Bild
Nästa artikel

Bortglömt lockbete

Tester
Hyundai Trajet är en sjusitsig familjebuss till lågpris. Bra garantier på upp till nio år för begagnat är fina lockbeten.
En bil som passar på stormarknaden. Hyundai Trajet rymmer mycket last och bilpriset håller reanivå jämfört med konkurrenterna.
Tydliga instrument och utmärkt sikt, både framåt och bakåt.
Snålt utrymme, när alla stolar används.

Hyundais familjebuss Trajet började säljas i Sverige 2000. En lätt facelift kom under 2005. Trajet är billigare än konkurrenterna, också som begagnad.


Modellen finns med tvåliters fyrcylindrig motor på 136 hk (senare 140 hk) samt en 2,7-liters V6-motor på 173 hk. Tvålitersmotorn är något svag för den stora bilen. V6-motorn är starkare, men också betydligt mer törstig. En tvåliters turbodiesel finns också, men den är ovanlig.


Köregenskaperna är lite tveksamma. På motorvägen rakt fram går Trajet stabilt, men ändå stötigt. Men i en undanmanöver kränger, gungar och sladdar bilen. Något antisladdsystem finns inte, vilket skulle behövas.

Förarplatsen är tydlig och bra med lättavlästa reglage och instrument. Sikten är utsökt, både framåt och bakåt. Komforten är hög allra längst fram, med så kallde kaptensstolar. Baksätet består av tre enskilda stolar, som var och en går att flytta ur bilen. Utfällbara flygplansbord i ryggstöden är också finurliga finesser.


Utrymmet för de åkande är bra, utom längst bak. De två extrastolarna som gör bilen sjusitsig är inget för vuxna passagerare. Sittdynorna i andra och tredje sätesraden är dessutom något korta.
Bagageutrymmet är litet med alla sju sittplatser tillgängliga, men det kan bli betydligt större om stolarna flyttas ut ur bilen. För fem personer blir då lastutrymmet mycket rymligt. Att plocka i och ur stolarna är en bökig procedur. På vår testbil var dessutom en av stolsfästena trasiga.

En säkerhetsmiss är att det enbart finns midjebälte på mittplatsen i baksätet. Tre stjärnor i Euro NCAP 2001 är medelmåttligt, men på grund av tyngd bör Trajet ändå klara sig skapligt i verkliga olyckor.


Trajet klarar besiktningen klart sämre än medelbilen. Totalt underkändes ungefär hälften av alla Trajet årsmodellerna 00-02. Främst anledningen till det dåliga resultatet är glappa spindelleder, vilket är det vanligaste felet på äldre årsmodeller. Cirka 3 000 kronor kostar det att få detta åtgärdat.


Att Trajet får underkänt för bilbältena på besiktningen är inte så allvarligt som det låter. Det beror helt enkelt på att ägarna glömt att ta med alla stolar som bilen är typgodkänd för. Trajet får också anmärkningar för trasiga lampor. Asiatiska bilar har en annan spänningstyrka i glödlamporna och det gör att lamporna fortare slits ut. Undersök vidare att AC-anläggningen kyler som den ska. Det kan vara svårt att upptäcka om bilen köps under vintersäsong och det är dyrt att fixa.


Stötdämparna bak kan också vara på upphällningen, speciellt på bilar som lastats tungt. Hjullager kan också vara slitna, det brukar kosta ett par tusen kronor att byta. Som på alla bilar med skivbromsar bak finns det risk för rostiga eller kärvande skivbromsar.


Kamremmen ska bytas efter 6000 mil på tvålitersmotorn och efter 9000 mil på V6:an. Det tveksamma rostskyddet har tvingat Hyundai att återkalla årsmodellerna 2000-05 för mer skyddande åtgärder för de bakre länkarmarna.


Sjusitsiga bilar brukar vara eftertraktade som begagnade, men här är Trajet en lite bortglömd modell. Andrahandsvärdet är inte på topp.

