Bild
Nästa artikel

Täta karossbyten

Tester
Sonata ger köparen en stor, rymlig bil till ganska låga priser. Men rostskyddet är en svag punkt.
Hyundai Sonata är en bil som ofta byter kaross. Så här såg modellen ut mellan 2002–2004.
Enkelt att ta till sig och enkelt attt glömma bort. Förarplatsen i Sonata väcker inga starka känslor men det fungerar.
Bagageutrymmet i sig är normalrymligt för storleksklassen.

Få bilmodeller har genom åren ändrats så ofta som Hyundai Sonata – kanske är det därför som ingen kommer ihåg hur den ser ut. Få bilar är så anonyma i framtoningen, men för den som kan strunta märkeshysterin och inte behöver den senaste tekniken kan Sonata vara intressant.


1991 kom modellen till Sverige för första gången. Redan året efter var det dags för en ny modell. Nya generationer kom sedan 1994, 1997, 1999, 2002 och 2005. Här har vi tittat närmare på bilar från modellåren 1999-2004. Sonata finns med flera olika motorer, från 1999 till 2001 med en fyrcylindrig motor på 2,4 liter och 143 hk samt en V6:a på 160 hk. Från 2002 var V6-motorn på 2,7 liter och gav 173 hk. Tvålitersmotorer fanns också, både som fyrcylindrig och sexcylindrig.


Hyundai Sonata är en behaglig motorvägskryssare med stark motor, relativt tyst och med stabil gång, men på krokiga vägar eller i undanmanöver trivs den inte. Då blir Sonata i stället gungig och instabil. Väghållningen förbättrades på generationen från 2002, men någon speciellt körglad bil är den ändå inte.


Sikten är god framåt, men sämre bakåt. Det är svårt att se var bilen slutar vid en fickparkering.


Förarplatsen är tydlig och välordnad, men också ganska plastig i sitt utförande. Här märks det att Hyundai är ett lågprismärke. Utrymmena är goda, både i framsäte och baksäte. Sittkomforten bak är något förbättrad från 2002. Då modifierades också gångjärnen till bagageluckan. Utrymmet sväljer mycket bagage.


Sonata av äldre årgång har inte krocktestats i Europa, men från 2002 har bilen klarat sig bra i amerikanska krockprov. Sonata från 2004 klarar besiktningen totalt sett bättre än medelbilen. Äldre bilar får dock många anmärkningar hos Bilprovningen, bland annat för rostiga bromsrör och glapp i spindelleder.


Äldre Sonata har också drabbats av brustna fjädrar, utslitna bromsar och dåliga avgasvärden. En orsak till det sistnämnda kan vara att verkstäderna monterat kamremmen snett med felaktig tomgång som följd. Intervallet för kamremsbytet är ganska kort, för tvålitersmotorn var 6000:e mil.


Utslitna hjullager är en annan sjuka hos Sonata. Ett byte kostar drygt 2 000 kronor. På en del exemplar skrapar växellådan vid nedväxling. Det får man oftast leva med. Inte ens när bilen var ny var växellådan riktigt bra.


Rostskyddet är också en svag punkt. På vår långtestbil från 1999 hittade vi gravrost i dörrarna redan efter ett år. Det fanns ingen behandling i dörrarna, men däremot många skarvar där rosten kan få fäste. Bränsletank i plåt är också en rostfälla på Sonata. Bilprovningen anmärker också på rost i bärande delar på äldre Sonata.


Men rostskyddet fick en tillfällig förbättring efter sommaren 2000 och vi satte en medelmåttlig trea i betyg. Till nästa generation som vi testade 2002 var rostskyddet åter försämrat. Om du är spekulant på Sonata bör du låta en rostskyddsfirma testa bilen före köp. Och kosta på bilen en bra rostskyddsbehandling.


Stora sedanbilar utan status brukar inte stå högt i kurs som begagnade. Hyundai Sonata är exempel på det. Modellen sålde dåligt som ny och är i det närmaste iskall som begagnad.

Utrustning, pris
Rostskydd, vägegenskaper

Begpriser

Sonata 2,0 131hk, GLS, ACC, 4d

(Exclusive +6 000)

År4812
01B - - 29100
02 - - 35400
03 - 4890040700
04 - 5640046700
05A719006140051200

Ekonomi

Modell2,0-04V6-04
Pris kr4980054800
Värdeminskning
Skatt, besiktning23803000
Försäkring 84109980
Bränsle1827021720
Reparationer, service mm 71007100
Däck 16601660
Totalt/år4550051900
Totalt/mil 3035

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör6338
Katalysator8705
Bromsbelägg fram 1315
Hjullager hö fram2115
Kamrem 6213
Elektronikbox, motor 6925
Koppling 11100
Stötdämpare fram 4807

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak99/-
Trepunktsbälte alla platser1999
Krockkudde förare/passagerare94/99
Sidokrockkudde fram1999
Nackskydd alla platser1999
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam394-04

Teknisk data

Krocktester2,0 -04V6 -04
Längd/bredd, cm475/182475/182
Tj.vikt/maxlast, kg1500/5201590/520
Max släpvikt, kg 17001700
Antal cyl/slagvolym.cm34/19976/2656
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,99,7
Bränsle, l/100 km9,010,7
Effekt, kW/hk96/131127/173

Rostskydd

Vid testet hittades gravrost i dörrarnas nederkanter. Under finns mängder av plåtskarvar och små ihåligheter som saknar extra rostskydd. De mest utsatta delarna har fått en miniatyrdos vaxbehandling som upphör efter någon decimeter. Ingen behandling i trö
12345

Kommentarer

#1
booters
2015-02-09 12:48

Hi, Neat post. There is a problem with your site in web explorer,
would check this? IE nonetheless is the market leader and a huge element of folks will omit your excellent writing due to this problem.

#2
Dina
2015-12-24 01:20

raqther fantastiic snap-shot.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!