordägare är en megafon för just alla Ford- och Toyotaägare som surt blänger på de Jaguar, Porsche, Mercedes och BMW-ägare som med upphöjt lugn susar förbi dem på motorvägen med ett stort leende på sina läppar. ViFordägare uppfattar detta leende helt felaktigt som ett hånleende och missar glädjen i att köra en välbyggd bil som är vald med ett bilintresse som utgångspunkt. Beiga bilmärken körs av beiga bilägare som läst beiga motorjournalisters förutfattade och politiskt korrekta floskler utan någon som helst insikt.

Det finns ett antal bildelsdetaljister på internet där man kan jämföra reservdelspriser, varför inte göra detta istället för att servera gamla myter om hur dyrt det är att äga premiummärke. Förresten så bygger S-types V6-motor på ett Ford-block om än i väldigt förädlad form. Jag tror det är huvemblemen som recenseras i tidningen ViFordägare snarare än bilarna. Dessa huvemblem checkas sedan av mot vad som sossar vanligtvis kör och får betyg därefter. Ju sossigare emblem desto bättre betyg och vice-versa.

Vad kostar det att byta kamrem på en Renault Megane eller Volksvagen? Ta reda på det ViFordägare så ni har lite att jämföra med istället för att berätta sagor för folket. Riktiga bilar driver fortfarande på bakhjulen och har motorn fram. Så fort detta koncept frångås resulterar det i sämre komfort och extremt mycket högre servicekostnader. Varsågod och jämför själva!

#10
Anonym
2012-09-09 13:39

Är det inte dags att ViB uppdaterar dessa gamla artiklar som är fulla av felaktigheter och floskler?

Kontakta Joes garage eller Jaguarklubben så kan ni få fakta!

//hultarn

#11
Anonym
2012-10-03 00:05

äger jaguar s type 00 v8 kostat mej 5 tusen sen ja köppte juni 2011

#12
Anonym
2012-11-17 12:01

Har haft min S-type i 22000 mil under 11 år
Problem? Inget!! Nada!! Nothing!
Service gnm min egen mekaniker ca2000-3000 kr per år inkl.olja
Skönaste,billigaste och by far den bästa bil jag haft inkl.nya Volvos,MBs och nu efter 4 år i en c-klass blir det XFdiesel....äntligen :-)
Ha d

#13
Anonym
2013-05-16 12:56

Jag har haft min S-type executive sedan den var ny 1999. Det har tyvärr varit en hel del fel på den och har bytt samtliga hjullager, kräningshämmare vindrutetorkarmotor, fönsterhissmotor mm. Varit rätt dyr att äga den och är märkesverkstadservad, men älskar den verkligen. Den har gått snart 19 000 mil och har fått lite början till rost vid bakre hjulhuset, men tänker kosta på att fixa detta och behålla The Black Beauty länge än.

#14
Anonym
2014-03-22 20:03

Jag är mycket nöjd med min S-type (2005 med lilla 6an) som jag aldrig haft några problem med (undantag handbroms varning på instrumentbrädan som jag fixade själv efter läst tips på internet, till ingen kostnad då det var mjukvara som behövdes sättas strömlös sedan var all OK). Alltså inga reparationskostnader på nio år !! Den lilla 6an kan jag köra på 0,85 lit/milen vilket är mycket bra med tanke på vikt och motorstorlek. Den vanliga servicen gör den lokala verkstaden till en rimlig kostnad. Summan av det hela är att Jaggan är den billigaste bil jag ägt ( Och det är en hel del) när det
gäller reparationer efter som de är noll.

#15
Anonym
2014-04-06 22:25

Jaguars v8 är en motor som bör undvikas till varje pris då dessa lider av många stora problem som kan leda till totalhaveri och dessutom är dom väldigt känsliga och ömtåliga och därför bör en stor varning utföras för Jaguar V8 an . Kamkedje sträckare som går sönder , Nikasil cylinder foder som sjunker i hopa , överhettning bland annat .
Har aldrig förstått varför Jaguar inte andvände Fords V8 på 4,6 liter som fanns i koncernen vid tiden och som visat sig ändlöst mer pålitlig än Jaguars V8 a . Bilarna är vackra och mysiga , men V8 an som tyvärr sitter i dom flesta modellerna är ett väldigt stort högrisk objekt som nästan är garanterat att fallera .

#15552
Anonym
2014-04-07 17:33

Gissar på att du inte har en V8 a under huven då ?

#16
Anonym
2014-04-07 23:46

KOSTAR
Avgassystem exl främre rör 12.000 kr och katalysator 13.000 kr ?

#18144
Anonym
2014-04-20 13:33

Var hittade du tipset om handbromsen? har haft min avställd nu i vinter och när jag skulle starta så var bilen strömlös. Efter uppladdning av batteriet så står det fel på handbroms och bilen går inte att få ur fläcken. Tacksam för tips.

#17
Mary Kuula
2015-07-22 21:32

Jag har en Jaguar S type, 2002, V8, 4,2. Jag har också handbromsvarning på instrumentbrädan. Kommentaren som skrevs av "anonym" om liknande fel. Men hur fixade han felet egentligen? Vi har provat på ett och annat. Bytt modulen t.ex. Kan det vara fel på handbromsmotorn?

#18
Bakir
2016-07-29 20:58

-Joes Garage är riktiga skojare
Fick problem med min S-type efter ca 6månader (privat inköpt) . Tog bergare till Joes och de ställde diagnos efter först bytt till beg box mm. Deras verkstads expert som jag hade 2 långa telefon samtal med förklarade att bilen hade ett stort motorfel som var vanlig på s-type och det skulle kosta minst 30000kr att åtgärda hos de och han avrådde detta iom bilens låga värde då den hade gått 23000mil . (Problem med givare i motorn som skickar signalera i samarbete med kamaxel ) . Efter det gick bilen men ryckigt och tungt osv.
Ställde av den och den stod på P i några år iom jag inte orkade göra mig av med den och hade annan bil . Efter ca 3 år flyttade jag till Karlshamn och dit följde den med . Efter ett tag kom jag i kontakt med en lokal mekfirma från Asarum(Bilmekano )
Jag beskrev problemet och han lovade att titta på den vid tillfälle . Killen letade efter det Joes beskrivit länge och menade att han inte trodde på det felet , efter det hittade några dåligt lagade kablar bakom motorn som han lagade och bilen gick som en klocka igen. Men det tråkiga vid denna tiden är att bilen stått 3-4 år och va sönder rostad i balkar , skärmar ,dörrar mm. Så nu står man som en åsna efter att lyssnat på en "seriös bilfirma som Joes"
Orkar inte ens ringa och påtala detta till de , hoppas det inte är fler som blir lurade .
Missnöjd Jaguar älskare

#19
devisriprasad
2017-03-20 15:38

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!