Utrymme, komfort
Köregenskaper, törstig V6-motor

Begpriser

Trajet 2,0 136hk, GLS, ACC, 7pl

(Ej AC/ACC -6 000) (GL -5 000) (2,7 V6 173hk, AUT =0) (2,0 113hk CRDi =0)

År4812
00 - - 30800
01 - - 39600
02 - - 45800
03 - 6290053700
04 - 7140061200
05906007910068400
06993008730076100
071059009340082200
08A11350010100089300

Ekonomi

Modell2,0-042,7 V6-04
Pris kr6540065400
Värdeminskning
Skatt, besiktning25003400
Försäkring 65106510
Bränsle1887023140
Reparationer, service mm 76607660
Däck 19401940
Totalt/år4760052800
Totalt/mil 3235

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6046
Katalysator12014
Bromsbelägg fram 1104
Hjullager hö fram1735
Kamrem 2654
Elektronikbox, motor 9546
Koppling 8000
Stötdämpare fram 4925

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak00/-
Trepunktsbälte alla platser2004
Krockkudde förare/passagerare00/00
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32001
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,0-042,7V6-04
Längd/bredd, cm470/184470/184
Tj.vikt/maxlast, kg1820/5801860/580
Max släpvikt, kg 18001950
Antal cyl/slagvolym.cm34/19976/2656
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek13,012,0
Bränsle, l/100 km9,311,4
Effekt, kW/hk100/136127/173

Rostskydd

Ojämnt skyddad, behandlingen bristfällig och känslig grundkonstruktion. Rostrisk i skarvar, fogar, främst skärmkanter bak. Även bakluckor känsliga. Rosttestad: Nej. Rostgaranti: 6 år.
BETYG SAKNAS

Kommentarer

#1
Anonym
2012-02-03 18:52

En underbar bil att köra, Har inte haft några problem förutom kärvande bromsar och spindelleder.

#2
Anonym
2013-01-19 11:08

instämmer! Bilen är kanon! prismässigt ligger den super bra om man kikar på konkurenterna. Men så är det också lite så att man får vad man betalar för, lite billigare lite högljuddare i cupén.

#3
Anonym
2014-04-30 16:51

Trajet V6 2001 . En dödsfälla : Motorn börjar varva av sig själv vid varm väderlek , mest i p läget på automat växlade bilar . När man lägger i p läget , när man ska stanna , och lägger i p så rusar motorn upp till 4000 varv eller mer av sig själv , utan att man rör gasen . Detta kan även inträffa i d läget när man kör , var ju inte så kul att rulla i 40 km/h i timmen utan att man gasade , och med motorn tokvarvande av sig själv . Felet skulle visst ligga i termostaten och drabbade Hyundai bilar på sommaren , under varm väderlek .
Komforten hygglig , men utrymmena rätt så trånga , om man betänker storleken på bilen . Konstiga ljud också vanliga , gnisslande och brummande ljud förekommer ofta , motorn fungerade bra . Ac n la av, kamrem hoppade snett , farthållaren la av , så bilen la av varje gång man släppte gasen . Jobbigt och köra när bilen bromsar så fort man släpper gasen . Nej ingen Hyundai för mig i framtiden , efter att sett den här sällsynt usla kvaliten .

#4
Anonym
2014-06-03 21:31

Vill bara understryka att kolla ACn. Köpte en i slutet av februari, frågade om allt var ok med bilen och särskilt ACn. Den blåste kallt när vi provkörde den. I april kom en värmebölja och vi åkte 30 mil i bilen och det fanns ingen kyla alls. Lämnade in bilen för påfyllning av AC och fick beskedet att ACn var bortkopplad antagligen för att den hade skurit. 12 000 för nya delar och arbete för att fixa ny. Inte kul alls. Naturligtvis hade alla garantier från försäljaren gått ut och i köpavtalet lämnas ansvaret över på köparen.

#5
Alex
2014-12-18 08:16

Köpte en beg trajet V6 automat mars 2014 16000 mil vänster bromsåk bytes Maj 2014 servo olja system bytes ochså maj 2014 ny kamrem mars 2014 sedan höger bromsåk samt båda spindelleder bytes fick fyra 2 or vid bilprovningen lagar alla fick bilen igenom I tisdags 12/16/14 och körde 2.5 mil sedan kom check engine lampan på samt bilen stutsar vid körning som jag var tvungen att göra I går nu har jag tröttnad på detta kan någon ge tips om vad det kan vara med check engine lampan jooo glömde när jag byte till vinterhjul så small 2 bultar rätt av fick sätta ny bultar allt som allt är jag trött på bilen nu