Bild
Nästa artikel

Tvåäggstvilling

Tester
Hyundai Tuscon och Kia Sportage är som tvillingbilar, men ändå finns det vissa skillnader.
Hyundai Tuscon är inte någon utpräglad terrängbil, men framkomligheten är bättre än för en personbil.
Förarmiljön är enkel och tydlig, men präglas också av billig plastkänsla.
Bagageutrymmet har sina begränsningar, flera klasskonkurrenter lastar bättre.

Hyundai Tuscon kom till Sverige under 2004 som en lillebror till de större suvarna Santa Fe och Terracan. Under 2005 introducerades också en motsvarande sydkorean, Kia Sportage, som följer Tuscon i spåren.


Basmotorn i båda bilarna är på två liter och ger 140 hk. V6-motorn är på 2,7 liter och ger 173 hk. Dieselmotorerna har antingen 112 hk eller senare 140 hk. V6-motorn är stark, men också törstig på bränsle. Vi Bilägare kritiserade de femväxlade manuella lådorna i nybilstesterna, de ansågs tröga och sladdriga.


Köregenskaperna är godkända, bilarna rullar stadigt och säkert på vägen, men styrningen är onödigt diffus. ESP-system ska vara standard, men ändå har det visat sig att vissa bilar släpps igenom utan detta viktiga säkerhetssystem. Kontrollera!


Framkomligheten på dåliga vägar är bättre än i en personbil, men någon äkta terrängbil i den bemärkelsen är det inte frågan om. 4WD-systemet är rätt simpelt i funktionen, även om det kan spärras i ett 50/50-läge mellan hjulaxlarna. Tuscon har sålts även som enbart framhjulsdriven. En sådan bil bör vara väsentligt billigare än den vanliga fyrhjulsdrivna versionen även som begagnad, eftersom suv-spekulanter i regel söker just efter fyrhjulsdrift. Förarmiljön är tydlig och enkel i utförandet. Sittkomforten är hygglig fram. Innerutrymmena motsvarar ungefär bilar i Golfklassen och räcker för de flesta. Men särskilt rymlig bak eller i bagageutrymmet är inte Tuscon.


Hyundai Tuscon fick fyra stjärnor i krockbetyg av Euro NCAP under 2006. En säkerhetsmiss är dock att strålkastartorkare saknas.


Tuscon klarar besiktningen bättre än medelbilen, medan Kia Sportage får många fler anmärkningar på lyktor och bromsar och är därmed sämre än medelbilen.


Slitna bromsar förekommer på båda bilarna, främst baktill. Opålitlig airbaglampa har också drabbat några bilar, även om felet inte är så vanligt. ESP-systemet var till en början överkänsligt och orsakade i vissa fall onödigt däckslitage. Det ska vara åtgärdat nu, tack vare en kampanj hos auktoriserade verkstäder. Kolla så att det är gjort om du är spekulant.


Däcken bör vara av samma dimension och märke på alla hjul, annars kan fyrhjulsdriften ta skada. Sliten koppling kan finnas på bilar som använts som dragfordon. Pröva under provkörningen ett kopplingsbyte är dyrt.


Rostskyddet är något bättre på Kia än på Hyundai. Båda bilarna lider av en känslig grundkonstruktion. Rostfällor är bakluckans nedre kant och bakskärmarnas invikning. Bensintank i rostkänslig stålplåt är också en rostfälla på sikt. Tuscon får en tvåa i rostbetyg, medan Sportage noteras för en trea. Vissa exemplar av Tuscon har plastsköldar på sidorna, där det invändigt på sikt kan uppstå fukt och så småningom rost. Andra exemplar saknar skyddslister på sidorna, vilket gör att karossen i stället blir extra känslig för repor och bucklor.


Tuscon och Sportage är inte klassens mest populära bilar, vilket gör att prutläget bör vara hyfsat. Båda bilarna ersattes under 2010, vilket gör att attraktionskraften för begbilarna blir lägre. Mest efterfrågad som begagnad är dieselmotorn på 140 hk, minst attraktiv är V6-motorn.

Driftkvalitet, priser
Rostrisk, trög växellåda

Begpriser

Tucson 2,0 142hk, GLS, Sport Pkt, ACC, 4WD

(Ej Sport Pkt -5 000) (2,7 V6 175hk, AUT +6 000) (2,0 140hk CRDi +12 000)

År4812
04B - - 8130066500
05995008810071800
061098009790081100
0711760010570089400
0812890011440097600
09A136600122500 -

Ekonomi

Modell2,0-072,0 CRDi-07
Pris kr112100120700
Värdeminskning
Skatt, besiktning19705700
Försäkring 75407540
Bränsle1664013750
Reparationer, service mm 69306930
Däck 21102110
Totalt/år5040052800
Totalt/mil 3435

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör7856
Katalysator7301
Bromsbelägg fram 1485
Hjullager hö fram1919
Kamrem 2950
Elektronikbox, motor 8700
Koppling 8862
Stötdämpare fram 5112

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak04/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare2004
Sidokrockkudde fram2004
Nackskydd alla platser2004
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42005
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0 -072,0 CRDi -07
Längd/bredd, cm443/180443/180
Tj.vikt/maxlast, kg1620/5201760/500
Max släpvikt, kg 16001600
Antal cyl/slagvolym.cm34/19754/1975
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek11,312,0
Bränsle, l/100 km8,27,1
Effekt, kW/hk104/142103/140

Rostskydd

Balkar och tröskellådor saknar invändig behandling. Bottenplattan har hyfsat slitskydd, men många skarvar är otätade. Minus också för plåttank. Bakskärmarna har invikt kant som samlar smuts. Vax finns i motorhuvens framkant och i dörrarnas nederkant, men
12345

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!